Basisschool De Raamdonk
Burgemeester Ficqlaan 4
5361 AX Grave

Schoolweging

Schoolweging
29.69
Spreiding
6.34

De schoolweging van De Raamdonk is 29,69 , met een spreiding van 6,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,0% score overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Zelfs in vergelijking met soortgelijke scholen (95,9%) presteert De Raamdonk uitstekend, wat wijst op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

69,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1% en het vergelijkingsgemiddelde van 57,8%. Dit illustreert een sterke focus op hogere leerdoelen, mede mogelijk gemaakt door differentiatie in het aanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op theoretische leerwegen: 60,7% van de leerlingen krijgt een havo/vwo-advies of hoger (havo 14,3%, havo/vwo 25%, vwo 3,6%). Dit ligt significant boven het regionale gemiddelde van 47,7%. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (7,1% vmbo-b/k vs. 9,6% regio), passend bij de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe RaamdonkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het meten van de tussenresultaten Door gebruik te maken van het CITO Leerling en Onderwijs Volgsysteem (LOVS) brengen we jaarlijks de tussenopbrengsten van alle groepen in kaart. Tegelijkertijd bekijken we ook de ontwikkeling van ieder kind individueel. Er zijn twee toetsperiodes (Midden en Eind) en na elke periode wordt een diepteanalyse van de resultaten gemaakt. De gegevens worden besproken door de intern begeleider en de leerkracht. Indien nodig kunnen de leerkracht en intern begeleider er voor kiezen om tussentijds het groepsplan te wijzigen. Ook op schoolniveau maken deze resultaten duidelijk in welke mate de doelstellingen wel of niet behaald gaan worden. Ondersteuning van leerlingen Voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben wordt de basisstof verkort aangeboden zodat zij ook tijd hebben om extra opdrachten uit te werken. Op individueel niveau krijgen kinderen die extra ondersteuning die ze nodig hebbe. Zij krijgen langere instructie en begeleide inoefening van de lesstof.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

29,2% presteert boven advies – ruim 4 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen. Slechts 12,5% zit onder advies, wat aansluit bij het hoge streefniveau. Deze cijfers onderstrepen de effectiviteit van de advisering en de doorlopende leerlijn naar het VO.

Sociale ontwikkeling

In 2014 koos het team van De Raamdonk ervoor om te starten met het invoeren van School Wide Positive Behavior Support (SWPBS). De reden was destijds dat het team een groeiend aantal gedragsproblemen signaleerden waar ze direct geen juist antwoord op hadden. Tijdens de invoering hebben onze teamleden samen met de ouders van de MR gekozen voor de kernwaarden: RESPECT, VERANTWOORDELIJKHEID, VEILIGHEID. Het doel van werken met SWPBS omdat het een bewezen manier van werken waardoor we een veilig en positief pedagogisch leerklimaat ontwikkelen waarin leerlingen en leerkrachten zich optimaal kunnen ontwikkelen. LEES MINDER

RESPECT

VERANTWOORDELIJKHEID

VEILIGHEID

Wat is de werkwijze van Basisschool De Raamdonk voor sociale ontwikkeling?

De visie op een positief pedagogisch klimaat wordt dagelijks uitgedragen door voorbeeldgedrag van medewerkers, heldere gedragsverwachtingen en PBS gedragslessen gebaseerd op de drie kernwaarden van de school. Gewenst gedrag wordt beloond en benoemd.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Raamdonk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Raamdonk gebruikt Kijk! en Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Raamdonk?

Basisschool De Raamdonk gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) als methode voor sociaal-emotioneel leren.