Alberoschool CBS 't Noorderlicht
Johnsonlaan 54A
4463 GW Goes

Schoolweging

Schoolweging
32.31
Spreiding
5.59

De schoolweging van ’t Noorderlicht is 32,31 , met een spreiding van 5,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit, ook in een omgeving met een relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 41,2%. Dit laat zien dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 32,31) meer leerlingen naar hogere doelen tilt dan verwacht. Het blijft echter onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (53,4%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 36,4% vmbo-(g)t en 18,2% vwo (vs. 16,5% en 18,6% landelijk). Opvallend is de combinatie van praktische ondersteuning (3 leerlingen in de schakelklas) met hoge uitstroom naar havo (9,1%) en havo/vwo (9,1%). De 9,1% vmbo-k adviezen liggen exact op het landelijk gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t NoorderlichtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Naast de toetsen uit de methode gebruiken we ook de IEP (Inzicht Eigen Profiel). Het is een genormeerde toets waarin voor ieder kind van groep 3 tot en met groep 8 de leer-en sociaal-emotionele ontwikkeling zichtbaar is. De tussenresultaten hebben een belangrijke plaats in onze evaluatie. Zowel op individueel niveau, op groepsniveau als op schoolniveau worden resultaten geëvalueerd. We kijken hier altijd gezamenlijk naar en maken een analyse van de gegevens die we verzamelen. Dit doen we ongeveer 4 keer per jaar met de intern begeleider en de groepsleerkrachten (groeps- en leerlingbespreking) en 2 keer per jaar met het gehele team. Dan kijken we naar de groeps- en schoolresultaten. Deze besprekingen vormen de basis voor verdere acties, omdat we niet toetsen voor de toets: we toetsen leerlingen om de groei te volgen, en daar waar nodig interventies te plannen. Deze interventies worden verwerkt in de blok- en groepsplannen. We kijken altijd naar het kind achter de cijfers. We kijken naar de totale ontwikkeling van het kind en interpreteren en evalueren op basis van alles wat we weten van het kind. We streven naar optimale leeropbrengsten voor ieder kind. In groep 1 en 2 volgen we ieder kind met KIJK! op basis van observaties door de leerkracht die we in KIJK! registreren en de leerlijnen die een kind moet doorlopen passen we ons onderwijs aan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage (30,8%) presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32,31). Desondanks stroomt 69,2% exact op niveau door, wat aansluit bij de gerichte monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Een uitkomst waarmee je als ouder en leerkracht samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en waarbij we de eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten. 1x per jaar nemen we de toetsen Hart en Handen af in de groepen 3 t/m 8 in november en 2x per jaar de toetsen hoofd voor de groepen 3 t/m 7 in januari en juni. Groep 8 neemt 1x per jaar de toets Hoofd af in november en in februari de doorstroomtoets. In de groepen 1/2 werken we met het volgsysteem van Kijk! Zowel IEP als Kijk! geeft ons informatie op cognitief gebied en op sociaal emotioneel gebied. De resultaten die hieruit naar voren komen bespreken we tijdens de groeps- en leerlingbesprekingen en gebruiken we die wij gebruiken bij het opstellen van onderwijsbehoeften voor onze leerlingen in de groepsoverzichten en blokplannen. Deze plannen gebruiken wij voor als informatie voor onze dagelijkse lessen op school. LEES MINDER

veiligheid

samen

welbevinden

Wat is de werkwijze van Alberoschool CBS 't Noorderlicht voor sociale ontwikkeling?

Alberoschool CBS 't Noorderlicht gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren. Daarnaast wordt de methode Goed van Start gebruikt in de eerste zes weken van het schooljaar. Er is wekelijks een klassenvergadering waarin zaken worden besproken en afgesproken. Bij ongewenst gedrag wordt het protocol gedrag gestart.

Welke registratievormen gebruikt Alberoschool CBS 't Noorderlicht om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Alberoschool CBS 't Noorderlicht gebruikt Kijk!, Leerlingvragenlijst Venster PO en IEP LOVS Hart & Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Alberoschool CBS 't Noorderlicht?

Alberoschool CBS 't Noorderlicht gebruikt Kwink en Schooljudo HiRO voor sociaal-emotioneel leren.