Basisschool De Ni-je Veste
Buitenschans 7
7141 EK Groenlo

Schoolweging

Schoolweging
29.25
Spreiding
5.87

De schoolweging van De Ni-je Veste is 29,25 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98.1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en het regionaal gemiddelde van 96.4%. Deze solide basis duidt op effectieve basisdidactiek, vooral opvallend gezien de fluctuerende leerlingaantallen en toenemende zorgvragen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, waarmee De Ni-je Veste net onder het regionaal gemiddelde van 60.5% presteert. Toch overtreft de school de eigen signaleringswaarde van 48.6% duidelijk. De scores reflecteren de combinatie van een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29.25) en gerichte differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 39.3% vmbo-k/-(g)t en 17.9% vmbo-(g)t/havo vormen de kern. Opvallend is het hoge aandeel havo/vwo-adviezen (21.4% vs. 10.9% regio). Praktijkonderwijsadvies (7.1%) ligt fors boven het regionale gemiddelde (1.01%), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie. De brede adviesspreiding onderstreept de heterogeniteit van de groep.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Ni-je VesteGemeente AmsterdamNederland
LIB175.43177.33175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de tussenresultaten van de leerlingen te meten maken wij gebruik van het CITO-LOVS en vanaf schooljaar 2023-2024 Leerling in Beeld (LiB). Deze toetsen worden afgenomen in januari en in juni. Wanneer alle toetsen zijn afgenomen bekijken we de vooruitgang per leerling en per groep. De resultaten van deze toetsen worden geanalyseerd en elke leerkracht presenteert in een teamoverleg deze analyse. Samen met de IB-er en het team bekijken we waar we ons onderwijs nog kunnen verbeteren. De resultaten worden besproken met leerling en ouders. In het begin van het schooljaar voeren we met ouders en kind een startgesprek. In februari/maart bespreken we onder anderen de uitslagen van de gemaakte toetsen. In juni/juli zijn er facultatief eindgesprekken voor leerlingen en ouders. Vanaf groep 1 worden de leerlingen meegenomen in deze gesprekken. Dit doen we, omdat wij de driehoek school-ouders-kind erg belangrijk vinden. De kinderen worden op deze manier bewust van hun eigen rol in hun eigen ontwikkeling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomt onder advies door (0% vs. 11.8% landelijk). 80% blijft exact op adviesniveau, wat de zorgvuldige advisering benadrukt. 20% stroomt boven advies door, een positief signaal over doorlopende leerlijnen. Deze cijfers ondersteunen het beleid van 'gedragen adviezen' ontwikkeld in nauwe samenwerking met ouders.

Sociale ontwikkeling

Onze school werkt vanuit het idee dat een kind als uniek individu kan groeien naar een toenemend zelfstandig persoon. Een persoon die vanuit autonomie keuzes kan maken. We willen een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het kostbaarste bezit van ouders. In nauwe samenwerking met ouders, andere instanties en partners willen we kinderen de kans geven zich zo optimaal mogelijk te ontplooien. We hebben als school een opdracht om het onderwijs af te stemmen op de pedagogische en didactische behoeften van de kinderen. Om dit te realiseren werken we met een aantal uitgangspunten bij het vorm geven van ons onderwijs. De belangrijkste uitgangspunten van de Ni-je Veste zijn: - werken vanuit een veilig schoolklimaat, waarin openheid, respect, plezier, vertrouwen en aandacht belangrijke pijlers zijn - een duidelijke structuur waardoor voorspelbaarheid, rust en regelmaat voor kinderen ontstaat - een positieve benadering binnen alle relaties, waardoor vertrouwen en zelfvertrouwen ontwikkeld worden - leren met hoofd, hart en handen - het leren verbinden met de praktijk van het leven: betekenisvol leren We vinden het erg belangrijk dat kinderen een gevoel van eigenwaarde ontwikkelen en dat ook behouden. Leerkrachten laten zien dat ze vertrouwen hebben in de mogelijkheden van kinderen. De mogelijkheden van de kinderen ontwikkelen op onze school en het zelfvertrouwen om uitdagingen aan te gaan die ze in hun leven tegenkomen: “Ja, ik kan het!” We vinden het erg belangrijk dat kinderen een positief en reëel zelfbeeld hebben. We helpen kinderen vertrouwen te hebben in zichzelf en in anderen, daarbij ook trouw te blijven aan zichzelf. We ondersteunen hen bij het ontwikkelen van mondigheid, zodat ze beter in staat zijn om de uitdaging aan te gaan, hun eigen leven vorm te geven, hun interesses te ontdekken en deze na te streven. Dat betekent onder meer zelfkennis, geloof in eigen kunnen, doorzettingsvermogen, kunnen omgaan met tegenslagen, zelfreflectie, incasseringsvermogen, zelfredzaamheid en weerbaarheid en het lef om drempels te nemen. We helpen kinderen hun talenten te ontwikkelen en mede daardoor plezier te hebben in het leven. We leren hen ontdekken en ervaren waar ze goed en minder goed in zijn. We zorgen voor onszelf: we leren kinderen met elkaar om te gaan, zonder zichzelf te verliezen. We zorgen voor elkaar: iedereen mag zichzelf zijn, we hebben respect voor elkaars verschillen. We zorgen voor de wereld: door met respect om te gaan met mens en natuur. Binnen de methode Blink en Leefstijl werken we aan burgerschapsontwikkeling: denk aan thema's op zichzelf, hoe mensen met elkaar omgaan, hoe ze problemen oplossen, hoe ze zin en betekenis geven aan het leven. LEES MINDER

We zorgen voor onszelf

We zorgen voor elkaar

We zorgen voor de wereld

Wat is de werkwijze van Basisschool De Ni-je Veste voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Ni-je Veste werkt met de methode Leefstijl. Met het Leefstijl-programma worden jongeren bewustgemaakt van het feit dat sociaal emotionele vaardigheden erg belangrijk zijn in het leven. Samen met klasgenoten doen ze activiteiten en opdrachten die het besef van 'goed omgaan met elkaar' versterken. Het bevorderen van positieve groepsrelaties speelt in de Leefstijl-lessen een grote rol. Niet alleen het individu wordt sterker, maar ook de groep.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Ni-je Veste om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Ni-je Veste gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Digikeuzebord (groep 1 & 2).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Ni-je Veste?

Basisschool De Ni-je Veste gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl, Taakspel en Meidenvenijn.