Openbare Basisschool de Zuidwesthoek
Elvis Presleylaan 107
4462 LB Goes

Schoolweging

Schoolweging
28.08
Spreiding
6.45

De schoolweging van De Zuidwesthoek is 28,08 , met een spreiding van 6,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, aanzienlijk boven de landelijke norm van 85%. Dit toont sterke basisvaardigheden ondanks een complexere leerlingenmix dan veel vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Deze score ligt echter 3,4%-punt lager dan bij vergelijkbare scholen, wat mogelijk samenhangt met de toenemende diversiteit in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft relatief hoge adviezen: 27,3% vwo (vs. 18,6% regio) en 22,7% havo/vwo. Tegelijkertijd is er een opvallend aandeel praktijkgericht advies (14,0% vs. 9% bij vergelijkbare scholen), passend bij de bredere samenstelling van de leerlingenpopulatie. Deze mix sluit aan bij het pedagogisch uitgangspunt van hoofd-hart-handen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ZuidwesthoekGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gemeten met: in groep 1/2 gebruiken we de KIJK-registratie. D.m.v. observatie tijdens speel-werkmomenten wordt de ontwikkeling van de kinderen geregistreerd op de gebieden Basiskenmerken, Betrokkenheid, Ontwikkeling van de sociaal emotionele ontwikkeling, Taal, Rekenen en Motoriek. De leerkracht legt de observaties vast en plant op basis van deze gegevens de doelgerichte activiteiten voor de periode daarna. Op deze manier worden kinderen stap voor stap verder in hun ontwikkeling gebracht. de methode-gebonden toetsen. De gebruikte methodes voor de vakken lezen, rekenen, spelling en taal hebben periodiek een toets om te checken of het kind de aangeboden leerstof beheerst. Aan de hand van de resultaten kan de leerkracht de leerstof voor de volgende periode zo nodig aanpassen. de methode-onafhankelijke toetsen (IEP: informatie voor ouders). Deze toetsen worden in januari en juni afgenomen en geven een betrouwbaar beeld van de ontwikkeling van elk kind. De toetsresultaten worden na afname in het team geanalyseerd en besproken. We kijken welke acties er op individueel,- groeps- en schoolniveau moeten worden genomen om de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling zo goed mogelijk te laten ontwikkelen. Voor de bovenstaande toetsen/registraties geldt dat de resultaten worden geanalyseerd. N.a.v. de resultaten wordt het onderwijs aangepast, zodat we tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van de kinderen en hen op een goed niveau onderwijs kunnen bieden. Bij het volgen van kinderen is niet alleen de input vanuit toetsen en observaties belangrijk. Ook door het gesprek aan te gaan met zowel ouders als kind (omgekeerd oudergesprek, kindgesprekken, gesprekken tussendoor) komt de ontwikkeling van het kind in beeld en kunnen gezamenlijke keuzes gemaakt worden voor het vervolg van die ontwikkeling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

18,9% van de leerlingen presteert onder advies - ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan wijzen op een voorzichtige advisering. Positief is wel dat 67,6% op advies functioneert, wat aansluit bij de beschreven ‘warme overdracht’ naar het VO.

Sociale ontwikkeling

Hoofd, hart en handen: Op de Zuidwesthoek wordt gekeken naar de totale ontwikkeling van het kind. We besteden veel aandacht aan de cognitieve ontwikkeling ("hoofd"), maar ook de sociaal-emotionele ("hart") en creatieve ontwikkeling ("handen") zijn belangrijk op onze school. Natuurlijk zijn voor sociaal leren, net als voor al het andere leren, basisvoorwaarden nodig. Op De Zuidwesthoek streven we ernaar dat elk kind zich veilig voelt. Dit doen we o.a. door een respectvolle benadering, door voorspelbaarheid, door rust te creëren in de groepen. Daarnaast kijken we samen met ouders en kind vooral naar wat het kind wèl kan. Door de nadruk te leggen op de talenten van het kind (en niet op dat wat het nìet kan) voelt het zich competent en zelfverzekerd. Vanuit die basis kan het kind zich optimaal ontwikkelen op cognitief, sociaal en creatief gebied. LEES MINDER

hoofd

hart

handen

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Zuidwesthoek voor sociale ontwikkeling?

Sociaal leren gebeurt op Openbare Basisschool de Zuidwesthoek de hele dag door. De leerkrachten gebruiken de gebeurtenissen van de dag om met de kinderen samen te leren van wat goed is gegaan en wat beter kan. Er wordt met behulp van coöperatieve werkvormen geleerd om samen te werken en samen te leren. De leerkrachten van groep 1 en 2 vullen de KIJK-observatielijst in om in beeld te brengen wat een kind beheerst en wat het nog aangeboden moet krijgen. Vanaf groep 3 wordt het 'Hart- en handeninstrument' van het IEP LVS ingevuld. Onderdelen zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, taakaanpak en creatief vermogen. In alle groepen wordt minimaal twee maal per jaar een sociogram afgenomen met Sometics. Een sociogram maakt het mogelijk om sociale verbindingen en relaties die in een groep spelen zichtbaar te maken. De rapportage geeft de totale groepscohesie en onderlinge aantrekking en afstoting tussen groepsleden weer. De leerkracht kan met deze gegevens een plan maken om de groepsvorming te verbeteren. Hiermee voldoet de school aan de wettelijke verplichting van het monitoren van de sociale veiligheid.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Zuidwesthoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool de Zuidwesthoek gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, IEP Hart- en handeninstrumenten en Sometics (sociogram).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Zuidwesthoek?

Openbare Basisschool de Zuidwesthoek gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.