
Schoolweging
De schoolweging van De Drift is 27,93 , met een spreiding van 6,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,6% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, zoals beschreven in het IEP-leerlingvolgsysteem.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
44,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 50,1% ligt. Dit reflecteert mogelijk de diversiteit in de leerlingenpopulatie, waarbij de school extra inzet op maatwerk voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een dualiteit: 37,5% vmbo-k (vergeleken met 9,17% in de regio) naast 25% havo/vwo en 12,5% vwo. De nadruk op vmbo-k sluit aan bij de landelijke trend van praktijkgerichte adviezen. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, wat afwijkt van regionale vergelijkingsscholen (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Drift | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We proberen ieder kind zo goed mogelijk te volgen en te begeleiden in zijn/haar ontwikkeling en vorderingen. Systematisch houden we de vorderingen gedurende de gehele schoolloopbaan goed in de gaten. Alle leerkrachten houden een interne rapportage per leerling bij. Als er sprake is van regelmatig voorkomende problemen of opvallende prestaties kan de groepsleerkracht/onderwijsassistent individuele hulp geven. De groepsleerkracht en intern begeleider volgen de vorderingen van de leerlingen op drie manieren: methode gebonden toetsen methode onafhankelijke toetsen observaties De toetsresultaten worden bijgehouden in ParnasSys. De zorgstructuur op onze school is er op ingericht dat er tijdig interventies kunnen worden gepleegd. Dit doen we op de volgende manier: Leerlingvolgsysteem Verslaglegging Bespreking met de intern begeleider Bespreking met ouders Om de zorg binnen de school goed te organiseren, is de intern begeleider de persoon die deze zorg coördineert. De intern begeleider kan gebruik maken van de expertise van het PET (PrimAH Expertise Team). Daarnaast maakt onze school deel uit van een regionaal samenwerkingsverband, waarin openbare scholen en speciaal onderwijs samenwerken om vanuit een zo breed mogelijk perspectief naar kinderen te kunnen kijken. Zo profiteren we van elkaars ervaring en expertise en waar nodig kunnen we kinderen onderling verwijzen, zodat ieder kind zo goedmogelijk terechtkomt en het soort onderwijs krijgt dat het beste bij hem/haar past.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
50% van de oud-leerlingen presteert boven hun schooladvies (landelijk 25,27%), terwijl niemand onder advies presteert. Deze uitkomst benadrukt de conservatieve adviesstrategie en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ontwikkelingsgerichte rapportagesysteem.
Sociale ontwikkeling
In het begin van het schooljaar wordt er in elke groep gewerkt aan het groepsproces. We spreken van de Gouden Weken waarin de leerkracht met de leerlingen in gesprek gaat over de omgangsvormen in de groep. Het gedrag wordt geoefend met elkaar en er worden een aantal regels opgesteld waaraan leerlingen en leerkracht zich verbinden. Deze regels zijn zichtbaar in ieder lokaal op de Datamuur. Ook hier speelt ‘respect’ en ‘veilig’ als belangrijke kernwaarden een grote rol. Wees altijd vriendelijk, heb respect voor de ander en geef de ander de ruimte die je ook zelf graag wil. Het gehele schooljaar worden gedragsregels en omgangsvormen behandeld. De leerkracht speelt daarnaast in op actuele situaties. LEES MINDER
Respect en Aandacht
Samenwerken
Plezier en veiligheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Drift voor sociale ontwikkeling van de leerlingen?
Basisschool De Drift monitort de sociale ontwikkeling met instrumenten en protocollen zoals SCOL, veiligheidsplannen, een anti-pestprotocol, de kernwaarden en uitgangspunten van de methode Goed Gedaan, een vierjaarlijks tevredenheidsonderzoek onder leerlingen, ouders en personeel, een jaarlijks veiligheidsbelevingonderzoek onder leerlingen (Vensters vragenlijst) en een protocol voor aanmelding, toelating, verwijzing en verwijdering. Daarnaast wordt tijdens groepsvergaderingen met de leerlingen gedrag, veiligheid en omgangsvormen besproken om continue verbetering te stimuleren.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Drift om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Drift gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Drift?
Basisschool De Drift gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.