
Schoolweging
De schoolweging van De Akker Gramsbergen is 28,90 , met een spreiding van 5,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,3% score voor het fundamenteel niveau overstijgt De Akker ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. De score is 1,5% hoger dan het regionaal gemiddelde, wat duidt op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 61,8%, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit toont aan dat meer dan de verwachte groep leerlingen de ambitieuze doelen bereikt, ondanks de relatief complexe populatie. De score ligt 4% hoger dan bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een duidelijke focus op theoretische leerwegen: 26,1% havo en 13,0% vwo-advies (tegenover 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het hoge percentage vmbo-b advies (21,7% vs 5,5% landelijk), wat aansluit bij de schoolweging. De combinatie van NIO-testen en ontwikkelingsvolgsysteem leidt tot gedifferentieerde adviezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Akker Gramsbergen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bij de kleuters gebruiken we het IEP -observatiesysteem. Hiermee volgen we de kinderen en stemmen we ons aanbod af op de ontwikkeling van de kinderen. De tussenresultaten van de kinderen van de groepen 3 t/m 8 volgen we door het afnemen van de toetsen uit het Leerling Volg Systeem (LVS) van IEP! We volgen de leerlingen voor de vakken lezen, taal, rekenen, sociaal-emotionele-ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. De leerkrachten en medewerkers stemmen hun onderwijs af op de tussenresultaten in het LVS.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (vs 11,8% landelijk). Maar liefst 29,6% zit boven advies, wat het effect onderstreept van de doorstroomprotocolen met heroverweging na doorstroomtoets. Deze resultaten corresponderen met de beschreven intensieve monitoringssystematiek.
Sociale ontwikkeling
Een kind moet zich veilig en gerespecteerd voelen, alleen zo kan het zich ontwikkelen en leren vertrouwen op de eigen talenten.
Respect
(zelf) Vertrouwen
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Akker voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden zijn vastgesteld door het hele team tijdens een missie-visie-traject. In het najaar van 2023 zijn de kernwaarden opnieuw besproken en ingevuld samen met medewerkers van Welluswijs.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Akker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Akker gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Akker?
Kindcentrum De Akker gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.