Christelijke Basisschool de Fakkel
Noordzijde 47
2977 XA Goudriaan

Schoolweging

Schoolweging
29.67
Spreiding
5.83

De schoolweging van De Fakkel Goudriaan is 29,67 , met een spreiding van 5,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,6% score op het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. De sterke basisvaardigheden sluiten aan bij het pedagogisch klimaat zoals beschreven in het schoolplan: 'veiligheid en aandacht als fundament voor leren'.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

69,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk gemiddelde: 57,8%), ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Dit onderstreept de effectieve differentiatie in het onderwijs, met name bij rekenen waar de school 4,6% boven vergelijkbare scholen presteert.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een opvallend hoog percentage havo/vwo-adviezen (60% vs. 10,9% regionaal gemiddeld), wat past bij het hoge streefniveau. Tegelijk blijkt het percentage vmbo-b-adviezen (20%) hoger dan bij vergelijkbare scholen (5,5%). Deze tweesporenaanpak reflecteert zowel ambitie als aandacht voor maatwerk.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Fakkel GoudriaanGemeente AmsterdamNederland
LIB177.18175.34175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school volgt de leerlingen in hun ontwikkeling met behulp van diverse toetsen en observaties. We maken hierin onderscheid tussen methodetoetsen (leerstof in de groep) en methode onafhankelijke toetsen (Cito). De resultaten hiervan worden vastgelegd in Parnassys en zijn voor ouders in te zien via het ouderportaal. Na afname van de toets worden de resultaten besproken in het team. Vervolgens worden de groepsplannen aangepast om recht te doen aan de ontwikkeling van het kind. Kinderen die belemmeringen ondervinden of extra uitdaging nodig hebben, worden vroegtijdig gesignaleerd. Leerkrachten houden rekening met de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Als de onderwijsbehoefte van een leerling er aanleiding toe geeft, wordt een individueel plan opgesteld. Dit gebeurt altijd in overleg met de ouders. Ook externe deskundige hulp kan ingeroepen worden. De leerling krijgt dan extra ondersteuning in en/of buiten de groep. Ook kunnen er aanpassingen worden gedaan in het aanbod. Ouders worden nauw bij dit proces betrokken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

100% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegen 62,9% landelijk. Het volledig ontbreken van onder- of bovenadvies benadrukt de nauwkeurigheid van het plaatsingsbeleid. Dit sluit aan bij het door de school genoemde 'intensieve traject van observatie en gesprekken' bij advisering.

Sociale ontwikkeling

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wat is de visie van de school op sociale opbrengsten? CBS De Fakkel is een betrokken en open school waar samen geleerd en samen gedeeld wordt met kinderen, ouders, team en omgeving. I Visie in relatie tot de omgang met elkaar: a. Wij kiezen voor het uitgangspunt dat iedereen uniek is en zijn waarde heeft. Dit betekent: - dat we vertrouwen in elkaar hebben - dat we begrip voor ieders manier van "zijn" hebben - dat we grenzen stellen wanneer de veiligheid, de ontwikkeling van het kind en de sfeer in gevaar komen. b. Wij vinden een persoonlijke ontwikkeling belangrijk. Dit betekent: - dat we een individuele benadering belangrijkvinden - dat je mag worden wie je wilt zijn - dat we aandacht hebben voor sociaal-emotioneel leren - dat we zelfvertrouwen en motivatie stimuleren - dat we rekening houden met interesses en achtergronden van leerlingen. c. Wij willen de zelfstandigheid bevorderen. Dit betekent: - dat we de eigenverantwoordelijk van leerlingen ontwikkelen en stimuleren - dat we streven naar betrokkenleerlingen - dat we leerlingen leren reflecteren op hetgebied van gedrag, werkhouding en resultaten. LEES MINDER

Welbevinden

Betrokkenheid

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool de Fakkel voor sociale ontwikkeling?

Sociaal-emotioneel leren staat centraal bij Christelijke Basisschool de Fakkel. Er wordt aandacht besteed aan zelfbesef, zelfmanagement, besef van de ander, het hanteren van relaties en het maken van keuzes. De school gebruikt de methode Kwink, een online methode voor sociaal-emotioneel leren gericht op preventie en een veilige groep. Deze methode werkt bewust aan de 21e-eeuwse vaardigheden. De school streeft naar een goede balans tussen sociaal-emotioneel leren en het schoolse leren, omdat gedrag en leren sterk met elkaar verbonden zijn.

Welke registratievormen gebruikt Christelijke Basisschool de Fakkel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool de Fakkel gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien, Succes!, Spiegel.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool de Fakkel?

Christelijke Basisschool de Fakkel gebruikt de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.