IKC Wiarda in Goutum - Resultaten

IKC Wiarda
Buorren 13
9084 BB Goutum

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
26.04
Spreiding
5.08

De schoolweging van Wiarda is 26,04 , met een spreiding van 5,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 99.66% van de leerlingen gehaald, significant hoger dan zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingspercentage (96.61%). Deze resultaten onderstrepen de effectiviteit van de basisondersteuning op de school.

Fundamenteel niveau

Score: 99.6598%

Streefniveau

IKC Wiarda scoort uitstekend op het streefniveau: 79.93% van de leerlingen behaalt dit hogere niveau, ruim boven de inspectienorm van 53.8% en het vergelijkingspercentage van 63.97%. Dit reflecteert de sterke focus op maatwerk en cognitieve uitdaging.

Streefniveau

Score: 79.9319%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 50% havo en 28.95% vwo-advies. Dit is beduidend hoger dan bij vergelijkbare scholen (16.07% havo en 18.61% vwo). Opvallend is wel het beperkte aandeel vmbo-(g)t-adviezen (13.16% vs. 16.45% regionaal), wat mogelijk samenhangt met de relatief lage schoolweging.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Longitudinale analyses tonen dat groep 8-leerlingen gemiddeld 7.2% hoger scoren op de IEP-toets dan bij instroom in groep 6. Deze groei is het sterkst bij rekenen-wiskunde (+9.1%), wat reflecteert hoe de school sinds 2018 werkt met 'probleemgestuurd rekenonderwijs'. De scores liggen consistent boven regionale benchmarks.

ToetsWiardaGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden vanaf groep 3 gemeten middels de Cito-M en Cito-E toetsen van Cito leerling in beeld (lib). Aan de hand van de tussenresultaten worden de opbrengsten gevolgd. Elk half jaar worden de resultaten ingevoerd, geanalyseerd en worden eventuele interventies bepaald. Dit gebeurt op het niveau van de leerling, de groep en de school. Vragen die bij de analyse centraal staan zijn: Gaan de opbrengsten omhoog, omlaag of zijn ze vergelijkbaar met voorgaande jaren? Hoe verhouden de opbrengsten zich tot het landelijk gemiddelde, de schoolnorm en de eigen ambitie? Hoe verhouden de opbrengsten zich tot eenzelfde jaargroep van een ander schooljaar. De leerkrachten bepalen met elkaar en in overleg met de intern begeleider vervolgens welke interventies moeten plaatsvinden om een trend om te buigen of juist te behouden. De trendanalyse neemt meerdere keren per jaar een belangrijke rol in als het gaat om de inrichting van het onderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Slechts 12.5% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies, vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (11.81%). Het hoge percentage leerlingen dat op advies presteert (75% vs. 62.93% landelijk) benadrukt de nauwgezette advisering. De school combineert dit met een uitdagend curriculum, waarbij 12.5% van de leerlingen boven hun advies uitkomt.

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk om goed zicht te hebben op de sociale opbrengsten van onze school. Om de sociale veiligheid goed in kaart te brengen worden vragenlijsten afgenomen. Voor de leerlingen en leerkrachten hebben we vragenlijsten vanuit Vensters afgenomen. Voor ouders hebben we de tevredenheidsvragenlijst vanuit WMK afgenomen, dit is een online kwaliteitsprogramma voor het onderwijs Wanneer de vragenlijsten zijn afgenomen worden analyses gemaakt; voor de leerlingen op groeps- en op schoolniveau. Voor de ouders en leerkrachten op schoolniveau. Bij de het maken van de analyses staan 3 vragen centraal: 1. Wat valt op? 2. Mogelijke verklaringen (positief en negatief) 3. Acties LEES MINDER

Veiligheid en vertrouwen

Wederzijds respect

Rust en regelmaat

Wat is de werkwijze van IKC Wiarda voor sociale ontwikkeling?

IKC Wiarda werkt met ‘De Vreedzame School’, een programma dat gericht is op het creëren van een schoolklimaat waarin betrokkenheid en verantwoordelijkheid van leerlingen centraal staan. De school wordt een democratische gemeenschap waarin leerlingen zich gehoord voelen en op een positieve manier met elkaar omgaan. Conflictoplossing staat centraal. Leerlingen leren om conflicten op te lossen op een manier die voor beide partijen werkt. Kinderen uit groep 7 en 8 kunnen worden opgeleid tot leerlingmediator.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Wiarda om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Wiarda gebruikt de vragenlijst Sociaal emotioneel functioneren Cito om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Wiarda?

IKC Wiarda gebruikt de methode Vreedzame school voor sociaal-emotioneel leren.