Wilhelminaschool in Gouda

Het team van Wilhelminaschool in Gouda

Current section: team
Willem de Zwijgersingel 220
2805 Gouda

Zie hier hoe het team van Wilhelminaschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Wilhelminaschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Wilhelminaschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Wilhelminaschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Wilhelminaschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 94.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (94.1%)
Man (5.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Wilhelminaschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (37.5%)
35-45 jaar (18.8%)
45-55 jaar (18.8%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Wilhelminaschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (64.7%)
Direct ondersteunend personeel (29.4%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Wilhelminaschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Leerkrachten op de Wilhelminaschool: Zorgeloos Onderwijs

Op de Wilhelminaschool garanderen wij continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Bij studieverlof of ziekte zetten wij onze eigen invalpool, RTC Cella, in om direct passende vervanging te bieden. Onze prioriteit is dat uw kind ongestoord kan leren. Mocht er onverhoopt geen geschikte kracht uit de invalpool beschikbaar zijn, dan hebben wij een effectief intern vangnet. Dit omvat het combineren van klassen, het tijdelijk verdelen van leerlingen over andere groepen, of het inschakelen van extra ondersteuning door collega's of onderwijsassistenten. Ook ervaren stagiaires kunnen worden ingezet om les te geven, zodat de educatieve kwaliteit gewaarborgd blijft. In uitzonderlijke gevallen, waarbij alle andere opties zijn uitgeput, kunnen wij ouders vragen om hulp bij het opvangen van kinderen thuis. Deze situatie wordt altijd tijdig en duidelijk gecommuniceerd via e-mail en Social Schools. Indien thuis opvang niet mogelijk is, biedt de school altijd een oplossing door uw kind op te vangen in een andere klas. Uw kind blijft hierdoor altijd binnen de veilige en stimulerende omgeving van de Wilhelminaschool.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Er zijn 5 groepen op de Wilhelminaschool, waarvan 3 combinatiegroepen. Waar mogelijk worden groepen gesplitst of ondersteund, zodat elk kind de hulp en begeleiding krijgt die hij of zij nodig heeft.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Leerling Succes

5

Optimale Taal- en Rekeni Jaren op de Wilhelminaschool

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderwijskwaliteit
Gespecialiseerde Rekencoach
Expert voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Specialist Verbeterd Taalonderwijs
Deskundige Logopedist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde intern begeleider is twee dagen per week beschikbaar om het team, de leerkrachten en de leerlingen te ondersteunen bij de continue verbetering van ons taal- en rekenonderwijs. Zij beschikt over de nodige expertise om innovatieve lesmethoden te implementeren. Voor aanvullende ondersteuning en versterking van ons onderwijsaanbod maken wij gebruik van de gespecialiseerde kennis van een leesspecialist, rekenspecialist en een expert op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Door de inzet van deze specialisten waarborgen we een consistente en effectieve aanpak voor rekenen en taal door de gehele school. Zij faciliteren collegiale consultaties en zetten waar nodig verbetertrajecten in. Regelmatige ondersteuning van adviseurs van ons stichtingsteam en de inzet van een onderwijsassistent voor extra begeleiding zorgen ervoor dat elke leerling de aandacht krijgt die hij of zij verdient. De logopedist is maandelijks aanwezig om leerlingen te screenen en gerichte ondersteuning te bieden.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Leerlingenzorg
Expert voor Talentontwikkeling bij Meer- en Hoogbegaafdheid
Getrainde Talentbouwer

Toelichting van de school:

Op de Wilhelminaschool hanteren we het preventieve programma 'Kwink' voor alle leerlingen. Dit programma, dat wekelijks wordt aangeboden als basisaanbod, valt onder preventieniveau 1 en is, in combinatie met effectief klassenmanagement, voldoende voor de brede ontwikkeling van 85-90% van onze leerlingen. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben binnen preventieniveau 2 (7-10% van de leerlingen), bieden we specifieke programma's voor leren en gedrag. De invulling hiervan gebeurt in nauwe samenwerking met de intern begeleider en de ouders, om zo een passend en persoonlijk plan te creëren. Leerlingen in preventieniveau 3 (3-5% van de leerlingen) profiteren van een gedragsfunctieanalyse en intensieve begeleiding die aansluit bij hun unieke ontwikkelingsbehoeften. Naast de intern begeleider en ouders betrekken we hierbij ook externe specialisten. De intern begeleider coördineert de leerlingenzorg en begeleidt leerkrachten en ouders bij hulpvragen, waarbij ze gezamenlijk zoekt naar oplossingen. Daarnaast heeft de Wilhelminaschool twee toegewijde medewerkers die fungeren als coördinatoren voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. De één is opgeleid tot gedragsspecialist, de ander is een ervaren talentbouwer. Samen met de intern begeleider en het team pakken zij uitdagingen op het gebied van sociaal-emotionele groei aan. Voor complexe casussen kunnen we terugvallen op een breed netwerk van interne en externe deskundigen, waaronder de leerplichtambtenaar, specialisten van onze stichting, Auris, het SWV, het sociaal team en de GGD.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak voor Schoolsucces

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Optimale Leeromgeving
Intern Begeleider voor Leerlingenzorg
Expert voor Ontwikkeling van Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen
Coördinator Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Toelichting van de school:

De intern begeleider speelt een cruciale rol in de coördinatie en begeleiding van de leerlingenzorg. Vanaf preventieniveau 2 ondersteunt zij leerkrachten en ouders proactief bij hulpvragen over leerlingen, door middel van gerichte gespreksvoering en het verkennen van effectieve oplossingen. Dit proces volgt nauwgezet de zorgniveaus zoals beschreven in ons schoolondersteuningsprofiel. De Wilhelminaschool kan voor het vinden van passende oplossingen rekenen op een breed scala aan interne en externe expertise. Denk hierbij aan de leerplichtambtenaar, gespecialiseerde onderwijskundigen van onze stichting en daarbuiten, Auris, het SWV, het sociaal team en de schoolarts of verpleegkundige van de GGD. Onze school beschikt over twee medewerkers die fungeren als coördinatoren voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Eén van hen volgt de opleiding tot gedragsspecialist, terwijl de ander de trainingen van talentbouwer heeft afgerond. Tevens is er een specialist voor meer- en hoogbegaafdheid beschikbaar. Gezamenlijk met de intern begeleider, leerkrachten en het team pakken zij uitdagingen op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak effectief aan.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Integraal Onderwijs
Deskundige Fysiotherapeut
Ervaren Logopedist

Toelichting van de school:

Voor de bevordering van de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen, is er wekelijks een gespecialiseerde fysiotherapeut op school aanwezig. Deze expertise draagt bij aan een gezonde fysieke ontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische ondersteuning en persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met externe professionals en beschikken wij over interne expertise om aan de individuele behoeften van onze leerlingen te voldoen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Peutergroep van Quadrant
Kinderfysiotherapeut

Individuele Leerlingondersteuning op de Wilhelminaschool Gouda

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Een Diepgaande Uitleg

Op de Wilhelminaschool in Gouda hechten we grote waarde aan een persoonlijke benadering. Daarom starten we met een kennismakingsgesprek met alle ouders die een plek voor hun kind overwegen. Dit benadrukt onze openheid naar alle gezinnen en onze rol als een toegankelijke basisschool voor de lokale gemeenschap. Wij zetten ons dagelijks in voor het welzijn en de ontwikkeling van elk kind. Ons unieke onderwijsconcept biedt volop kansen voor leerlingen om hun individuele talenten te ontdekken en te ontplooien. We geloven in een omgeving waar elk kind kan excelleren. In nauwe samenwerking met onze intern begeleiders en het voltallige team, stellen we ons schoolondersteuningsprofiel op. Dit profiel, dat u ook op onze website kunt vinden of kunt opvragen bij de directie, geeft aan welke ondersteuning wij kunnen bieden gedurende de gehele basisschoolperiode. Mocht onze school niet de meest geschikte plek zijn, dan ondersteunen wij u actief bij het vinden van een passend alternatief binnen het onderwijslandschap. Wij bieden op maat gemaakte instructie die aansluit bij de specifieke leerbehoeften van iedere leerling. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, ontwikkelen we zelfs een individueel leerplan. Ouders worden hierover altijd tijdig geïnformeerd. De ontwikkeling van deze kinderen staat centraal, met een focus op een continue, passende leerlijn. Dit vereist een scherp oog voor de voortgang van de leerling en gerichte begeleiding, waarvoor we diverse methoden en instrumenten inzetten. Indien een leerling behoefte heeft aan meer gespecialiseerde hulp, werken we, met toestemming en in overleg met de ouders, samen met onderwijsassistenten of leraarondersteuners. Via onze intern begeleider kunnen we een beroep doen op externe expertise, zoals fysiotherapie, logopedie, opvoedingsondersteuning, diagnostisch onderzoek, passend onderwijsbegeleiding via de gemeente, of gespecialiseerde hulp van onderwijsspecialisten binnen onze stichting D4W of een externe School Begeleidingsdienst. Voor leerlingen die meer nodig hebben dan standaard preventieve zorg ontwikkelen we een OntwikkelingsPerspectief (OPP). Binnen ons team beschikken we over gespecialiseerde expertise op het gebied van hoog- en meerbegaafdheid, dyslexie, ICT-toepassingen, reken- en leesonderwijs, instructional leadership (EDI) en gedragsbegeleiding. Onze school beschikt over 6 moderne lokalen, diverse flexibele werkplekken zoals treinbanken, en een rustige practicumruimte. Er is een ruim aanbod aan leermiddelen en hulpmiddelen die speciaal zijn ontworpen om leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften optimaal te kunnen bijstaan. Toekomstige Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning Onze ambitie is om de begeleiding van meerbegaafde leerlingen verder te optimaliseren en ons aanbod voor deze groep te verrijken. Het team heeft hiervoor een gespecialiseerde training gevolgd en we maken gebruik van een kwaliteitskaart om onze vooruitgang te monitoren. Komend schooljaar zal een van onze leerkrachten de opleiding tot Orthopedagoog afronden, wat onze expertise op dit gebied verder zal versterken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg en Toekomstgerichte Ambitie

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan voor de komende jaren?

De Wilhelminaschool streeft naar uitmuntend onderwijs, waarbij we zowel cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen centraal stellen. Kwaliteitszorg is voor ons een continu proces om onze onderwijskwaliteit te waarborgen en te verbeteren. Onze belangrijkste ambities voor de periode 2024-2028 zijn: 1. **Onderwijs in Partnerschap met Ouders:** We willen de communicatie met ouders verbeteren en hen actief betrekken bij de school en de ontwikkeling van hun kind. Een tweejaarlijkse oudertevredenheidsenquête meet onze voortgang. 2. **Sterke Basis in Kernvakken:** We focussen op uitstekende resultaten in begrijpend lezen, taal, spelling en rekenen. Elk kind krijgt hierbij passend onderwijs aangeboden, met aandacht voor continue groei. 3. **Duidelijke Schoolidentiteit:** We actualiseren en communiceren onze visie en missie actief naar alle betrokkenen, zodat de identiteit van de Wilhelminaschool levendig blijft. 4. **Schoolprofilering en Groei:** Door de Wilhelminaschool te profileren, streven we naar een groei van het leerlingaantal met 20%, wat onze aantrekkingskracht voor nieuwe gezinnen onderstreept. 5. **ICT als Onderwijsversterker:** We selecteren en implementeren ICT-middelen doelgericht om de kwaliteit van ons onderwijs te verhogen en te voldoen aan de eisen van de overheid. 6. **Veilig Schoolklimaat:** Een veilige omgeving voor leerlingen, leerkrachten en ouders is essentieel. Dit realiseren we door weloverwogen methodes, duidelijke verwachtingen en open communicatie.

Hoe zorgen we ervoor dat we onze schoolambities realiseren?

Onze jaarplannen vormen de concrete uitwerking van onze schoolambities en sturen al onze onderwijsbeslissingen. Elk halfjaar evalueren en stellen we deze plannen bij om flexibel in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Het hele team, inclusief werkgroepen, coördinatoren en de intern begeleider, is gezamenlijk eigenaar van het jaarplan. Door heldere doelstellingen, gestructureerde werkprocessen en een effectieve vergaderstructuur, werken we samen aan het succesvol realiseren van onze ambities.

Starten op de Wilhelminaschool: Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

De Wilhelminaschool in Gouda biedt een warm welkom aan onze jongste leerlingen. We zorgen voor een soepele overgang van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven naar onze basisschool. Door gerichte aandacht en een gestructureerde aanpak, maken we de start op school zo prettig mogelijk. Ons team is erop gericht om elk kind de basis te geven die het nodig heeft voor een succesvolle schoolloopbaan. Ontdek hoe wij uw kind voorbereiden op een leerzame en plezierige tijd op de Wilhelminaschool.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft de Wilhelminaschool voor jonge kinderen?

De Wilhelminaschool zet zich actief in voor de ontwikkeling van jonge kinderen met speciale aandacht voor voor- en vroegschoolse educatie. Dit programma is ontworpen om kinderen een vliegende start te geven. Wij bieden een stimulerende leeromgeving die aansluit bij de behoeften van jonge kinderen, met als doel hun taal-, sociale en cognitieve vaardigheden te bevorderen voordat ze aan groep 3 beginnen. Dit aanbod helpt kinderen zich optimaal voor te bereiden op de uitdagingen van het basisonderwijs.

De Wilhelminaschool zet zich actief in voor de ontwikkeling van jonge kinderen met speciale aandacht voor voor- en vroegschoolse educatie. Dit programma is ontworpen om kinderen een vliegende start te geven. Wij bieden een stimulerende leeromgeving die aansluit bij de behoeften van jonge kinderen, met als doel hun taal-, sociale en cognitieve vaardigheden te bevorderen voordat ze aan groep 3 beginnen. Dit aanbod helpt kinderen zich optimaal voor te bereiden op de uitdagingen van het basisonderwijs.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's

Met welke organisaties werkt de Wilhelminaschool samen voor het jonge kind?

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt de Wilhelminaschool nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties. Een belangrijke partner hierin is Kinderopvang Quadrant Kaketoe. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze aansluiting tussen de opvang en de school, wat essentieel is voor een goede start. We delen kennis en werkwijzen om de overgang zo soepel mogelijk te maken. Door deze samenwerking garanderen we continuïteit in de educatieve aanpak voor alle jonge kinderen.

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt de Wilhelminaschool nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties. Een belangrijke partner hierin is Kinderopvang Quadrant Kaketoe. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze aansluiting tussen de opvang en de school, wat essentieel is voor een goede start. We delen kennis en werkwijzen om de overgang zo soepel mogelijk te maken. Door deze samenwerking garanderen we continuïteit in de educatieve aanpak voor alle jonge kinderen.

Team | Wilhelminaschool in Gouda | [2025] Schoolregister