
De resultaten van Basisschool Prinses Ireneschool in Goes
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Prinses Ireneschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Prinses Ireneschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Prinses Ireneschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op Prinses Ireneschool
Op Basisschool Prinses Ireneschool streven we ernaar dat alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen aan het einde van hun basisschoolcarrière beheersen. Dit cruciale niveau, gemeten met de eindtoets in groep acht, toont de fundamentele kennis van onze leerlingen. De landelijke norm vereist dat minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau haalt, een belangrijke graadmeter voor onderwijskwaliteit. Onze school presteert uitstekend met 99.187% van de leerlingen die het fundamentele niveau behalen. Dit ligt ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%, wat aangeeft dat wij onze leerlingen een solide basis meegeven. De vergelijking met het landelijk gemiddelde (96.8748%) toont aan dat Prinses Ireneschool zich positief onderscheidt.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau op Basisschool Prinses Ireneschool: Ambitieuze Leerdoelen
Naast het fundamentele niveau stellen we ook ambitieuze doelen voor het streefniveau, waarmee we leerlingen uitdagen om nog hogere academische prestaties te leveren. Dit niveau vertegenwoordigt een verdere verdieping en verbreding van de kennis en vaardigheden die essentieel zijn voor toekomstig succes. Basisschool Prinses Ireneschool behaalt een indrukwekkende 76.8293% op het streefniveau, wat aanzienlijk hoger is dan het landelijk gemiddelde van 61.7885%. Dit resultaat, dat de specifieke schoolcontext weerspiegelt, overtreft de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 50.1%. Dit onderstreept onze inzet voor excellentie en de succesvolle ontwikkeling van al onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Prinses Ireneschool?
Op Basisschool Prinses Ireneschool in Goes geloven we in het potentieel van elk kind. Wij hanteren een positieve benadering met hoge verwachtingen en stimuleren een 'Growth Mindset', waarbij kinderen leren denken en handelen vanuit groei en ontwikkeling. Het schooladviesproces start in groep 7 met een voorlopig adviesgesprek tussen ouders, kind en leerkracht. In november ronden de leerlingen van groep 8 de laatste toetsen van het leerlingvolgsysteem af. Op basis van deze resultaten en de individuele kenmerken van het kind, formuleren we een definitief schooladvies. Dit advies wordt in december gedeeld tijdens persoonlijke adviesgesprekken met ouders en kinderen. In februari volgt de doorstroomtoets, die eveneens een advies genereert. Vaak komen ons schooladvies en het toetsadvies nauw overeen. Bij een significant verschil in het voordeel van het toetsadvies, organiseren we een heroverwegingsgesprek om tot de beste keuze te komen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale en Emotionele Ontwikkeling op de Prinses Ireneschool
Een sterke sociaal-emotionele basis is cruciaal voor optimale ontwikkeling en succesvol leren. Op de Prinses Ireneschool volgen we de sociaal-emotionele groei van elk kind nauwgezet vanaf de start. Onze aanpak richt zich op het stimuleren van positief gedrag en het proactief voorkomen van uitdagingen. We streven ernaar een veilige en ondersteunende leeromgeving te creëren die niet alleen het leren bevordert, maar ook sociaal welzijn maximaliseert. Door middel van diverse gespreksvormen, heldere afspraken en een consistente structuur bieden we kinderen de houvast die ze nodig hebben om zich zelfverzekerd en sociaal vaardig te ontwikkelen.
Veiligheid voorop
Samenwerken en elkaar versterken
Positieve benadering van gedrag
Hoe ondersteunt de Prinses Ireneschool de sociale ontwikkeling van uw kind?
De Prinses Ireneschool begeleidt de sociale ontwikkeling van begin af aan. Voor de jongsten (groep 1-2) gebruiken we het KIJK!-programma, terwijl oudere leerlingen worden gevolgd met het IEP leerlingvolgsysteem. Elk schooljaar starten we met intakegesprekken waarin ouders, kinderen en leerkrachten gezamenlijk verwachtingen formuleren. Dit helpt ons de specifieke onderwijsbehoeften, inclusief sociaal-emotionele aspecten, in kaart te brengen. Gedurende het jaar voeren we regelmatig gesprekken met de kinderen, met focus op positief gedrag en het aanleren van alternatieven voor conflictsituaties. Een aangewezen coördinator sociale veiligheid fungeert als een vertrouwd aanspreekpunt voor kinderen, ouders en leerkrachten. Hoewel we een pestprotocol hebben, ligt onze prioriteit bij preventie door middel van een gestructureerde aanpak, open communicatie en effectieve lesmethoden.
Welke methoden gebruikt de Prinses Ireneschool voor het registreren van sociale vooruitgang?
De Prinses Ireneschool hanteert de volgende registratiemethoden om sociale opbrengsten effectief in kaart te brengen: - KIJK! - IEP Hart en Handen - sociaal-emotionele ontwikkeling - Tweejaarlijkse tevredenheidsmetingen onder leerlingen
- KIJK!
- IEP Hart en Handen - sociaal-emotionele ontwikkeling
- 2 jaarlijkse tevredenheidsmeting leerlingen
Welke lesprogramma's voor sociaal-emotioneel leren zet de Prinses Ireneschool in?
De Prinses Ireneschool maakt gebruik van de volgende programma's voor sociaal-emotioneel leren: - Rots en Water programma
- Rots en Water programma
Inspectierapport Basisschool Prinses Ireneschool: Kwaliteit en Veiligheid Gewaarborgd
De Prinses Ireneschool in Goes is in november 2018 grondig beoordeeld door een interne auditcommissie. Alle gehanteerde kwaliteitsindicatoren werden als goed beoordeeld, wat de sterke basis van onze school onderstreept. Het volledige auditrapport is beschikbaar voor inzage. Uit het auditrapport blijkt dat de kernwaarden Veiligheid, Bloei, Creativiteit en Plezier, die centraal staan op onze school, duidelijk zichtbaar waren tijdens het bezoek. Het pedagogisch klimaat wordt als zeer positief ervaren, met een gemoedelijke sfeer op het schoolplein en in de gangen. Ons betrokken team, bestaande uit gemotiveerde professionals inclusief de directeur en IB-er, is toegankelijk, open en transparant. De sterke betrokkenheid van ouders, die actief deelnemen aan het schoolleven, zelfs in de bovenbouw, draagt bij aan deze positieve dynamiek. In oktober 2021 heeft een themaonderzoek van de inspectie plaatsgevonden, waaruit geen aanwijzingen voor significante tekortkomingen in de onderwijskwaliteit naar voren kwamen. Dit resultaat bevestigt opnieuw de hoge standaarden die we hanteren. Een nieuwe audit staat gepland voor november 2023. In februari 2024 heeft een visitatie plaatsgevonden binnen ons kwaliteitszorgsysteem, gericht op het pedagogisch klimaat en sociale veiligheid. De commissieleden observeerden klassen en voerden gesprekken met leerlingen, ouders en teamleden. Het volledige rapport is beschikbaar. Volgens het visitatierapport onderschrijft de commissie volmondig het sterke pedagogische klimaat, ervaren door leerlingen, ouders en personeel. De school werkt vanuit een levende missie en visie, waarin kernwaarden als veiligheid en plezier centraal staan. De samenwerking tussen ouders, school en kinderen vormt een solide basis voor deze positieve omgeving. De sociale veiligheid wordt unaniem geprezen. Het bewust gekozen curriculum voor sociaal-emotioneel leren, gecombineerd met duidelijke schoolafspraken, is essentieel voor het schoolklimaat. De positieve interactie en benadering zijn diep verankerd in de schoolcultuur van de Prinses Ireneschool.