
Schoolweging
De schoolweging van Wereldwijs Gouda is 36,49 , met een spreiding van 6,19 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,1% score ruim boven de landelijke norm van 85% toont de school sterke basisvaardigheden. Dit overtreft ook het vergelijkingspercentage (92,1%), wat wijst op effectieve ondersteuning voor kwetsbare leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage praktijkonderwijsadvies (8,3% vs. 1,0% regio). Tegelijkertijd geeft 16,7% havo/vwo-advies, vergelijkbaar met landelijke trends. De brede spreiding – van praktijkonderwijs tot vwo – reflecteert de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Wereldwijs Gouda | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school worden twee soorten toetsen afgenomen: De methode gebonden toetsen Dit zijn toetsen die behoren bij de methode. Er wordt kennis getoetst die binnen de bekende context van de methode is opgedaan. Vaak betreft het leerstof die de laatste twee of drie weken aan bod is gekomen. De methode onafhankelijke toetsen Dit zijn de Cito-LOVS toetsen. Deze toetsen meten iets anders dan de bij de methode behorende toetsen, namelijk de algemene vaardigheid van een leerling. Het betreft hier kennis die getoetst wordt binnen een onbekende context. Deze toetsen doen een beroep op het langetermijngeheugen van de leerling (de methode gebonden toetsen doen een beroep op het korte termijn geheugen). Deze toetsen worden in het midden van het schooljaar (M-toetsen) en het einde van het schooljaar (E-toetsen) afgenomen. CITO-toetsen zijn landelijk genormeerd en geven een beeld van het vaardigheidsniveau van de leerlingen ten opzichte van andere leerlingen. Met methodegebonden toetsen kun je na een bepaalde periode inschatten of de aangeboden kennis en vaardigheden worden beheerst. De combinatie van CITO-toetsen en de methodetoetsen geven je een completer beeld van de vorderingen van je leerlingen. Door deze in één overzicht weer te geven, is snel te zien welke ondersteuning leerlingen nodig hebben. Naar aanleiding van de uitslagen van de M-toetsen maken we een trendanalyse. In deze trendanalyse worden de zorgsignalen benoemd. Vervolgens gaan de teamleden en intern begeleiders kijken welke interventies nodig zijn. Deze interventies worden in de maanden tussen de M-toetsen en de E-toetsen uitgevoerd. Na de E-toetsen vindt er een evaluatie van de interventies plaats.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10% presteert onder advies tegen 11,8% landelijk. Het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (30% vs. 25,3% gemiddeld) onderstreept de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Eén van onze kernwaarden is veiligheid. Wij zien veiligheid als voorwaarde om te kunnen leren. Wij creëren een veilige omgeving op verschillende manieren, waaronder: - het hanteren van 3 eenvoudige schoolafspraken die ieder kind kent - het starten van de dag met de check-in; hoe gaat het met je? - het werken in kleine groepen, zodat de leerkracht ieder kind de aandacht kan geven die hij of zijn nodig heeft Naast lezen en rekenen leren kinderen bij ons op school over hun gedrag. Dit gebeurt gedurende de hele schooldag, tussen 08:30 en 14:15, vijf dagen per week. De school is de ultieme plek voor kinderen om gedragingen te oefenen, bij te stellen en te ventileren. Wat gebeurt er als ik dit zeg? Wat gebeurt er als ik dit doe? Hoe reageert mijn vriend op deze grap? En mijn meester? Deze en nog veel meer gedachten spelen zich af bij het kind. Wij vinden het belangrijk om het kind deze ruimte te geven en het gesprek over het gedrag centraal te stellen. Dit doen we tijdens kringgesprekken en individueel. LEES MINDER
Dit ben ik, hier ben ik
Grenzen aangeven
Rekening houden met de ander
Wat is de werkwijze van OBS Wereldwijs voor sociale ontwikkeling?
OBS Wereldwijs biedt de Rots en Water training aan. Tijdens deze wekelijkse training oefenen kinderen spelenderwijs hun gedrag in verschillende situaties. Ze leren hun eigen grenzen kennen en aangeven, en omgaan met de grenzen van anderen. Kinderen leren om soms 'een rots' te zijn (stevig en vasthoudend) en soms 'water' (flexibel en meegaand). De Rots en Water les wordt gegeven door een getrainde leerkracht, waarbij de groepsleerkracht observeert en deelneemt. De groepsleerkracht vult regelmatig een vragenlijst in over de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Indien nodig worden de groepsleerkracht, IB'er, Rots en Water leerkracht en gedragsspecialist betrokken. Er wordt met ouders en het kind besproken welke behoeften er zijn en hoe de school hieraan kan voldoen.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Wereldwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Wereldwijs gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Wereldwijs?
OBS Wereldwijs gebruikt de 'Rots en Water' methode voor sociaal-emotioneel leren.