
De resultaten van Kindcentrum 't Noorderlicht in Goes
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum 't Noorderlicht, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Kindcentrum 't Noorderlicht bij jullie?
Ontdek hoe goed Kindcentrum 't Noorderlicht bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamenteel Niveau op 't Noorderlicht
Kinderen aan het einde van de basisschool moeten de basisvaardigheden voor taal en rekenen beheersen. Dit wordt gemeten via de eindtoets in groep acht. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het fundamenteel niveau. Dit betekent dat ten minste 85% van de leerlingen dit niveau moet behalen om aan de basiskwaliteit te voldoen. Op 't Noorderlicht streven we ernaar dit percentage ruim te overtreffen, wat essentieel is voor de verdere ontwikkeling van onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ambitieus Streefniveau op Kindcentrum 't Noorderlicht
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagend leerdoel, hoger dan het fundamentele niveau. We moedigen al onze leerlingen aan om dit hogere niveau te bereiken aan het einde van groep acht. Voor elke basisschool stelt de inspectie een specifiek streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als leidraad om de onderwijskwaliteit en de resultaten van de school te evalueren. Op 't Noorderlicht zetten we ons in om de ambitieuze doelen voor het streefniveau te realiseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum 't Noorderlicht?
Bij Kindcentrum 't Noorderlicht staat de individuele leerling centraal. Wij stemmen ons onderwijs nauwkeurig af op de specifieke onderwijsbehoeften van elk kind. Ons team brengt de talenten en leermogelijkheden van iedere leerling in kaart om een optimale aansluiting te garanderen. We hechten niet alleen waarde aan cognitieve prestaties en succesvolle doorstroom, maar vooral aan het algehele welbevinden van uw kind. Elk kind is uniek en bezit specifieke talenten. Daarom zetten wij maximaal in op leerrendement, zonder het welzijn van het kind uit het oog te verliezen. Wanneer een leerling onze school verlaat, mag deze trots zijn op de persoonlijke ontwikkeling die is doorgemaakt. Ons uiteindelijke doel is dat onze leerlingen succesvol kunnen doorstromen naar het vervolgonderwijs dat het beste bij hen past. De uitstroomresultaten voor het schooljaar 2024-2025 tonen een gevarieerd beeld: 5 leerlingen stroomden door naar VWO, 1 leerling naar HAVO/VWO, 2 leerlingen naar HAVO, 2 naar VMBO T / HAVO, 1 leerling naar VMBO G, 2 naar VMBO T, 1 naar VMBO K en 1 naar VMBO B. Na de doorstroom onderhouden wij nauwe banden met de middelbare scholen. Dit doen we via een warme overdracht en regelmatige overlegmomenten, zoals de tafeltjesmiddagen. Zo blijven we betrokken bij de voortgang van onze oud-leerlingen en zorgen we voor een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welbevinden bij Kindcentrum 't Noorderlicht
Bij Kindcentrum 't Noorderlicht geloven we dat een kind meer is dan alleen kennis opdoen op het gebied van rekenen en taal. De sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatieve vermogen zijn essentieel voor de vorming van een compleet kind. Wij streven ernaar elk kind te ontwikkelen met hoofd, hart én handen. Ons volgsysteem, IEP, is ontworpen om hier rekening mee te houden. Het richt zich niet op tekortkomingen, maar op het bieden van inzicht in waar een kind zich momenteel bevindt en hoe het zich verder kan ontplooien. Door middel van betekenisvolle toetsing brengt IEP de ontwikkeling en talenten van het complete kind in kaart. Deze resultaten bieden ouders en leerkrachten samen met de leerling inzicht in de volgende ontwikkelingsstap. We vergroten hiermee de eigenaarschap van de leerling over zijn eigen leerproces en ontwikkeling. De toetsafname vindt plaats volgens een vast schema. In november worden de toetsen 'Hart en Handen' afgenomen voor de groepen 3 tot en met 8. Voor de groepen 3 tot en met 7 vinden de 'Hoofd' toetsen plaats in januari en juni. Groep 8 neemt de 'Hoofd' toets af in november, gevolgd door de doorstroomtoets in februari. Voor de jongste leerlingen in groep 1 en 2 maken we gebruik van het volgsysteem 'Kijk!'. Zowel IEP als Kijk! bieden ons waardevolle informatie over de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Deze bevindingen worden besproken tijdens groeps- en leerlingbesprekingen en vormen de basis voor het opstellen van onderwijsbehoeften in onze groepsoverzichten en blokplannen. Deze plannen sturen onze dagelijkse lesactiviteiten aan.
Veiligheid en sociaal welzijn
Samenwerken en groepsvorming
Individueel welbevinden en groei
Hoe bevordert Kindcentrum 't Noorderlicht de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Voor sociaal-emotioneel leren maken we gebruik van de methode Kwink. Meer details hierover vindt u in paragraaf 3.2 'Veiligheid en anti-pestprogramma'. Daarnaast passen we de methode 'Goed van Start' toe gedurende de eerste zes schoolweken van het nieuwe jaar. Wekelijks organiseren we klassenvergaderingen om zaken te bespreken en afspraken te maken. Deze aanpak is cruciaal, omdat we de leerlingen actief betrekken bij het groepsgevoel en eigenaarschap stimuleren. Leerkrachten verkrijgen hierdoor essentiële informatie voor de verdere ontwikkeling van leerlingen en het bevorderen van een positief klasseklimaat. Na de kerstvakantie worden de gemaakte afspraken kort herhaald. Bij ongewenst gedrag volgen we het 'protocol gedrag', dat op school ter inzage beschikbaar is.
Welke registratiemiddelen worden ingezet voor sociale opbrengsten?
Kindcentrum 't Noorderlicht gebruikt de volgende registratiemiddelen om sociale opbrengsten te monitoren:
- Kijk! (voor groep 1-2)
- Leerlingvragenlijst Venster PO
- IEP LOVS Hart & Handen
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden gehanteerd?
Onze school hanteert diverse methodes om sociaal-emotioneel leren te stimuleren:
- Kwink
- Rots en Water
- Goed van Start
Inspectierapport Kindcentrum 't Noorderlicht: Kwaliteit en Veiligheid Gewaarborgd
Kindcentrum 't Noorderlicht is trots op haar prestaties, zoals bevestigd door de Onderwijsinspectie. Jaarlijks bevestigt een bestuursgesprek onze toewijding aan excellent onderwijs. Afgelopen jaar ontvingen wij opnieuw het basisarrangement, wat onze tevredenheid en de positieve beoordeling van de inspectie onderstreept. In het schooljaar 2018-2019 focuste een themabezoek van de inspectie zich op ons didactisch handelen. De inspecteur beoordeelde de manier waarop wij onze lessen vormgeven en of deze voldoen aan de gestelde onderwijseisen. De conclusie was buitengewoon positief. De inspecteur constateerde dat de ambitieuze plannen van 't Noorderlicht in de praktijk levendig tot uiting komen. De effectieve directe instructie (EDI) is diep verankerd in onze schoolcultuur, wat resulteert in een hoge leerlingbetrokkenheid en een verbeterde onderwijskwaliteit. Dit alles is zichtbaar in de uitstekende leerresultaten van onze leerlingen. In 2022 voerden we een audit uit, waarbij de volgende bevindingen werden gedeeld. Ouders en leerlingen ervaren Kindcentrum 't Noorderlicht als een uiterst veilige en inclusieve omgeving. Iedereen, van leerlingen tot personeel, voelt zich welkom en gezien, wat bijdraagt aan een positieve leerervaring. Leerlingen tonen grote betrokkenheid en bevinden zich in een actieve leerstand. Hoewel er binnen de groepen heldere routines voor klassenmanagement bestaan, zag het auditteam nog geen volledig schoolbrede doorlopende lijn. Desondanks kenmerken de groepen zich door een positieve sfeer en constructieve feedback. Kinderen worden aangemoedigd om hulp te vragen wanneer ze iets niet begrijpen, en medeleerlingen staan klaar om te ondersteunen. Deze wederzijdse hulpvaardigheid wordt op diverse momenten gestimuleerd. Alle betrokkenen, van team tot ouders, delen een gezamenlijke trots op het sterke, positieve schoolklimaat van Kindcentrum 't Noorderlicht.