De Gouwaert
Nicolaas van Puttenstr 20
3267 AN Goudswaard

Schoolweging

Schoolweging
33.32
Spreiding
5.75

De schoolweging van De Gouwaert is 33,32 , met een spreiding van 5,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

100% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat – 6,1 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen – onderstreept de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft de streefniveaus ruimschoots: 75,76% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een inspectienorm van 38,7%. Dit is ruim 25 procentpunt hoger dan landelijke vergelijkbare scholen (50,17%), wat de effectiviteit van hun ontwikkelingsgerichte aanpak bevestigt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op midden- en hogere niveaus: 60% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies of hoger, waarvan 20% havo. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen geven slechts 47,4% van hun leerlingen deze adviezen. De 20% vmbo-b-adviezen liggen echter ruim boven regionaal gemiddelde (5,52%), wat past bij de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2022-2023

ToetsDe GouwaertGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Met ingang van het schooljaar 2023/2024 maken we gebruik van de toetsen van Iep. De afgelopen jaren hebben we de toetsen van Cito gebruikt om de voortgang van de leerlingen te meten. De toetsen van Cito waren verouderd en we hebben onderzocht welke toetsen we het best bij de leerlingen van de Gouwaert vinden passen. Sinds een aantal jaar maken we voor de eindtoets al gebruik van Iep, tot grote tevredenheid van de leerlingen en de leerkrachten. Iep sluit aan bij onze visie dat een kind meer is dan rekenen en taal. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen doen ertoe. Door betekenisvolle toetsen brengt Iep de ontwikkeling en talenten van de kinderen in beeld. Deze informatie gebruiken wij om samen met het kind en de ouders inzicht te krijgen in de volgende stap van de ontwikkeling van het kind. Voor de groepen 1/2 maken we geen gebruik van toetsen. Daar volgen we de kinderen met de observatie lijsten van KIJK!. Kinderen ontwikkelen zich sprongsgewijs. Wij volgen de kinderen gedurende langere periodes om zo een compleet beeld te krijgen. Deze informatie gebruiken we om te bekijken of de ontwikkeling verloopt zoals je mag verwachten. Is dat niet het geval, kunnen we tijdig bijsturen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

onbekend

Sociale ontwikkeling

Elke school heeft een pedagogische opdracht. Dat betekent dat we kinderen meer leren dat taal, lezen, rekenen en schrijven. Welke bijdrage lever jij aan de groep, de school, jouw dorp en de maatschappij. Het gaat dus ook om het aanleren van vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen, grenzen aangeven en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden vast te leren op school, kan je je veilig voelen in de wereld om je heen.

Respect

Eigen

Open

Wat is de werkwijze van De Gouwaert voor sociale ontwikkeling?

Op De Gouwaert is ruimte voor GROEI op eigen tempo en eigen manier. Elk kind mag fouten maken en het leren zelf op te lossen. Met de methode Kwink leren we de kinderen grenzen bepalen en bewaken. Grenzen van jezelf en die van de ander. Hoe kan je positief met elkaar omgaan en conflicten oplossen. De leerlingenraad wordt betrokken bij besluitvorming. Ze leren dat ze inspraak hebben op school en dat hun mening ertoe doet. Ze kunnen meedenken, meepraten en meedoen.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Gouwaert om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Gouwaert gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Zien, IEP

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Gouwaert?

De Gouwaert gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.