Basisschool Op de Heuvel
Ericastraat 39
6561 VX Groesbeek

Schoolweging

Schoolweging
32.44
Spreiding
5.56

De schoolweging van Op de Heuvel is 32,44 , met een spreiding van 5,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

88,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, conform de inspectienorm (85%) en lokaal gemiddelde (93,9%). De focus op basisvaardigheden lijkt hier effectief, met name voor taalbeheersing.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde (38,7%) en het regionaal gemiddelde (50,2%). Dit toont aan dat de school succesvol differentieert, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladviesprofileert zich pragmatisch: 30% vmbo-(g)t/havo en 20% onbekend (mogelijk uitstroom naar specifieke VO-trajecten). Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkgericht advies (10% vmbo-b vs 5,5% regio), passend bij de schoolweging. De 10% havo/vwo-adviezen liggen onder regionale benchmarks (10,9%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente Berg en DalGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van onze leerlingen wordt gevolgd door middel van toetsen vanuit de methode, methode-gebonden toetsen, en CITO toetsen. Deze worden gedifferentieerd ingezet. Leerkrachten nemen deze toetsen af op vooraf bepaalde momenten in het schooljaar en analyseren de resultaten. Op grond daarvan maken zij een planning voor de komende periode. Wij vinden het als team belangrijk hier met elkaar over in gesprek te gaan. Hoe we dit doen en op welke momenten is opgenomen in ons kwaliteitsbeleid. De school ziet de toetsresultaten vooral als middel om in kaart te brengen hoe de aangeboden lesstof is aangekomen bij de leerlingen en wat zij hebben geleerd. Daarmee is de ingezette toetsing enerzijds een meting van de kwaliteit van het geboden onderwijs en anderzijds geeft het zicht op de ontwikkeling van de leerling. Bij het analyseren van resultaten en het opstellen van vervolgplannen is altijd de directie en de AC'er betrokken. Op deze manier zorgen we ervoor dat de leerkrachten optimaal worden ondersteund bij hun werk.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

12,5% van de leerlingen presteert onder advies (vergelijkbaar met landelijk 11,8%), terwijl 18,75% bovenadvies functioneert. Dit bevestigt een realistische advisering. De school hanteert een ‘beslisboommethode’ waarbij ouders en leerlingen actief participeren, wat mogelijk bijdraagt aan deze balans.

Sociale ontwikkeling

Op de Heuvel zet in op de ontwikkeling van de leerlingen tot zelfstandige individuen. Hierbij zijn de thema's zelfstandigheid, eigen regie en samenwerken belangrijk. Een goede balans tussen didactische resultaten en sociaal welbevinden is een voorwaarde voor persoonlijke groei.

Samenwerken

Zelfstandigheid

Eigen regie

Wat is de werkwijze van Basisschool Op de Heuvel voor sociale ontwikkeling?

In samenspraak met het team, ouders en leerlingen zijn de kernwaarden van de school vastgesteld. Er is een programma gekozen dat deze kernwaarden ondersteunt en leerkrachten en leerlingen helpt bij het aanleren van gedrag en het beleven van deze waarden. De school gebruikt kapstokregels om de waarden dagelijks uit te drukken binnen de school en in de groepen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Op de Heuvel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Op de Heuvel gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Op de Heuvel?

Basisschool Op de Heuvel gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.