
Schoolweging
De schoolweging van ’t Palet Gouda is 32,76 , met een spreiding van 7,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,3% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school scoort hiermee iets hoger dan vergelijkbare scholen (93,9%), mede dankzij de nadruk op basisvaardigheden in combinatie met creatieve vakken.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 56,6% van de leerlingen die het streefniveau halen, overtreft 't Palet ruimschoots de inspectienorm van 38,7%. De score ligt ook ruim boven het vergelijkingsgemiddelde van 50,2%, wat duidt op effectief maatwerk in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische doorstroom: 24% vmbo-(g)t/havo en 20% vwo-advies, significant hoger dan regionale gemiddelden (10,3% en 18,6%). Praktijkonderwijsadviezen (4%) liggen wel boven het landelijk gemiddelde (1,0%), wat past bij de schoolweging. De brede adviesrange weerspiegelt de diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Palet Gouda | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.5 | 175.23 | 175.77 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school worden twee soorten toetsen afgenomen: De methode gebonden toetsen Dit zijn toetsen die behoren bij de methode. Er wordt kennis getoetst die binnen de bekende context van de methode is opgedaan. Vaak betreft het leerstof die de laatste twee of drie weken aan bod is gekomen. De methode onafhankelijke toetsen Dit zijn de toetsen Leerling in Beeld (cito). Deze toetsen meten iets anders dan de bij de methode behorende toetsen, namelijk de algemene vaardigheid van een leerling. Het betreft hier kennis die getoetst wordt binnen een onbekende context. Deze toetsen doen een beroep op het langetermijngeheugen van de leerling (de methode gebonden toetsen doen een beroep op het korte termijn geheugen). Deze toetsen worden in het midden van het schooljaar (M-toetsen) en het einde van het schooljaar (E-toetsen) afgenomen. De toetsen van Leerling in Beeld (LIB) zijn landelijk genormeerd en geven een beeld van het vaardigheidsniveau van de leerlingen ten opzichte van andere leerlingen. Met methodegebonden toetsen kun je na een bepaalde periode inschatten of de aangeboden kennis en vaardigheden worden beheerst. De combinatie van LIB - toetsen en de methodetoetsen geven je een completer beeld van de vorderingen van je leerlingen. Door deze in één overzicht weer te geven, is snel te zien welke ondersteuning leerlingen nodig hebben. Naar aanleiding van de uitslagen van de M-toetsen maken we een trendanalyse. In deze trendanalyse worden de zorgsignalen benoemd. Vervolgens gaan de teamleden en intern begeleiders kijken welke interventies nodig zijn. Deze interventies worden in de maanden tussen de M-toetsen en de E-toetsen uitgevoerd. Na de E-toetsen vindt er een evaluatie van de interventies plaats.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10,5% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11,8% landelijk. Het hoge percentage leerlingen boven advies (26,3% vs. 25,3% gemiddeld) benadrukt de kwaliteit van het plaatsingsadvies. Dit past bij de gestructureerde advisering door de schooladviescommissie zoals beschreven in het POVO-protocol.
Sociale ontwikkeling
Kinderen op 't Palet zijn : Zelfbewust: "Ik weet wie ik ben, wat ik kan en wat ik wil". Sociaal vaardig: "Ik sta klaar voor de ander en werk graag samen". Kinderen op 't Palet zijn/hebben: Moedig en lef: "Ik durf mezelf te laten zien en ben daar trots op". LEES MINDER
Zelfbewust.
Sociaal vaardig
Moedig en lef hebben
Wat is de werkwijze van Basisschool 't Palet voor sociale ontwikkeling?
De sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen staat centraal. De school gebruikt de Kanjertraining methode om kinderen zichzelf te leren kennen, zich te uiten en met anderen om te gaan. Er zijn kindgesprekken, Kanjerplannen (indien nodig in samenwerking met ouders) en leerlingen vullen twee keer per jaar een IK-rapport in. De schoolbeleving wordt cyclisch gemeten middels vragenlijsten, kindgesprekken en sociogrammen. De sociale veiligheid wordt gemeten bij groep 6, 7 en 8 met KanVas (volgmodel Kanjertraining). De opbrengsten worden meegenomen in de jaarlijkse trendanalyse en scholenmonitor. De tussendoelen zijn: eigen gevoelens herkennen, benoemen en uiten; gevoelens van anderen herkennen en benoemen; omgaan met eigen gevoelens en ervaringen; relaties aangaan, omgaan en samenwerken met anderen; sociale redzaamheid; onderzoeken en initiatief nemen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool 't Palet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool 't Palet gebruikt Kanvas en BOSOS ontwikkelingslijnen (groep 1-2) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool 't Palet?
Basisschool 't Palet gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.