SBO Het Avontuur
Mercatorsingel 90
2803 ER Gouda

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Bij de schooladviezen domineert praktische uitstroom: 43,33% praktijkonderwijs en 36,67% vmbo-basis, beiden boven regionale gemiddelden (40,63% en 27,69%). Het vso-percentage van 13,33% reflecteert de complexe ondersteuningsbehoeften. Opvallend is het beperkte aandeel dubbele adviezen (6,67% vmbo-b/-k), wat wijst op heldere profilering binnen het speciaal onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente GoudaGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
100

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Resultaten van ons onderwijs worden stelselmatig en in een continu proces geanalyseerd en besproken. Hiervoor worden de CITO-toetsen gebruikt, maar ook de methodetoetsen, didactisch leergesprekken en observaties. Het proces van analyseren, plannen, interveniëren vindt plaats in een Bouwsessie waarin bouwcollega's onder leiding van de intern begeleider gezamenlijk dit proces doorlopen. In dit proces wordt opbrengstgericht handelingsgericht gewerkt. Alle leerlingen in het SBO hebben een OPP (ontwikkelingsperspectiefplan) waarin de verwachte uitstroombestemming van de leerling, de onderbouwing van de verwachte uitstroombestemming van de leerling (met in elk geval een weergave van de belemmerende en bevorderende factoren) en een beschrijving van de te bieden ondersteuning en begeleiding en - indien aan de orde - de afwijkingen van het (reguliere) onderwijsprogramma beschreven wordt. Het OPP heeft een verantwoordingsdeel en een handelingsdeel. Het handelingsdeel wordt aan het begin van het schooljaar (of uiterlijk 6 weken na aanvang van het onderwijs bij ons op school) opgesteld en met instemming van ouders gedurende het schooljaar uitgevoerd. onderwijs, de aanpak en middelen per subgroep wordt gepland. Naar aanleiding van de opbrengsten wordt het lesaanbod en de groepsaanpak geëvalueerd en indien nodig bijgesteld, passend bij de ondersteuningsbehoeften van de individuele leerling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

85,71% van de leerlingen presteert op adviesniveau in het VO, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 62,93%. Slechts 4,76% zit onder advies, tegen 11,81% bij vergelijkbare scholen. Deze resultaten ondersteunen de effectiviteit van het transparante OPP-traject en psychologische testafname (NIO/WISC) bij adviesvorming.

Sociale ontwikkeling

Bij ons op Het Avontuur hechten wij enorm veel waarde aan een positief pedagogisch klimaat, waarin iedereen mag en kan zij wie hij is. Waar gewerkt wordt vanuit een voorspelbare structuur en daardoor een gevoel van veiligheid en vertrouwen ontstaan zodat leerlingen tot leren kunnen en willen komen. Ons pedagogisch klimaat is een mix van vrijheid geven en grenzen stellen, waarin we in positieve openheid de verbinding aangaan en samen verantwoordelijk zijn voor een veilige en prettige sfeer in een uitdagende, lerende werkomgeving. In alle groepen wordt binnen een doorgaande lijn structureel aandacht gegeven aan de sociale ontwikkeling en persoonlijkheidsvorming. Ook de sociale opbrengsten worden in een continu proces gemonitord, geanalyseerd, er worden plannen van aanpak opgesteld, bijgesteld en waar nodig wordt geïntervenieerd. LEES MINDER

Zelfbeeld en zelfcontrole

Emoties

Probleem oplossen

Wat is de werkwijze van SBO Het Avontuur voor sociale ontwikkeling?

SBO Het Avontuur werkt met het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD), Klasse(N)pad en ZIEN!. Wekelijks bespreken de leerkrachten het pedagogisch klimaat in de groep met behulp van Stichting leerKRACHT. Elke leerkracht stelt een doel op voor zijn/haar groep en formuleert wekelijks een haalbare actie. De methode PAD wordt gebruikt om vaardigheden aan te leren. Klasse(n)pad wordt gebruikt om op groepsniveau met de thema's aan de slag te gaan. ZIEN! helpt om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen en handelingsadviezen op te stellen. ZIEN! wordt in november en maart ingevuld door de leerkracht. De uitkomsten worden geanalyseerd en indien nodig wordt er een handelingsplan opgesteld. In februari worden de handelingsplannen geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. Eind juni worden de plannen geëvalueerd, afgesloten en indien nodig overgedragen aan de nieuwe leerkracht.

Welke registratievorm(en) gebruikt SBO Het Avontuur om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

SBO Het Avontuur gebruikt Kijk! en ZIEN! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt SBO Het Avontuur?

SBO Het Avontuur gebruikt het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) en Klasse(n)Pad voor sociaal-emotioneel leren.