
Schoolweging
De schoolweging van School Loevestein is 28,79 , met een spreiding van 6,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de inspectienorm van 85%. De school overstijgt hiermee zowel het eigen historisch gemiddelde als vergelijkbare scholen (96,4%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
61,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Dit overtreft zowel het landelijk gemiddelde (60,5%) als regionale verwachtingen. De scores reflecteren een effectieve aanpak van gepersonaliseerd leren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De advisering vertoont een sterke focus op theoretische leerwegen: 37% vmbo-(g)t, 33% havo en 18,5% vwo. Slechts 3,7% krijgt een vmbo-b advies (vergeleken met 5,5% regionaal). De combinatie van hoge streefniveaus en schoolweging verklaart deze ambitieuze adviezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Opsterland | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
197.1 | 199.71 | 207.8 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerlingen van groep 1 en 2 worden gevolgd met het leerlingvolgsysteem van Onderbouwd. In groep 3 t/m 8 wordt na elk blok (rekenen, taal, spelling en zaakvakken) methode-gebonden toetsen afgenomen. Resultaten worden verwerkt in Parnassys en geanalyseerd door de leerkracht. Waar nodig wordt interventie toegepast op leerlingniveau of op groepsniveau. In februari en juni nemen we de methode onafhankelijke toetsen van Cito leerling in beeld af in de groepen 3 t/m 8 (technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen). De Cito toetsen worden geanalyseerd op leerlingniveau, op groepsniveau en op schoolniveau. Op leerlingniveau kijken we naar een passend aanbod voor betreffende leerlingen (intern begeleider en leerkracht). Op groepsniveau en schoolniveau kijken we met het team bij welke vakgebieden het goed gaat en wat we zeker moeten behouden in ons aanbod en naar waar verbetering nodig is. We maken afspraken op teamniveau en nemen dit op in het Handboek Kwaliteitszorg van school Loevestein. Afspraken worden opgenomen in de cyclische kwaliteitskalender voor evaluatie en borging.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
26,1% van de leerlingen presteert boven advies - ruim boven landelijk gemiddelde (25,3%). Het percentage onderadviezen (26,1%) ligt wel hoger dan gemiddeld (11,8%), mogelijk gerelateerd aan de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,79).
Sociale ontwikkeling
School Loevestein werkt volgens de uitgangspunten van Vreedzaam. Op onze school gaan wij democratisch met kinderen om. Dat betekent dat we uitgaan van het groepsgevoel. Je bent belangrijk in de groep en dat geeft zelfvertrouwen en een goed zelfbeeld. Van daaruit kom je het beste tot presteren. Democratisch betekent ook, dat we allen in de groep gelijkwaardig zijn. We erkennen dat er verschillen zijn, we hebben juist oog voor verschillen, maar ieders inbreng heeft evenveel waarde. Open met elkaar omgaan is hiervoor een belangrijke voorwaarde. Vreedzaam wil een bijdrage leveren aan een positief sociaal klimaat en aan de vorming van actieve en betrokken burgers. De school als een mini-maatschappij biedt de kinderen de gelegenheid om de nodige sociale vaardigheden te oefenen. Met het programma van Vreedzaam leren de kinderen om op een positieve manier met elkaar om te gaan. De kinderen leren op een democratische manier beslissingen te nemen en een actieve bijdrage te leveren aan de sfeer en de gang van zaken in de groep. De volgende sociaal-emotionele vaardigheden komen in het programma aan bod: - Inzicht in het effect van je eigen gedrag op anderen. - Inlevingsvermogen: jezelf kunnen en willen verplaatsen in anderen. - Rekening houden met anderen; de ander serieus nemen. - Herkennen van gevoelens. - Omgaan met gevoelens. - Controle over jezelf; een rem op hinderlijk impulsief gedrag. - Conflicten oplossen door win-win situaties. - Meedenken hoe sommige dingen in de klas geregeld worden. - Zelfvertrouwen/ positief zelfbeeld versterken. LEES MINDER
respectvol omgaan met elkaar
gelijkwaardigheid
democratie
Wat is de werkwijze van School Loevestein voor sociale ontwikkeling?
School Loevestein besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Leerkrachten observeren de interacties tussen kinderen en de gevolgen hiervan op hun welzijn. De sfeer in de groep en de omgang met elkaar worden besproken en groepsregels worden samen opgesteld, waarbij de inbreng van de kinderen belangrijk is. Leerkrachten stimuleren kinderen om kritisch na te denken over hun opvattingen en gedrag, en moedigen hen aan om hierover te communiceren.