Basisschool Prinses Ireneschool
Kamperfoeliestraat 63
4461 NK Goes

Schoolweging

Schoolweging
27.96
Spreiding
5.89

De schoolweging van Prinses Ireneschool Goes is 27,96 , met een spreiding van 5,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,2% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, significant hoger dan zowel de landelijke ondergrens (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,4%). Deze uitzonderlijke score benadrukt de effectiviteit van de basisvaardighedenaanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

74,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 50,1% en het vergelijkingsgemiddelde van 61,1%. Dit onderstreept de kwaliteit van het adaptieve onderwijs voor hogere leerdoelen, zelfs binnen een diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Er is een duidelijke focus op theoretische leerwegen: 32,4% krijgt een vmbo-(g)t/havo-combinatieadvies en 23,5% een vwo-advies. Dit ligt ver boven het regionale gemiddelde (10,3% en 18,6%). Slechts 2,9% ontvangt een praktijkonderwijsadvies, passend bij de onderwijsvisie die hoge verwachtingen combineert met kansrijke advisering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrinses Ireneschool GoesGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We analyseren de resultaten van de m-toetsen en van de e-toetsen van het IEP-lovs twee keer per jaar. Deze analyse is onderdeel van de management rapportage(verticale verantwoording) en de resultaten worden tevens besproken tijdens een overleg met intern begeleiders en directeuren van alle scholen van de stichting. De resultaten van de toetsen gebruiken we op schoolniveau op twee verschillende manieren: - om de ontwikkeling van kinderen in beeld te hebben (is er vaardigheidsgroei) - om de kwaliteit van het onderwijsproces te monitoren (afwijkingen per vakgebied of per groep) De acties die voortvloeien uit de analyse van deze toetsen worden opgenomen in de periodeplannen. In een periodeplan wordt per vakgebied (rekenen, lezen, taal) beschreven welke doelen in een vastgestelde periode worden nagestreefd, met welke specifieke onderwijsbehoeften daarbij rekening gehouden moet worden en welke accenten worden gelegd. We verdelen het schooljaar in 5 perioden. Aan het eind van iedere periode vinden de groepsbesprekingen plaats tussen leerkracht en intern begeleider. Tijdens de bespreking wordt het periodeplan geëvalueerd en wordt een nieuw periodeplan opgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (8,3%) ligt onder het landelijk gemiddelde (11,8%), terwijl 79,2% op advies functioneert (vs. 62,9% landelijk). Deze precisie in advisering reflecteert de effectieve doorstroombegeleiding en het heroverweggesprekkenbeleid bij twijfelgevallen.

Sociale ontwikkeling

De sociaal emotionele ontwikkeling vormt de basis om je optimaal te ontwikkelen en tot leren te komen. We volgen daarom de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen vanaf de start. We richten ons daarbij op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. We gebruiken daarbij verschillende gespreksvormen en duidelijk afspraken en bieden kinderen veel structuur. LEES MINDER

Veiligheid

Samenwerken

Positieve benadering

Wat is de werkwijze van Basisschool Prinses Ireneschool voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Prinses Ireneschool volgt de leerlingen vanaf het moment dat ze op school komen. Voor kinderen in groep 1 en 2 gebeurt dit met KIJK! en voor de oudere kinderen met het IEP leerlingvolgsysteem. Aan het begin van het schooljaar voeren we startgesprekken met de kinderen en hun ouders. Tijdens dit gesprek wordt er gesproken over wederzijdse verwachtingen en worden de onderwijsbehoeften van het kind in kaart gebracht, inclusief de sociaal-emotionele ontwikkeling. Gedurende het schooljaar worden verschillende gesprekken met kinderen gevoerd, waarbij het creëren van een positieve, sociale omgeving centraal staat. De focus ligt op gewenst gedrag en alternatieven voor probleemgedrag of conflicten. Één van de leerkrachten is coördinator sociale veiligheid en kan worden ingeschakeld op verzoek van kind, ouders of leerkracht. Er is een pestprotocol aanwezig, maar de school probeert pesten te voorkomen door een goede structuur, gesprekken en werkvormen in de klassen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Prinses Ireneschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Prinses Ireneschool gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, IEP Hart en Handen - sociaal-emotionele ontwikkeling en tweejaarlijkse tevredenheidsmeting leerlingen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Prinses Ireneschool?

Basisschool Prinses Ireneschool gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en het Rots en Water programma.