
Schoolweging
De schoolweging van De Kas Gouda is 32,76 , met een spreiding van 6,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,3% van de leerlingen op fundamenteel niveau overtreft de school zowel het landelijk gemiddelde (93,0%) als de inspectienorm (85%). Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit, vooral gezien de relatief hoge schoolweging die lagere scores zou kunnen verklaren.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
42,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat lager ligt dan bij vergelijkbare scholen (47,6%). Desalniettemin overschrijdt dit ruimschoots de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 34,3%. Deze prestatie is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32,8).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een dubbele focus: 4,9% praktijkonderwijs (ruim boven het regionale gemiddelde van 1,0%) versus 34,2% havo/vwo-advies. Het aandeel vmbo-(g)t-adviezen (21,95%) ligt significant hoger dan bij peers (16,45%), wat past bij de sociaal-culturele samenstelling van de wijk.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kas Gouda | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de KAS worden twee soorten toetsen afgenomen, namelijk methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen. Methodegebonden toetsen zijn toetsen die behoren bij de methode. Er wordt kennis getoetst die binnen de bekende context van de methode is aangeboden. Vaak betreft dit de leerstof die in de laatste twee of drie weken is aangeboden. De niet-methodegebonden toetsen zijn toetsen die onafhankelijk zijn van een methode. Het betreft hier kennis die getoetst wordt binnen een onbekende context en over een langere periode. Tot en met het schooljaar 2021-2022 maakten we gebruik van Cito-LOVS. In het schooljaar 2022-2023 zijn we gestart met het LVS IEP voor groep 3-8. In het midden en aan het eind van het schooljaar is er een toetsafname. De leerlingen in groep 1-2 werden tot en met het schooljaar 2021-2022 twee keer per jaar gescreend. Een meetmoment waarop de ontwikkeling van het kind werd vastgelegd. In het schooljaar 2022-2023 zijn we gestart met het LVS MKG. Aan de hand van de observaties en resultaten wordt er op individueel en groepsniveau gekeken naar wat de leeropbrengsten zijn en wat een kind of groep de komende periode nodig heeft om tot een optimale groei te komen. Op basis van de trendanalyse wordt ook bekeken wat er nodig is op schoolniveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
37,5% van de leerlingen presteert onder advies – drievoudig hoger dan landelijk (11,8%). Dit roept vragen op over de adviseringscriteria. Positief is dat 16,7% boven advies presteert, mogelijk dankzij de beschreven 'opwaartse bijstelling' bij doorstroomgesprekken.
Sociale ontwikkeling
Goed in je vel zitten is een voorwaarde om te kunnen leren. Iedere leerling moet ervaren dat hij/zij er mag zijn en zich gezien voelt. Een goede relatie tussen de leerling en de leerkracht en leerlingen onderling is daarvoor belangrijk. Op school besteden we ruim aandacht aan de sociale omgang. Een positieve benadering wordt gestimuleerd. Kinderen leren respect te hebben voor elkaars mening en mogen hun eigen mening ook uitdragen. Kinderen krijgen handvatten aangeboden om hun wensen en grenzen aan te geven en conflicten op een goede manier op te lossen. LEES MINDER
Veilig en vertrouwd
Samen
Eigenaarschap
Wat is de werkwijze van Openbare basisschool de KAS voor sociale ontwikkeling?
Openbare basisschool de KAS werkt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen door gebruik te maken van de methode 'Kwink', coöperatieve activiteiten en werkvormen te organiseren, het volgsysteem Kindbegrip in te zetten, kindgesprekken te voeren, Rots en Water-training te geven in groep 4 en 6, de aanwezigheid van twee gedragsspecialisten en een anti-pestcoördinator, ouders te betrekken en een Mediabeleid te hanteren.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool de KAS om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare basisschool de KAS gebruikt de registratievormen Zien en MijnKleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool de KAS?
Openbare basisschool de KAS gebruikt de methoden Rots en Water, Kwink en Mediawijsheid voor sociaal-emotioneel leren.