
Schoolweging
De schoolweging van De Librije is 30,53 , met een spreiding van 6,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 89,5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft De Librije de inspectienorm (85%). Toch blijft dit resultaat 6,4%-punt onder het regionale gemiddelde (95,9%). De combinatie van intensieve taalondersteuning en het kleinschalig onderwijsmodel lijkt hier voldoende basiskwaliteit te garanderen, ondanks de uitdagingen door krimp.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 42,1%, onder de inspectienorm van 47,1%. Dit ligt significant lager dan het vergelijkingsgemiddelde (57,8%). De complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,53) en beperkte differentiatiemogelijkheden bij kleine groepen spelen hierbij waarschijnlijk een rol. Toch scoort 89,5% van de leerlingen het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een tweedeling: 22,9% vmbo-b/k tegenover 40,5% havo/vwo-advies. Opvallend is het hoge aandeel havo/vwo-adviezen (29,7% vs. 10,9% regionaal), mogelijk gerelateerd aan de relatief hoge schoolweging. Tegelijkertijd is het percentage praktijkonderwijsadviezen (0%) lager dan regionale peers (1,01%), wat past bij de christelijke signatuur gericht op doorstroomperspectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Librije | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toetsen Wij nemen verschillende soorten toetsen af. We maken hierbij een onderscheid tussen methode gebonden toetsen en niet-methode gebonden toetsen. Bij de methode gebonden toetsen wordt de aangeboden leerstof van de afgelopen 3 á 4 weken uit de methode getoetst. Methode gebonden toetsen helpen de leerkrachten om te bepalen of de instructie voldoende is geweest en of extra uitdaging of ondersteuning nodig is. De niet-methode gebonden toetsen worden tweemaal per schooljaar afgenomen. Deze landelijke toetsen worden door de school gebruikt om vast te stellen hoe een leerling scoort ten opzichte van leeftijdsgenoten. We gebruiken hiervoor het Boom Leerlingvolgsysteem (BOOM LVS). Daarnaast nemen we vanaf groep 4 ook de Niet schoolse cognitieve capaciteiten toets (NSCCT) van het onderzoeksinstituut van de Universiteit Groningen af. De NSCCT is een instrument waarmee het leervermogen van elk kind gemeten kan worden. Dit vertalen we vervolgens in een verwachtingsprofiel. Voor meer informatie kunt u de ouderbrief van de NSCCT downloaden. In groep 8 wordt het verkeersonderwijs afgesloten met het jeugdverkeersexamen. Tevens maakt groep 8 ook de verplichte doorstroomtoets van IEP.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: 10,7% vs. 11,8% landelijk. Tegelijk presteert 25% van de leerlingen boven het advies, wat wijst op zorgvuldige begeleiding bij de overgang. Deze resultaten sluiten aan bij het gepersonaliseerde leerlingvolgsysteem dat de school hanteert, zoals beschreven in het schoolplan 2022-2026.
Sociale ontwikkeling
We streven ernaar dat elk kind zich thuis voelt op de Librije. We zorgen voor een ongedwongen sfeer, zodat ieder tot zijn recht kan komen. Er worden met de kinderen afspraken gemaakt hoe ze zich dienen te gedragen in de klas, in de gang, andere schoolruimtes en op het speelplein. Begrippen als ‘Respect voor elkaar’ en ‘Zuinig zijn met de spullen van jezelf en van een ander’, hebben we hoog in ons vaandel staan. We willen samen bouwen aan respect en vertrouwen. De Librije wil een school zijn waar kinderen kennis verwerven, maar we vinden het minstens zo belangrijk om te werken aan verantwoordelijkheidsbesef, zelfvertrouwen en zelfkennis. Kinderen dienen zich breed te ontwikkelen en te leren verdraagzaam te zijn ten opzichte van een ander en het opdoen van kennis van andere culturen en opvattingen. Een prestatie is een relatief begrip. We vinden het belangrijk dat kinderen op school presteren, maar de resultaten kunnen voor ieder kind verschillend zijn. We proberen met ons onderwijs de eigen mogelijkheden van het kind te ontwikkelen. LEES MINDER
Gelijkheid
Respect
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Librije voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool De Librije schenkt aandacht aan sociale vaardigheden en emotionele ontwikkeling. De school werkt met Fides, een methodiek die inzicht geeft in jezelf en je omgeving. Leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen jaarlijks een vragenlijst in over de veiligheidsbeleving op school. Leerkrachten monitoren twee keer per jaar het welbevinden en gedrag van de leerlingen met het volgsysteem Kindbegrip. In de groepen 1 en 2 worden de observatielijsten van de Leerlijnen van Parnassys ingevuld.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Librije om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool De Librije gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Librije?
Christelijke Basisschool De Librije gebruikt FIDES voor sociaal-emotioneel leren.