
Schoolweging
De schoolweging van De Albatros Goor is 33,03 , met een spreiding van 5,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 93,9% en ver boven de inspectienorm van 85%. Deze score benadrukt de inclusieve ondersteuning voor basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 38,7%. Dit onderstreept de effectiviteit van het beredeneerd aanbod voor cognitief sterke leerlingen, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een focus op doorstroom naar hogere vmbo-leerwegen: 42,9% vmbo-k/-gt en 28,6% vmbo-gt/havo. Opvallend is het ontbreken van pure havo- of vwo-adviezen, wat afwijkt van regionale trends (gem. 10,9% havo/vwo). Wel scoort de school lager in praktijkonderwijs (0%) vergeleken met vergelijkbare scholen (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Albatros Goor | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.71 | 177.26 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Albatros maken we gebruik van het CITO-leerlingvolgsysteem. CITO staat voor Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling. Zij ontwikkelen toetsen voor diverse vakgebieden en niveaus. Deze toetsen zijn niet methodegebonden. Dit betekent dat alle kinderen hiermee getoetst kunnen worden, ongeacht de reken- of taalboeken waaruit gewerkt wordt. Deze toetsen gebruiken we om een goed beeld te krijgen van de ontwikkeling van leerlingen op de verschillende vakgebieden. We kunnen de groei van onze leerlingen vergelijken met de gemiddelde groei die landelijk wordt gemaakt. De leerkrachten gebruiken de resultaten van deze toetsen om hun onderwijs nog beter af te stemmen op de leerlingen. Van midden groep 2 t/m groep 8 worden deze toetsen afgenomen. Dit gebeurt volgens een vast schema. Halverwege (januari-februari) en aan het einde (mei-juni) van een schooljaar worden de meeste toetsen afgenomen. Alle ouders krijgen de resultaten van deze toetsen op papier samen met het rapport. Tijdens de 10 minuten gesprekken worden de resultaten van de toetsen en het rapport besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
87,5% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegenover 62,9% landelijk. Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11,8% nationaal), wat de zorgvuldige adviesprocedure benadrukt. De school zette recentelijk in op doorlopende leerlijnen naar het voortgezet onderwijs, zoals vermeld in het schoolplan 2023.