Basisschool Heeckeren in Goor - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Heeckeren is 29,28 , met een spreiding van 5,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en het regionale gemiddelde (95,9%). Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning.
Fundamenteel niveau
Score: 96.5986%
Streefniveau
52,4% haalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Toch presteert de school hiermee onder het regionale gemiddelde (57,8%). Dit reflecteert de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,28).
Streefniveau
Score: 52.3809%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont sterke theoretische focus: 37,8% vmbo-(g)t of hoger (vs. 34,9% regio). Opvallend is het hoge aandeel vwo-adviezen (18,9% vs. 18,6% landelijk), ondanks de complexe populatie. Met 5,4% vmbo-b blijft de school onder het regionaal gemiddelde (5,5%).
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Groep 8 scoort 1,2% hoger op taalvaardigheid dan groep 7, dankzij de in 2019 geïntroduceerde taalmethode. De rekenwinst van 2,8% tussen groep 7 en 8 bevestigt het succes van het maatjesrekenen-programma.
Toets | Heeckeren | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.26 | 175.59 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school nemen we voor de basisvaardigheden de Medio- en Eindtoetsen van Leerling in Beeld af. Deze analyseren we en gebruiken voor de evaluatie van de doelen. Elke leerkracht doet dit voor zijn of haar groep en betrekt hier de leerling(en) bij. De intern begeleider doet dit tevens schoolbreed. De resultaten en analyse worden d.m.v. een groepspresentatie gedeeld in de bouwen. De intern begeleider en de directeur zijn hier ook bij betrokken. Vanuit deze resultaten/ analyse wordt bepaald wat de speerpunten zijn en worden de doelen, waar nodig, bijgesteld. Let op: Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau. De uitslagen van de doorstroomtoets zullen in de schoolgids van schooljaar 2024-2025 voor het eerst zichtbaar zijn.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Slechts 6,45% presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 25,8% bovenadviezer is. Dit reflecteert zorgvuldige advisering, zoals beschreven in hun doorstroomprotocol met aanvullende CITO-monitoring.
Sociale ontwikkeling
Burgerschapsvorming en sociale integratie Basisschool Heeckeren wil midden in de samenleving staan. Met de kinderen wordt gesproken over verschillende actuele gebeurtenissen die zich voordoen in de maatschappij. Wij vinden dat belangrijk zodat kinderen weten wat er speelt in de wereld om hen heen. Dit kan gaan over gebeurtenissen uit het nieuws of over de verschillen tussen groeperingen binnen de maatschappij. Deze informatie wordt afgestemd op de leeftijd van de leerlingen. Niet alleen het zorgen voor een grote opbrengst is dan het doel, maar ook het informeren van de kinderen over de achtergrond van het gestelde doel. Hiervoor worden eventueel betrokken mensen uitgenodigd of er wordt mogelijk een excursie georganiseerd. Ook kunnen onderdelen van verschillende aanwezige methodes ingezet worden: Kanjertraining, aardrijkskunde of geschiedenis. Kinderen krijgen zo kennis van de verschillende achtergronden en culturen door planmatig te werken aan burgerschapskunde en sociale integratie. Te denken valt aan bijvoorbeeld een opruimactie op en rond het schoolplein door de groepen 5 t/m 8 “Supporter van Schoon”, maar ook de afgelopen “Coronajaren” en de Oekraïne-inzamelingsactie en opvang van deze vluchtelingen/leerlingen op onze school. Het team ontwikkelt dit schooljaar een document onder de noemer “Burgerschapsvorming op Heeckeren”. Dit om onszelf en anderen bewust te maken van alle activiteiten die we onze leerlingen aanbieden en vallen onder burgerschapsvorming (omdat dit vakoverstijgend is op vele gebieden). Ook ons “Kanjer-zijn” valt onder burgerschap. LEES MINDER
Vertrouwen
Samenwerking
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Heeckeren voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Heeckeren is een gecertificeerde Kanjerschool. De Kanjertraining helpt leerlingen om respectvol en effectief met zichzelf en anderen om te gaan. Kernpunten zijn: positief zelfbeeld, sociale vaardigheden, een veilige en vertrouwde sfeer, preventie van pestgedrag en het gebruik van een gezamenlijke taal en symbolen om gedrag bespreekbaar te maken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Heeckeren om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Heeckeren gebruikt Kanvas en leerlingtevredenheidsonderzoeken om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Heeckeren?
Basisschool Heeckeren gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.