Basisschool Open Hof
Frankische Driehoek 1
5052 BL Goirle

Schoolweging

Schoolweging
29.67
Spreiding
5.77

De schoolweging van Open Hof is 29,67 , met een spreiding van 5,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 95,5% ruimschoots gehaald, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt de solide basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net boven de signaalwaarde van 47,1% maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 57,8%. Deze score weerspiegelt de ambitie om meer leerlingen naar hogere referentieniveaus te begeleiden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een focus op midden- en hogere niveaus: 45% vmbo-(g)t, 35% havo/vwo (20% havo, 15% vwo). Het percentage praktijkgerichte adviezen (10% vmbo-b) is lager dan bij vergelijkbare scholen (5,52% vmbo-b), wat past bij het theoretische profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOpen HofGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerlingenzorg Eén van de belangrijkste pijlers binnen onze organisatie is de inrichting van de leerlingenzorgstructuur. Het is van belang dat zowel binnen de organisatie, maar ook voor u als ouder, duidelijk is hoe de zorg voor de leerlingen gewaarborgd wordt. De Interne Begeleider (IB-er) is belast met de coördinatie van de totale leerlingenzorg. Wij hanteren op school een digitaal leerlingvolgsysteem, ParnasSys. Zodra uw kind(eren) op onze school geplaatst is/zijn, ‘volgen’ wij uw kind(eren). Elke leerling heeft een eigen kinddossier, waarin alle relevante gegevens worden opgenomen. Informatie hieruit wordt aan het einde van het schooljaar, in een warme overdracht, doorgegeven aan de volgende leerkracht. Opdat de nieuwe leerkracht meteen adequaat in kan spelen op de (onderwijs)behoeften van de leerlingen. In de groepen 1/2 wordt gewerkt met aanbodsdoelen, vanuit MijnKleutergroep, die per thema worden aangeboden en geëvalueerd. In groep 3 t/m 8 wordt gewerkt met groepsplannen voor de vakken rekenen, spelling, technisch lezen, begrijpend lezen en gedrag. In deze plannen worden de doelen die kinderen in een bepaalde periode moeten behalen per vak en kind beschreven en staat de wijze waarop deze doelen gerealiseerd zullen worden. Daarbij wordt gekeken naar het niveau en de onderwijsbehoeften van een kind. Op deze manier brengen we kinderen op een zo hoog mogelijk niveau binnen hun eigen mogelijkheden. Door het leerlingvolgsysteem zijn we in staat om ons onderwijsaanbod en de gestelde doelen te evalueren. We maken in de groepen 3 t/m 8 gebruik van IEP toetsen. Twee keer per jaar wordt gekeken voor de vakken rekenen, taalverzorging, lezen en begrijpend lezen of de geleerde stof van een langere periode begrepen is en of ze deze kunnen combineren. De IEP-uitslagen worden geanalyseerd door het team (op school-, kind- en groepsniveau). Daarnaast vullen leerkrachten een zogenaamd OVA-formulier in: Opvallend: Wat valt op in de resultaten? Verklaring: Wat is de oorzaak van de opvallende resultaten? Actie: Wat gaat de leerkracht doen om aan de resultaten te werken? Dit wordt weer verwerkt in de groepsplannen. De intern begeleider ondersteunt de leerkrachten hierbij. Op basis van toetsuitslagen, evaluaties, observaties en kindgesprekken kunnen we de ontwikkeling van de gehele groep en/of afzonderlijke leerlingen volgen. Waar nodig wordt het aanbod van het onderwijs aangepast op één of meerdere leerlingen en worden doelen bijgesteld; omhoog of omlaag. Op deze manier bewaken we onder meer onze kwaliteit van het onderwijs. Voor sommige leerlingen hebben we een individueel handelingsplan. Het gaat hierbij om kinderen die een specifieke aanpak behoeven, anders dan de andere kinderen. Door de groepsplannen hebben we binnen ons onderwijs oog voor de verschillen tussen de leerlingen. Dat houdt in dat er niet alleen aandacht is voor leerlingen die op bepaalde vakgebieden ondersteuning nodig hebben, maar voor álle leerlingen. Ook diegenen die op niveau zijn of die extra uitdaging nodig hebben. Het kan voorkomen dat sommige leerlingen enkele keren per week extra ondersteuning krijgen van onze onderwijsassistent of leerkrachtondersteuner buiten de groep. Op deze manier is het mogelijk specifieke instructie nogmaals aan te bieden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert boven het schooladvies (0% vs. 25,27% landelijk), maar 88,24% zit op advies (boven het gemiddelde van 62,93%). Dit duidt op een conservatief adviesbeleid. Het percentage onder advies (11,76%) sluit vrijwel exact aan bij het landelijk gemiddelde (11,81%).

Sociale ontwikkeling

Leerlingen doen op school niet alleen kennis en vaardigheden op, het is ook de plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten, kennis maken met normen, waarden en omgangsvormen in de samenleving. Daar hoort bij dat zij leren, oefenen en soms ook grenzen overschrijden. Didactiek en pedagogiek begeleiden dit leer- en ontwikkelingsproces. In een veilig schoolklimaat zijn er grenzen en regels, wordt adequaat opgetreden tegen grensoverschrijdend gedrag en worden leerlingen aangemoedigd om positief gedrag te laten zien. Doel: Een school is veilig als de sociale, psychische en fysieke veiligheid van leerlingen niet door handelingen van anderen wordt aangetast. Dat betekent dat er een veilige en positieve sfeer is op school. Het betekent ook dat de school optreedt tegen pesten, uitschelden, discriminatie, geweld en andere vormen van ongepast gedrag en deze zoveel mogelijk voorkomt. LEES MINDER

Veilig

Verantwoordelijk

Verbonden en Vaardig

Wat is de werkwijze van Basisschool Open Hof voor sociale ontwikkeling?

Bij Basisschool Open Hof is een veilig gevoel een belangrijke pijler. Alleen wanneer een kind zich veilig en vertrouwd voelt, kan het zich ontwikkelen. De school is een Kanjerschool, een Kanjerkindcentrum en gebruikt de Kanjertraining van groep 1 tot en met groep 8. Er is twee keer per jaar een monitoring van de veiligheidsbeleving van leerlingen, waarna acties worden uitgezet in samenspraak met de coördinator sociale veiligheid.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Open Hof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Open Hof gebruikt Kanvas en 'Mijn kleutergroep' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Open Hof?

Basisschool Open Hof gebruikt de Kanjertraining, 'Sta sterk' (training), Taakspel en Marietje Kessels groep 7 voor sociaal-emotioneel leren.