Basisschool St Ludgerus
Meddoseweg 21
7142 HA Groenlo

Schoolweging

Schoolweging
27.93
Spreiding
5.67

De schoolweging van St. Ludgerus Groenlo is 27,93 , met een spreiding van 5,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Een perfecte score van 100% voor het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke norm van 85% en 3,5 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, ook bij dalende leerlingaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 62,96% behaalde streefniveaus overtreft de school ruimschoots de eigen signaleringswaarde van 50,1%. Dit is 1,8 procentpunt hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (61,13%), wat duidt op effectieve differentiatie in de bovenbouw.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage praktijkonderwijsadvies (20% vs. 1,01% regio), gecombineerd met een evenwichtige verdeling over vmbo-k (40%), havo (20%) en vwo (20%). De school laat hiermee een brede toegankelijkheid zien voor diverse niveaus, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2021-2022

ToetsSt. Ludgerus GroenloGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2021-2022

Score
513

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentijdse resultaten zijn een duidelijke indicatie voor de leerkrachten of het gegeven onderwijs wat passend is bij de leerlingen. Tevens hebben deze toetsen een signalerende functie: welke aanpassing in instructie of instructietijd is nodig zodat deze leerling zich optimaal kan ontplooien? In de 1-Zorgroute van ons samenwerkingsverband Brevoordt vallen de tussentijdse toetsen ook samen met een bespreking met de intern begeleider. De leerlingen worden besproken en n.a.v. observaties en resultaten worden de lopende groepsplannen aangepast. Dit gebeurt in de groepsbesprekingen. Deze worden twee keer per jaar door de intern begeleider aangepast. De leerkracht levert een week voor de groepsbespreking de benodigde gegevens aan en heeft de toetsen al voor zichzelf geanalyseerd. De tussentijdse resultaten worden besproken in de groepsbesprekingen en in de teamvergaderingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 33,33% bovenadvies plaatsingen overtreft de school het landelijk gemiddelde (25,27%) aanzienlijk. Het onderadviespercentage (22,22%) is weliswaar hoger dan landelijk (11,81%), maar verklaarbaar door de relatief hoge schoolweging. Dit past bij het schoolbeleid voor realistische adviezen met aandacht voor doorstroomkansen.

Sociale ontwikkeling

Op de Ludgerus vinden we 'persoonsontwikkeling' (je eigen 'ik') van groot belang voor ons onderwijs. We hebben aandacht voor persoonlijke talenten en eigenschappen, je mag jezelf zijn. Ook hebben we tijd en aandacht voor elkaar, vertrouwen we elkaar en maken we samen plezier. Om als school voor iedereen een prettig klimaat te kunnen creëren, maken wij gebruik van de methode Kanjertraining. Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Wekelijks wordt hier in de groepen aandacht aan besteed. Met de Kanjertraining leren kinderen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. LEES MINDER

Betrokken

Nieuwsgierig

Verbondenheid

Wat is de werkwijze van Basisschool St Ludgerus voor sociale ontwikkeling?

Tweemaal per jaar vullen de leerkrachten de KanVas vragenlijst in. Kinderen vanaf groep 6 vullen ook de leerlingenvragenlijst van KanVas in. De resultaten worden bekeken en indien nodig worden er acties ondernomen. Leerkrachten van groep 1 en 2 maken gebruik van het Digikeuzebord, een digitaal keuzebord waarop leerlingen zelf hun activiteit kunnen kiezen via een onlineprogramma. De leerkracht beschikt zo over statistieken die aangeven wie met wie heeft gespeeld en ziet welke activiteiten favoriet zijn. Ook kunnen er middels de weekplanner activiteiten vooraf worden klaargezet. Daarnaast biedt Digikeuzebord het leerlingvolgsysteem online. Door de combinatie van deze functies is het mogelijk spelenderwijs, doelgericht activiteiten aan te bieden.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool St Ludgerus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool St Ludgerus gebruikt Kanvas en Digikeuzebord om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool St Ludgerus?

Basisschool St Ludgerus gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.