
Schoolweging
De schoolweging van De Tamboerijn Gorinchem is 27,64 , met een spreiding van 6,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het streefniveau van 58.2% ligt boven de schoolspecifieke norm (+8.1 procentpunt) en benadert het landelijk gemiddelde (61.1%). Dit onderstreept de effectiviteit van de individuele ontwikkelingsplannen zoals beschreven in het schoolplan 2023.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
91.5% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau (landelijk: 96.4%), ruim boven de inspectienorm van 85%. Voor het streefniveau scoort de school 58.2% tegen een signaleringswaarde van 50.1% - een sterk resultaat gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft relatief veel vwo-adviezen (21.1% vs 18.6% landelijk), maar kent ook aandacht voor praktisch onderwijs met 5.3% vmbo-b adviezen. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadvies, terwijl dit landelijk 1.0% betreft. De combinatie van havo/vwo (10.5%) en vwo (21.1%) toont ambitie in doorstroom naar theoretische leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Tamboerijn Gorinchem | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.31 | 174.82 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In januari en juni nemen we in alle groepen vanaf leerjaar 3 de toetsen van het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld (LIB) af. De uitkomsten analyseren we en bespreken we met de Intern Begeleider en in het team. Op grond hiervan maken we nieuwe groepsplannen en individuele plannen voor de volgende periode, waarin de leerkracht de onderwijsbehoeften op de verschillende niveaus beschrijft. In de kleutergroep werken we met de Kleuter in Beeld (KiB), hiermee houden we vinger aan de pols bij de ontwikkeling van de individuele leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
66.7% blijft op adviesniveau (landelijk: 62.9%), maar 19.1% stroomt onder advies door - significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11.8%). Dit mogelijk gerelateerd aan de relatief hoge schoolweging. Positief punt: 14.3% presteert boven advies, wat aansluit bij het adaptieve onderwijsconcept.
Sociale ontwikkeling
Wekelijks besteden we in de groepen preventief aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Hiervoor gebruiken we het programma Vreedzaam (De Vreedzame School), waarbij je kind leert om goed voor zichzelf op te komen, om te gaan met dreigende conflictsituaties en om te zien naar elkaar. Vreedzaam is een integraal programma voor sociaal-emotionele vorming en democratisch burgerschap. Via Leerling in Beeld worden vragenlijsten ingevuld met betrekking tot het welbevinden. LEES MINDER
veiligheid
grenzen
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van CBS De Tamboerijn voor sociale ontwikkeling?
Het uitgangspunt van CBS De Tamboerijn is 'Wij zijn De Tamboerijn!', wat betekent dat iedereen erbij hoort en meedoet. Veiligheid is hierin essentieel. De school werkt met de Vreedzame School aan sociaal-emotionele competenties en burgerschapsdoelen. Dit wordt gemonitord met observaties en leerlingvragenlijsten van Leerling in Beeld.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Tamboerijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS De Tamboerijn gebruikt het sociogram van Sometics en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.