
De resultaten van SBO Het Avontuur in Gouda
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van SBO Het Avontuur, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past SBO Het Avontuur bij jullie?
Ontdek hoe goed SBO Het Avontuur bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Welk schooladvies kregen de leerlingen van SBO Het Avontuur?
Bij SBO Het Avontuur begeleiden we elke leerling zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs (VO). Elk kind heeft een persoonlijk ontwikkelingsperspectiefplan (OPP), waarin zowel de leerdoelen als de aanpak en de verwachte uitstroomrichting gedetailleerd zijn vastgelegd. Dit plan wordt opgesteld vanaf groep 1. De uitstroomprognose wordt bepaald door een deskundig team bestaande uit onze schoolpsycholoog, intern begeleider/gedragsspecialist en de directie. Zij hanteren hierbij het erkende doelgroepenmodel van de Sectorraad Gespecialiseerd Onderwijs (GO). Dit model stelt ons in staat de maximale potentie van elke leerling te beoordelen en de benodigde ondersteuning nauwkeurig te bepalen. Met dit gestructureerde model leiden we elke leerling via een passend traject naar de best mogelijke vervolgopleiding. Het model verbetert bovendien de communicatie met ouders en alle betrokken partijen, zoals samenwerkingsverbanden en toekomstige scholen. Totstandkoming van het Schooladvies Het schooladvies op SBO Het Avontuur wordt samengesteld door ons toegewijde Zorg Team. Dit team omvat de directeur, schoolpsycholoog, intern begeleider en de huidige leerkrachten. Indien nodig, raadplegen we ook de leerkrachten van voorgaande of toekomstige schooljaren. Oriënterend Advies in Groep 7 In het voorjaar van groep 7 wordt tijdens een Zorg Team overleg definitief vastgesteld of een leerling het volgende schooljaar uitstroomt. Meestal is dit het geval, maar uitstel is mogelijk bij onvoldoende cognitieve of sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit wordt besproken in het Zorg Team en gecommuniceerd met ouders tijdens het oudergesprek in januari. Dit oriënterende advies, gebaseerd op toetsresultaten (LOVS, Cito), het leerlingendossier en de individuele ontwikkeling, wordt in juni met leerling en ouders gedeeld en toegelicht. Ouderinput wordt zorgvuldig vastgelegd in het leerlingendossier. NIO Toets in Groep 8 In november van groep 8 wordt de Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau (NIO) afgenomen door onze schoolpsycholoog. Deze toets meet het cognitief potentieel en de leerbaarheid van de leerling, ter ondersteuning van het schooladvies. De afname duurt ongeveer twee uur. Leerlingen met een leesniveau lager dan E5 nemen niet deel aan de NIO. Zij worden individueel getoetst door de schoolpsycholoog (WISC) of een externe partij, in overleg met het Zorg Team. Ouders worden hierover persoonlijk geïnformeerd. Doorstroomtoets in Groep 8 In februari maken leerlingen in het regulier onderwijs de doorstroomtoets, een landelijk instrument voor kansengelijkheid. Leerlingen met een OPP-uitstroom naar VSO Arbeidsmarkt/Dagbesteding, een IQ onder de 75, of leerlingen die korter dan 4 jaar in Nederland zijn en de taal nog niet beheersen, hoeven deze toets niet te maken. Op SBO Het Avontuur doen leerlingen met een voorlopig VMBO-advies of hoger mee aan de doorstroomtoets. De keuze voor de 'Route 8' adaptieve toets minimaliseert toetsfrustratie bij onze leerlingen. Voorlopig en Definitief Schooladvies In december, na de NIO en overige toetsen, stelt het Zorg Team het voorlopige schooladvies vast. Dit advies wordt in februari met ouders besproken. Een leerling kan op basis van dit voorlopige advies alsnog deelnemen aan de doorstroomtoets. Het definitieve advies wordt in maart bepaald na de doorstroomtoets. Indien de resultaten afwijken van het voorlopige advies, wordt dit heroverwogen. Het schooladvies is leidend, maar de uiteindelijke plaatsing in het VO wordt bepaald door de VO-school zelf, mede op basis van ouder- en leerlingwensen en toetsresultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Persoonlijkheid Vorming op SBO Het Avontuur
Bij SBO Het Avontuur in Gouda stimuleren we een positief pedagogisch klimaat waar elke leerling zichzelf mag zijn. Wij werken vanuit een voorspelbare structuur, wat zorgt voor veiligheid en vertrouwen. Dit creëert de ideale omgeving waarin leerlingen gemotiveerd raken om te leren en zich te ontwikkelen. Ons pedagogisch beleid combineert vrijheid met duidelijke grenzen. We bouwen aan verbinding door open communicatie en werken samen aan een veilige, prettige en uitdagende leeromgeving. Dit draagt bij aan de persoonlijke groei van elk kind. In alle groepen besteden we structureel aandacht aan de sociale ontwikkeling en de vorming van de persoonlijkheid. We monitoren, analyseren en stellen continu plannen op om de sociale opbrengsten te maximaliseren. Indien nodig passen we onze aanpak aan en grijpen we in om de groei van onze leerlingen te waarborgen.
Versterken van zelfbeeld en zelfcontrole
Begrijpen en reguleren van emoties
Ontwikkelen van probleemoplossende vaardigheden
Hoe bevordert SBO Het Avontuur de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Op SBO Het Avontuur zetten we diverse methodieken in om de sociale vaardigheden te versterken. We werken met het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD), Klasse(N)pad en ZIEN!. Onze leerkrachten bespreken wekelijks het pedagogisch klimaat met behulp van de methodiek van Stichting leerKRACHT. Elke leerkracht stelt een doel voor de groep, formuleert concrete acties en voert deze uit om het gestelde doel te bereiken. PAD wordt gebruikt om specifieke vaardigheden aan te leren, terwijl Klasse(n)pad helpt om thema's op groepsniveau te behandelen. Met ZIEN! brengen we de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen systematisch in kaart. Observaties leiden tot inzichten die helpen het gedrag te begrijpen en handelingsadviezen op te stellen. ZIEN! wordt tweemaal per jaar ingevuld, geanalyseerd en indien nodig vertaald naar handelingsplannen in samenwerking met de gedragsspecialist. Deze plannen worden geëvalueerd en bijgesteld om optimale ondersteuning te garanderen.
Welke registratiemethoden gebruikt SBO Het Avontuur voor sociale opbrengsten?
SBO Het Avontuur gebruikt de volgende registratiemethoden om sociale opbrengsten in kaart te brengen:
- Kijk!
- Zien
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op SBO Het Avontuur?
Op SBO Het Avontuur maken we gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren:
- Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD)
- Klasse(n)Pad
Inspectierapport SBO Het Avontuur: Kwaliteit en Ontwikkeling
Het nieuwste inspectierapport van SBO Het Avontuur biedt een gedetailleerd inzicht in de onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze school. Dit rapport, gebaseerd op het laatste verificatieonderzoek op 21 maart 2013, belicht de sterke punten en de aandachtspunten. Bij SBO Het Avontuur zetten we ons dagelijks in voor een veilige en stimulerende leeromgeving, waar elk kind de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen. Dit inspectierapport helpt ons om ons onderwijs continu te verbeteren en aan te passen aan de behoeften van onze leerlingen. Lees het volledige inspectierapport om een compleet beeld te krijgen van de prestaties en de toekomstplannen van onze school. Wij nodigen u van harte uit om de bevindingen te bekijken.