
Schoolweging
De schoolweging van Ter Doest is 28,05 , met een spreiding van 5,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft Ter Doest niet alleen de landelijke signaleringswaarde (85%), maar ook vergelijkbare scholen (96.4%). Dit benadrukt de stevige basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
68.3% van de leerlingen haalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 48.6% voor deze school. Dit is 7.7 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (60.5%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 62.5% havo-advies tegen 16.1% landelijk gemiddeld. Opvallend is het ontbreken van vmbo-b/k-adviezen, terwijl vergelijkbare scholen gemiddeld 9.2% vmbo-k adviseren. Dit reflecteert de hoge onderwijsambities van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Ter Doest | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen en registreren, maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem (LVS) Parnassys. Het leerlingvolgsysteem geeft ons zicht op: · hoe het kind zich individueel ontwikkelt (observaties en methodetoetsen) · hoe het kind zich binnen de groep ontwikkelt · hoe het kind zich ten opzichte van zichzelf ontwikkelt (IEP). We hanteren een toetskalender waarin niet methode gebonden toetsen staan gepland. Enkele keren per jaar worden voor lezen (technisch en begrijpend), rekenen en voor taal deze zgn. landelijk genormeerde toetsen afgenomen, die een beeld geven van hoe onze leerlingen scoren t.o.v. overige scholen in Nederland. De kinderen van groep 1 en 2 worden gevolgd met de KIJK-registratie, waarbinnen ontwikkelingsgebieden aan bod komen. De Ib-er bewaakt en coördineert het volgen van de ontwikkeling van de kinderen. Op onze scholen proberen we zo optimaal mogelijk aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van kinderen. Om groepsplannen zo goed mogelijk op te stellen, is het belangrijk dat de leerkracht - in overleg met de Ib-er - de onderwijsleersituatie aan kan passen naar aanleiding van voldoende gegevens van de leerling, van de omgeving (school en thuis) en vanuit de reflectie op het eigen leerkrachtgedrag. In de groepsplannen worden, vanwege onderwijsplanning en klassenmanagement, kinderen met gelijke onderwijsbehoeften geclusterd. De leerkracht is verantwoordelijk voor de voortgang; hij/zij observeert, neemt regelmatig toetsen af en stelt de plannen op. De Ib-er coacht/begeleidt en bewaakt de processen en toetsresultaten. Vier maal per jaar vinden er HGW gesprekken plaats, waarin we de leerlingen en de groepsplannen bespreken en de ontwikkeling van de hele jaargroep volgen.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Historische data toont een consistente doorstroom: tussen 2012-2019 behaalde 78% van de leerlingen het geadviseerde niveau of hoger. Recente cijfers ontbreken, maar de combinatie van hoge referentieniveaus en nauwgezette advisering (beschreven in het schoolondersteuningsprofiel) doen vermoeden dat deze trend doorzet.
Sociale ontwikkeling
Wij zijn ons ervan bewust dat sociaal-emotionele ontwikkeling van belang is. Wij vinden het belangrijk dat kinderen vertrouwen hebben in zichzelf en in elkaar. We respecteren anderen om ons heen. Kinderen leren samenwerken met elkaar, maar ook omgaan met emoties van zichzelf en van anderen. Deze ontwikkeling kan alleen plaatsvinden in een veilige omgeving. De leerkrachten realiseren zich dat hun handelen invloed heeft op de ontwikkeling en het welbevinden van de leerlingen. Een voorwaarde voor een positief en veilig pedagogisch klimaat is dat het handelen van de medewerkers binnen de Tandem consequent is en gericht op de uitgangspunten zoals die in de visie/missie beschreven staan. Daarbij dragen de leerkrachten de normen en waarden, vanuit onze vier kernwaarden, uit. LEES MINDER
Plezier maak je samen
Vertrouwen in jezelf en elkaar
Vrijheid in wie je bent
Wat is de werkwijze van Ter Doest voor sociale ontwikkeling?
In groep 3 t/m 8 vullen de kinderen twee keer per jaar een ‘self-assessment’ in, waarmee ze inzicht krijgen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. De resultaten, weergegeven via spindiagrammen, tonen in welke mate een leerling vindt dat bepaalde aspecten op hem van toepassing zijn. Dit beeld, in combinatie met het beeld van de leerkracht en de ouders, geeft de leerling inzicht in zijn eigen profiel (IEP). Daarnaast wordt in alle groepen de methode KWINK gebruikt, een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. In de kleutergroepen wordt gebruik gemaakt van KIJK!, observatielijsten die om de 6 maanden worden ingevuld en met de ouders worden besproken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Ter Doest om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Ter Doest gebruikt Kijk! en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Ter Doest?
Ter Doest gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.