
Schoolweging
De schoolweging van De Bron Goirle is 28,94 , met een spreiding van 6,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,3% van de leerlingen op het fundamenteel niveau scoort de school sterk boven de inspectienorm van 85%. Hoewel lager dan het vergelijkingsgemiddelde (96,4%), blijft dit een stabiele prestatie gezien de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit overtreft vergelijkbare scholen (60,5%) niet, maar toont wel effectief maatwerk in een diversere populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen benadrukken doorstroommogelijkheden: 24,3% havo en 18,9% vwo (samen 43,2%), tegenover 34,7% in de regio. Praktijkonderwijsadviezen ontbreken, in contrast met het regionale gemiddelde van 1,01%. De focus op enkelvoudige adviezen sluit aan bij het POVO-013-beleid, hoewel de verplichte dubbele adviezen kritisch worden benaderd.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bron Goirle | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee maal per jaar worden de IEP-uitslagen geanalyseerd door de intern begeleiders. Deze analyse wordt met het gehele team besproken. Daarnaast vullen leerkrachten een zgn. OVA-formulier in: Opvallend (wat valt op in de resultaten) - Verklaring (wat is de oorzaak van de opvallende resultaten) - Actie (wat gaat de leerkracht doen (op individueel dan wel groepsniveau) om aan de resultaten te werken. De intern begeleiders ondersteunen de leerkrachten hierbij. Sinds schooljaar 2021-2022 werkt de Bron met onderwijsplannen: hierin staat hoe wij op de Bron een bepaald vakgebied aanbieden met daarbij evt. aanvullingen voor bepaalde leerjaren of groepen. Hierdoor zijn groepsplannen overbodig geworden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
74% van de leerlingen presteert op advies (vs. 62,9% landelijk), met slechts 10% onder advies (onder het nationale gemiddelde van 11,8%). Dit reflecteert nauwkeurige advisering, ondersteund door monitoring zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat er binnen onze school en in de groepen en het kindcentrum als geheel een prettige, geborgen en veilige sfeer is. Daarom zorgen wij er voor dat de leerlingen op een respectvolle manier met elkaar omgaan en dat de leerkrachten daarbij het goede voorbeeld geven. Wij zijn dan ook trots dat de inspectie in januari 2017 ons pedagogisch klimaat als goed heeft beoordeeld: "Het schoolklimaat op basisschool De Bron is stimulerend, rustig en gestructureerd. In de sociale omgang gelden heldere afspraken die voor iedereen bekend zijn. Leraren handelen eenduidig en tonen voorbeeldgedrag naar de leerlingen. Uit de gesprekken met de leerlingen en ouders blijkt dat de leerlingen van basisschool De Bron graag naar school gaan. Zij zijn blij dat op 'hun' school weinig gepest wordt en dat er in de lessen veel aandacht gegeven wordt aan hoe je met elkaar omgaat." Meer informatie vindt u in het schoolplan. LEES MINDER
Elkaar accepteren
Veilig gevoel
Gestructureerde/rustige sfeer
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool de Bron voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool de Bron hanteert een grondwet: We zorgen voor onszelf. We zorgen voor elkaar. We zorgen voor onze omgeving. Deze grondwet is de basis voor alle sociale afspraken en regels. Per locatie/ruimte worden specifieke afspraken opgesteld en visueel gemaakt voor de kinderen. Er wordt opgetreden bij pestgedrag en geweld, aan de hand van schoolregels, een pestprotocol en gedragscodes. Gedrag is onderverdeeld in groen/oranje/rood gedrag, met bijbehorende consequenties. De leerkrachten zorgen voor een ontspannen sfeer met structuur en een uitdagende leeromgeving. Het welbevinden van de groep en individuele leerlingen wordt regelmatig besproken met de intern begeleider of in bouwvergaderingen. Twee keer per jaar worden IEP Hart&Handen en MijnKleutergroep ingevuld om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen in kaart te brengen. In welbevindingsgesprekken wordt leerlingen gevraagd naar hun welbevinden en ervaringen rond pesten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool de Bron om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool de Bron gebruikt de volgende registratievorm(en): Sociaal Emotionele Vragenlijst, IEP Hart&Handen, MijnKleutergroep.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool de Bron?
Rooms Katholieke Basisschool de Bron gebruikt de volgende methode(s): Kleurenmonsters en activiteiten bij ieder SLOdoel.