
Schoolweging
De schoolweging van Prins Constantijn Goor is 29,73 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,92% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit is 2,04 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen (95,88%), wat een degelijke basiskwaliteit in taal en rekenen aantoont.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
IKC Prins Constantijn presteert uitstekend met 64,58% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47,1%. Dit is 6,79 procentpunt hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (57,79%), wat duidt op effectieve ondersteuning van cognitief talent.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerpaden: 26,92% havo- en 19,23% vwo-advies (samen 46,15%), tegenover 34,04% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t-adviezen (26,92% vs. 16,45% regio), wat past bij de nadruk op doorstroom naar hogere niveaus. Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het regionale gemiddelde van 1,01%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Hof van Twente | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school neemt 2x per jaar landelijk genormeerde toetsen af van het Cito-leerlingvolgsysteem. Deze tussentijdse resultaten hebben een belangrijke plaatst in ons onderwijs. Ze worden geanalyseerd en geëvalueerd en bieden duidelijkheid over waar aandacht aan besteed moet worden in de komende periode.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (17,86%) ligt hoger dan landelijk (11,81%), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. Toch scoort 71,43% op adviesniveau, wat aansluit bij de beschreven intensieve samenwerking met het voortgezet onderwijs. De focus lijkt hier meer op advisering-op-maat dan op ambitie-maximalisatie.