
Schoolweging
De schoolweging van Prinses Beatrix Goes is 28,53 , met een spreiding van 6,35 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,74% behaalde het fundamenteel niveau ruimschoots de landelijke norm van 85% en overtreft het zelfs het vergelijkingsgemiddelde (96,37%). Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs op de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57,97% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6% ligt. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (60,51%), toont de school hiermee aan dat een meerderheid van de leerlingen het gevraagde hogere niveau bereikt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een sterke focus op theoretische leerwegen: 38,46% van de adviezen betreft havo, havo/vwo of vwo (19,23% vwo alleen), tegenover 45,52% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het hoge aandeel vmbo-(g)t adviezen (34,62% vs. 16,45% regio), wat past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie. Praktijkonderwijsadviezen blijven met 0% significant onder het regionale gemiddelde van 1,01%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prinses Beatrix Goes | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden, evenals de eindresultaten, jaarlijks met het team geanalyseerd. Hierbij gaat het zowel om het groepsgemiddelde, als om de individuele vaardigheidsgroei van individuele kinderen. De analyse door leerkrachten en IB'er leidt tot het delen van ervaringen tussen leerkrachten; welke acties leidden tot een significante groei en welk voordeel kunnen andere leerkrachten doen met de aanpak die daaraan ten grondslag ligt? Uiteraard stellen we onszelf dezelfde vraag m.b.t. leerlingen die te weinig vaardigheidsgroei doormaken. Op welke manier kunnen we onze aanpak bijstellen om de individuele kinderen toch een groei te laten doormaken? De analyse leidt tot een beschrijving van die aanpak in het groepsplan. Op alle tussentijdse toetsen die de inspectie hanteert om de tussenresultaten te waarderen scoren wij boven de ondergrens die is vastgesteld voor de vergelijkingsgroep. Twee keer per jaar maakt de IB'er, op basis van alle gesprekken met leerkrachten en de gesprekken tussen leerkrachten onderling, een analyse van de leerresultaten. Ook de sociale vorming maakt hiervan onderdeel uit.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage van 77,14% zit op advies (vs. 62,93% bij vergelijkbare scholen), wat duidt op accurate plaatsing. Slechts 11,43% presteert onder advies (landelijk ≈11,81%), mogelijk door de beschreven intensieve monitoring en 'passende verwijzingen' in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt de basis van ons onderwijs. Wij benaderen de kinderen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en (onderwijs)behoefte. Kinderen ontwikkelen het beste in een sociale gemeenschap: wij besteden aandacht aan groepsgevoel en saamhorigheid o.a. door jaarlijks in iedere groep te starten volgens de GOED VAN START-aanpak. Genegenheid, zelfvertrouwen en veiligheid zijn kernwaarden in ons onderwijs en zijn de basis voor een optimale ontwikkeling van de kinderen. De leerkrachten laten in hun gedrag plezier, humor en respect zien. Het schoolklimaat wordt in kaart gebracht middels het leerling volg systeem (LVS) KIJK! en IEP. Dit gebeurt door middel van het invullen van vragenlijsten door kinderen en leerkrachten. LEES MINDER
respect
zelfkennis
welbevinden
Wat is de werkwijze van Alberoschool CBS Prinses Beatrix voor sociale ontwikkeling?
De Alberoschool CBS Prinses Beatrix hanteert een pestprotocol en de methode 'KWINK' in de hele school. Ouders van kinderen die baat hebben bij meer weerbaarheid worden gewezen op mogelijkheden bij het SMWO en CJG. De school observeert de ontwikkeling in de onderbouw met 'KIJK!' en in groep 3 t/m 8 met IEP. In de groepen 3 t/m 8 dragen de kinderen zelf bij aan het helder krijgen van het beeld van hun sociaal-emotionele ontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt Alberoschool CBS Prinses Beatrix om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Alberoschool CBS Prinses Beatrix gebruikt 'Kijk!' en IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Alberoschool CBS Prinses Beatrix?
Alberoschool CBS Prinses Beatrix gebruikt Een doos vol gevoelens, KWINK en Week van de Lentekriebels voor sociaal-emotioneel leren.