Basisschool De Horizon
Past. Kengenstraat 1
5985 PV Grashoek

Schoolweging

Schoolweging
30.53
Spreiding
5.71

De schoolweging van De Horizon Grashoek is 30,53 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94.97% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat de basisvaardigheidsontwikkeling effectief wordt aangepakt, ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30.53). De score ligt zelfs iets hoger dan het vergelijkingsgroepgemiddelde van 95.7%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

46.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 45.5%. Dit geeft aan dat voor deze populatie de ambitie reëel is ingeschat, maar er blijft ruimte voor kwaliteitsverbetering. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57.3%, wat wijst op een relatief grote uitdaging voor deze school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een gemengd beeld met 31.8% VMBO-adviezen (kader + basis), 13.6% VMBO-(g)t, en 31.8% HAVO/VWO. Opvallend is het hoge percentage praktijkonderwijsadvies (4.55% vs. 1.01% regio), passend bij de schoolweging. De aandacht voor kansrijke enkelvoudige adviezen blijkt uit 27.3% VMBO-k advies, aanzienlijk hoger dan regionale vergelijkbare scholen (9.17%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Horizon GrashoekGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Methode gebonden toetsen: Om na te gaan welke ontwikkelingen leerlingen doormaken en om te bekijken of leerlingen de stof voldoende tot zich hebben genomen, nemen wij regelmatig methodetoetsen af. Op grond van de uitkomst van deze toetsen, krijgen sommige leerlingen extra of verlengde instructie van de leerkracht om zich het gestelde leerdoel alsnog eigen te maken of juist minder instructie en verrijkende stof omdat ze al hebben laten zien dat ze het leerdoel beheersen. Vandaar dat we op de Horizon gebruik maken van methode-afhankelijke toetsen en methode-onafhankelijke toetsen. Methode-onafhankelijke toetsen: Twee keer per jaar meten wij -onafhankelijk van de methode- de kennis en vaardigheid van leerlingen in een bepaald vakgebied, bijv. rekenen, spelling of begrijpend lezen. Dit doen wij door middel van CITO Leerling in Beeld. Hierna volgt een rapportage aan de ouders en leerlingen middels een kind-ouder gesprek. De uitkomsten van de CITO toetsen worden gedeeld met ouders. Intern gebruiken wij deze toetsen om onze leerlingen opbrengstgericht en passend onderwijs te bieden. De resultaten van de school onafhankelijke CITO toetsen van de Horizon van groep 3 t/m 8 scoren de kinderen zowel op, boven als onder het landelijk niveau op de verschillende vakgebieden. Wij streven ernaar om op alle vakgebieden op of boven het landelijk niveau scores te behalen. Monitoren van resultaten Groepsniveau: Twee keer per jaar vindt er een groepsbespreking plaats op basis van de CITO resultaten. Hierbij evalueren wij of de groep voldoende heeft geprofiteerd van het onderwijsaanbod. Waar kan de groep verdiepen of waar moet het leerstofaanbod juist geïntensiveerd worden. Vervolgens wordt door de leerkrachten bekeken of het onderwijs passend is geweest . In het groepsoverzicht worden uitspraken gedaan door de leerkracht m.b.t. het gewenste niveau en de ontwikkeling op leerling- en groesniveau. Daarnaast vindt er tussen twee CITO afnames een extra groepsbespreking plaats. Tijdens dit extra gesprek wordt de voortgang, op basis van observaties en methode-gebonden toetsen, besproken en acties eventueel bijgesteld. Schoolniveau: Twee keer per jaar is er een schoolbespreking waarin het team samen kijkt naar het onderwijs op onze school. De resultaten van de school worden met het gehele team besproken en geanalyseerd. Er wordt bekeken of de gestelde schoolambities zijn bereikt. En waar nodig wordt ingezoomd op aanpassen van het onderwijs voor de komende periode. Ons leerlingvolgsysteem stelt ons in staat om de vorderingen van eerdere leerjaren en vakgebieden te betrekken in deze analyses om trends waar te nemen. Belangrijk onderdeel van de analyse zijn de vervolgstappen en acties die hierop volgen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een zorgelijk percentage van 42.86% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk). Dit kan samenhangen met de complexe populatie (hoge schoolweging) of mogelijk te optimistische advisering. Wel scoort 19.05% boven advies, wat aansluit bij de intensieve monitoring zoals beschreven in het protocol PO-VO.

Sociale ontwikkeling

Op de Horizon willen we dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Hiervoor moet een leerling zich wel veilig voelen. Dit vraagt van de school om een duidelijke aanpak te hanteren die vanuit de missie en visie naar voren komen. Op de Horizon heten we alle leerlingen welkom en benaderen de leerlingen op een positief stimulerende manier. Op de school hanteren we een aantal vaste regels die voor iedereen gelden (leerlingen en team). Deze staan beschreven bij de hoofdingang van de school. Deze regels worden in alle groepen gedurende het schooljaar aan de orde gesteld. Bij de start van ieder schooljaar werken we aan groepsdynamica. Dit doen we met de "gouden weken". Verder zijn we bewust in gesprek met de groepen/leerlingen over hun eigen ervaringen, staan hierbij stil en maken het bespreekbaar. We zijn van mening dat leerlingen veel leren van eigen ervaringen. De manier van werken op de Horizon staat beschreven in de onderwijskaart pedagogisch handelen. Dit staat op de agenda van het team en wordt cyclisch besproken. LEES MINDER

veiligheid

samen werken en spelen

welbevinden

Wat is de werkwijze van Basisschool De Horizon voor sociale ontwikkeling?

Schoolregels en verwachtingen ten aanzien van gedrag worden gehanteerd door de hele schoolbevolking (leerling, personeel en ouders) en zijn gericht op alle vormen van gedrag, veiligheid, respect en verantwoordelijkheid. Basisschool De Horizon hanteert 7 waarden: Gun jezelf en anderen een fijne sfeer op school, Stop=Stop, Als ik last heb van iemand mag ik het zeggen, We lachen veel, maar lachen elkaar niet uit, Ik ben aardig voor mezelf en anderen, Ik ben voorzichtig met mijn eigen spullen en die van anderen, Ik luister naar alle juffen en meesters, Ik praat netjes en rustig tegen iedereen. Preventief wordt gewerkt door deze waarden regelmatig en concreet te benoemen, in herkenbare situaties te herhalen en consequent te handelen. Elke maand staat er één regel centraal. Daarnaast is er een samenwerking met Expeditie Code Rood van Cultuurpad voor begeleiding/coaching en interventies op het gebied van groepsvorming. De school werkt planmatig aan de sociale competenties van leerlingen van groep 1 tot en met groep 8. De werkwijze van Basisschool De Horizon is uitgeschreven in de onderwijskaart pedagogisch handelen. Elk half jaar wordt voor alle leerlingen Sociaal-emotioneel functioneren ingevuld door de leerkracht via Leerling in Beeld. Het instrument bestaat uit digitale vragenlijsten voor leerkrachten én leerlingen. Aan de hand van de ingevulde vragenlijsten kan een gesprek worden aangegaan. De vragenlijst geeft inzicht in het zelfbeeld, welbevinden en het sociale gedrag van leerlingen. In de rapportages vind je signaalscores voor de volgende categorieën: Leerlingvragenlijst Veilige leeromgeving, sociaal zelfbeeld, cognitief zelfbeeld, schoolbeleving, gevoel van sociale veiligheid, pro-sociaal gedrag, afwezigheid pestgedrag en gedrag tijdens de les. Leerkrachtvragenlijst Pro-sociaal gedrag, aanwezigheid pestgedrag, gedrag tijdens de les en zelfvertrouwen. Veilige leeromgeving is een voorwaarde voor het sociaal-emotioneel functioneren van elke individuele leerling. De bevindingen worden in november besproken in de groepsbespreking en later meegenomen in de schoolevaluatie. Aan de hand van deze bespreking worden doelen opgesteld door de leerkracht die terug te vinden zijn in het groepsoverzicht van elke groep. Rond april is de tweede afname en worden de bevindingen en nieuwe doelen/aanvullingen gedaan in het groepsoverzicht. Tijdens de schoolevaluatie worden eventuele aanpassingen gedaan in de werkwijze (onderwijskaart pedagogisch handelen) en zo nodig meegenomen in de jaarplanning.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Horizon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Horizon gebruikt Leerling in Beeld Sociaal emotioneel functioneren om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Horizon?

Basisschool De Horizon gebruikt Een doos vol gevoelens en Kinderen en… hun sociale talenten voor Sociaal-emotioneel leren.