
Schoolweging
De schoolweging van ’t Gijmink is 32,44 , met een spreiding van 6,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,02% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is zelfs hoger dan het al positieve vergelijkingsgemiddelde (94,82%). De school garandeert hiermee sterke basisvaardigheden, ondanks de uitdagende achtergrond van veel leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
53,57% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41,2%. Dit duidt op effectieve differentiatie, mede gezien de complexe leerlingenpopulatie. De score van 53,57% ligt nagenoeg gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (53,43%), wat opvallend is bij een schoolweging van 32,44.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een focus op middelbare niveaus: 35,29% havo-advies (vs. 16,07% landelijk) en 23,53% vmbo-(g)t. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadvies (5,88%), wat consistent is met de schoolweging. De verhouding tussen theoretische (70,58%) en praktische (29,41%) adviezen sluit aan bij het complexe leerlingenprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Gijmink | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5,56% van de leerlingen zit onder advies, duidelijk minder dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Het hoge percentage leerlingen dat op advies zit (77,78% vs. 62,93%) past bij de zorgvuldige advisering. De monitoring van doorstroom, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan, lijkt effectief.