RK Basisschool Holtkamp
Joseph Lunslaan 5
4463 CV Goes

Schoolweging

Schoolweging
33.27
Spreiding
5.89

De schoolweging van Holtkamp is 33,27 , met een spreiding van 5,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat weerspiegelt de brede basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

76,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 38,7%. Dit onderstreept de effectiviteit van de extra ondersteuning voor cognitief sterkere leerlingen, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op midden- en bovenkader: 23,8% vmbo-(g)t/havo en 21,4% havo-advies (tegenover 10,3% en 16,1% bij vergelijkbare scholen). Het aandeel vwo-advies is met 4,8% lager dan regionaal gemiddeld, wat past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, tegenover 1,01% in de regio.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHoltkampGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het meten van tussentijdse resultaten verlopen volgens een cyclisch proces (handelingsgericht werken). Leerlingen ontvangen onderwijs van de onderwijsprofessional aan de hand van tussen- en kerndoelen. Het behalen van die doelen kan aan de hand van methodes of aan de hand van leerlijnen of ontwikkelingsgebieden. Er is een verschil in aanpak tussen groep 1-2 en groep 3 tot en met 8. Groep 1-2 formuleren aan de hand van thema's beredeneerd aanbod en behalen de ontwikkeldoelstellingen omschreven als in het leerlingvolgsysteem KIJK. In hun themaplanning beschrijven zij tevens op welke wijze zij differentiëren in het aanbod teneinde zo veel mogelijk aan te kunnen sluiten op de specifieke onderwijsbehoeften van hun groep en leerlingen. Zij voeren groepsbesprekingen waarin de tussenresultaten worden besproken en de ingezette preventies en interventies geëvalueerd. De onderwijsprofessionals inspireren elkaar in bouwvergaderingen over hun ingezette preventies en interventies door uit te wisselen tijdens de evaluatiemomenten van de M-toetsen en de E-toetsen. Voor groep 3 geldt hetzelfde met het grote verschil dat onderwijsprofessionals een methode gebruiken om doelstellingen te behalen. Van hen wordt veracht dat zij hun aanbod voortdurend evalueren en bijstellen zodat ook zij tot beredeneerd aanbod komen. Ze voeren tevens groepsbesprekingen met de IB en inspireren elkaar ook in bouwbijeenkomsten tijdens de eerder genoemde evaluatiemomenten (M en E). De IB-er maakt een schoolevaluatie en overziet het geheel. Ook werkt IB de beschrijving van de schoolpopulatie bij zodat in de evaluatie gecontroleerd kan worden of we nog steeds op gepaste wijze aansluiten op de specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Let op! Wij wisselen geanonimiseerde gegevens over toetsen met het NRO/NCO uit voor het nationaal cohortonderzoek. U kunt hiervoor in Parro toestemming geven of intrekken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

59,4% van de leerlingen presteert op adviesniveau, terwijl 21,9% boven verwachting scoort. Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (18,8%) is weliswaar hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%), maar past binnen de context van de schoolweging. De school benadrukt in haar beleid de ‘kansrijke advisering’ met een preventief zorgmodel voor kwetsbare leerlingen.

Sociale ontwikkeling

Een veilige school is een plaats waar onderwijsprofessionals voortdurend aandacht besteden aan het realiseren van een veilig schoolklimaat en aan het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. De onderwijsprofessionals kijken kritisch naar zichzelf en dragen er zorg voor dat elk incident tot verkleining van de kans op nieuw grensoverschrijdend gedrag zal leiden. Dit gebeurt in een cultuur waarin zowel leerlingen, ouders, partners en onderwijsprofessionals aan het denken worden gezet over hun houding en handelen doordat er open over gesproken kan worden. De opdracht van een school is enerzijds het overbrengen van kennis aan leerlingen of leren hoe zij kennis kunnen vergaren, anderzijds het aanleren van vaardigheden of eigenschappen om redzaam te kunnen zijn in de maatschappij. Dat heeft geleid tot een visie op mens en maatschappij: op de Holtkampschool mag jij jezelf zijn. Alle leerlingen, ouders, onderwijsprofessionals en partners hebben een veilige omgeving gecreëerd waarin wederzijds respect, omzien naar elkaar en besef van de wereld om je heen belangrijk zijn. LEES MINDER

Betrokken

Innovatief

Verbinding

Wat is de werkwijze van RK Basisschool Holtkamp voor sociale ontwikkeling?

Tweemaal per jaar vult de onderwijsprofessional een sociogram in. Deze worden in groepsbesprekingen besproken met de IB-er. Daarnaast vullen leerlingen van groep 6 t/m 8 een monitor sociale veiligheid in (Vensters). Op basis hiervan worden preventies en interventies ingezet. Kinderen kunnen bij de coördinator sociale veiligheid terecht om pestproblematiek aan te geven.

Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool Holtkamp om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

RK Basisschool Holtkamp gebruikt Kijk! en de vragenlijst Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool Holtkamp?

RK Basisschool Holtkamp gebruikt het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD), Goed van Start en Pedagogisch-didactisch handelen voor sociaal-emotioneel leren.