De Startbaan speciaal onderwijs
Clematislaan 2
2803 AG Gouda

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Schooladviezen

Het schooladvies richt zich primair op ondersteuningsbehoeften: 85% van de leerlingen stroomt door naar gespecialiseerde VO-trajecten (zoals VSO-pro of Entree-opleidingen). Slechts 5% ontvangt een basisberoepsgerichte advies (vs. 12% landelijk in speciaal onderwijs). De focus op maatwerk sluit aan bij de ‘ontwikkelingsgerichtheid’ uit de schoolvisie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
154

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Van de uitgestroomde leerlingen presteert 78% op het niveau van het advies (landelijk 72% in speciaal onderwijs). Opvallend is dat 15% boven het advies presteert, wat de effectiviteit van de doorstroombegeleiding onderstreept. Dit wordt mogelijk gemaakt door het ‘warme overdracht’-protocol zoals genoemd in het jaarverslag.

Sociale ontwikkeling

Om te zorgen dat leerlingen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen, besteden we op onze school veel aandacht aan een goed pedagogisch klimaat. Hierbij staan veiligheid, warmte, betrokkenheid en structuur centraal. De leerlingen moeten zich op school prettig voelen en in een veilige omgeving uitgedaagd worden om te leren. Het sociale welbevinden monitoren we via het volgsysteem Zien!. Via dit instrument kunnen we de ontwikkeling van het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen in kaart brengen. Binnen de lessen is veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze orthopedagoog duidt de sociaal-emotionele leeftijdsfase waarin de leerling functioneert zodat daarmee in het ondersteuningsaanbod rekening gehouden wordt. We vinden het belangrijk dat de leerlingen leren op een goede manier met elkaar én elkaars spullen om te gaan. Hiervoor zijn duidelijke regels en afspraken. Het ontwikkelen van deze vaardigheden is belangrijk voor de toekomst van de leerlingen. Hierbij is veel aandacht voor het individuele kind; we ondersteunen de leerlingen (waar nodig) bijvoorbeeld bij het oplossen van een conflict op een juiste manier. Verder is er een set leerlingvaardigheden waar we de leerlingen mee leren werken om succesvol deel te nemen aan groep. LEES MINDER

Welbevinden

Betrokkenheid/eigenaarschap

Eigenheid