Basisschool Buten De Poorte

De resultaten van Basisschool Buten De Poorte in Goedereede

Current section: resultaten
De Tuinen 2
3252 AH Goedereede

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Buten De Poorte, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Basisschool Buten De Poorte

Schoolweging
28.65
Spreiding
6.24

De schoolweging van Buten De Poorte is 28,65 , met een spreiding van 6,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Basisschool Buten De Poorte bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Buten De Poorte bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit sterke resultaat overstijgt zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%), wat consistent is met de gecombineerde inzet van NIO-toetsen en ontwikkelingsgericht onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

68,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 47,1% voor deze school. Dit is 10,3 procentpunt hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,8%), wat wijst op effectieve basisondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Buten De Poorte?

De adviezen tonen een driehoekige verdeling: 33,3% vmbo-(g)t/havo, 22,2% vmbo-(g)t en 33,3% havo of hoger. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, tegenover 1% regionaal. De 11,1% vwo-adviezen ligt wel onder het landelijk gemiddelde (18,6%), maar past bij de regionale onderwijsstructuur.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsButen De PoorteGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In ons onderwijs nemen tussenresultaten een belangrijke plaats in. We werken opbrengstgericht, zowel na elke M(idden)-toets als tijdens de teamvergaderingen worden de tussenresultaten besproken, enerzijds als voorloper op de diepteanalyse (mede ter verantwoording aan het bestuur) anderzijds om te reflecteren op ons onderwijs. Voor de periode erna formuleren wij verbeter/actiepunten. Hoe volgen wij de kinderen in hun ontwikkeling? Eén van de uitgangspunten van OBS Buten de Poorte is, dat de school een plek is, waar uw kind zich veilig en welkom voelt. Elk kind kan op Buten de Poorte rekenen op persoonlijke aandacht. De zorg voor onze kinderen trachten wij zo optimaal mogelijk te organiseren. Die zorg begint al, voordat uw kind vier jaar wordt en loopt door tot in het voortgezet onderwijs. Leerlingvolgsysteem De school gebruikt naast de methodegebonden toetsen een methode-onafhankelijk leerlingvolgsysteem. Vanaf augustus 2023 is dit IEP. Het leerlingvolgsysteem van IEP legt de focus op groei, niet op prestatie. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Daarom vergelijkt IEP kinderen niet met elkaar. IEP gelooft bovendien dat een kind meer is dan taal en rekenen! Met kindvriendelijke toetsen voor hoofd, hart én handen geeft het IEP LVS een compleet beeld: zo zet IEP elke leerling in zijn kracht. 4D cyclus De intern begeleiders hebben de teams geschoold in het gebruiken van de cyclus Data-Duiden-Doelen-Doe om zodoende de beïnvloedbare onderwijskenmerken centraal te stellen. Met behulp van toetsen volgen wij de vorderingen van de kinderen. De methode onafhankelijke toetsen worden twee keer per jaar afgenomen. Ook worden diverse methodegebonden toetsen afgenomen. Methodegebonden toetsen zijn bedoeld om te evalueren of de kinderen de aangeboden leerstof van de afgelopen periode beheersen. Er is daarbij een sterke relatie tussen de inhoud van het blok en de toets. Methodeonafhankelijke toetsen worden minder vaak afgenomen dan methodegebonden toetsen. Methodeonafhankelijke toetsen worden gebruikt om te toetsen of kinderen, als de vraagstelling anders geformuleerd is, datgene wat zij met de methode hebben geleerd, ook kunnen toepassen in andere situaties. De tussentijdse toetsen en de methode afhankelijke toetsen geven ons, naast wat wij zien in de groep, een goed beeld van de ontwikkeling van het kind. Het geeft ons mogelijkheden om extra hulp te verlenen waar nodig en kinderen meer uitdaging te bieden als dit gewenst is. Wanneer er onvoldoende vorderingen worden gemaakt, wordt de ontwikkeling van het onderwijsaanbod besproken. M.a.w. we komen tegemoet aan de mogelijkheden en behoeften van de kinderen en stemmen hierop het onderwijsaanbod op af, hetgeen terug te vinden is in het groepsplan. Dit gebeurt ook bij kinderen, die steeds ver boven het gemiddelde scoren. In groep 1-2 volgen we onze kinderen op vergelijkbare wijze. Indien blijkt dat een kind al in een vroeg stadium een achterstand heeft op bv. de taalontwikkeling dan willen we daar zo adequaat mogelijk op inspringen, zodat we eventuele problemen bij het leren lezen vóór kunnen zijn. Ook een ontwikkelingsvoorsprong van de kinderen, wordt op deze manier in beeld gebracht. Er is sprake van een gedifferentieerd onderwijsaanbod voor de hele groep. Op deze manier kan de leerkracht het onderwijs aanpassen aan de onderwijsbehoeftes van de leerling. Verrijking: deze kinderen hebben behoefte aan meer uitdaging. Ook hebben zij niet altijd behoefte aan de basisinstructie. Te denken valt aan uitdagender ontwikkelingsmateriaal, webpaden, Muiswerk, enz. Basis: deze kinderen maken de lessen en volgen de instructie zoals beschreven in de handleiding en onderwijsdoelen. Uiteraard wordt er wel per kind gekeken of ze na de instructie evt. extra hulp nodig hebben of een extra opdracht kunnen maken. Extra ondersteuning: deze kinderen maken de lessen en volgen de instructie zoals beschreven in de handleiding en onderwijsdoelen. Zij hebben wel behoefte aan extra hulp in de vorm van verlengde instructie/ instructietafel, Remedial Teaching, extra inoefenen op computer of met werkbladen (thuis of op school), aangepaste werkhoeveelheid enz. Op een Ontwikkelings Perspectief Plan (OPP) wordt overgegaan wanneer een aanpak van het groepsbeeld niet toereikend is. Een OPP wordt opgesteld in samenwerking met de intern begeleider en uitgevoerd door de groepsleerkracht, eventueel in samenwerking met de remedial teacher. Dit wordt altijd met de ouders besproken. Een ontwikkelingsperspectief geeft het verwachte uitstroomniveau weer van een leerling en wordt gebruikt om de leerdoelen t/m groep 8 voor de leerling te benoemen. Rapporten Zodra een kind op onze school komt, volgt na zes weken een eerste gesprek met de ouders. Dit gesprek heeft een informatief karakter en er wordt samen met de leerkracht op de afgelopen periode teruggekeken. In groep 1-2 worden m.b.v. observatielijsten de verrichtingen van de kleuters gevolgd. We nodigen de ouders uit om tijdens de 10-minutengesprekken alle bevindingen te bespreken. De jongste kleuters krijgen nog geen rapport. De kinderen van groep 3 t/m 8 krijgen een uitdraai van een digitaal rapport in hun eigen portfolio mee naar huis. In dit portfolio worden alle rapporten bij gehouden. De resultaten worden tijdens de daaropvolgende 10-minutengesprekken toegelicht. Kind-leergesprekken Voor de rapportbesprekingen nodigen we de kinderen van groep 5 en hoger uit om samen met hun ouders aanwezig te zijn bij het gesprek (kind-leergesprek). Voorafgaand aan dit gesprek hebben de kinderen zich kunnen voorbereiden door antwoord te geven op een paar inhoudelijke vragen over hun eigen rapport. De ervaring van de afgelopen jaren leert dat kinderen kritisch naar zichzelf durven en kunnen kijken. Ook weten ze heel goed wat voor hulp ze kunnen gebruiken van wie en hoe. Zowel de ouders, kinderen als de leerkrachten ervaren de aanwezigheid van de kinderen als zeer prettig. Door meer samenwerking/afstemming tussen school en het kind wordt er geluisterd en gekeken naar het kind wat het kind nodig heeft. Niet praten over de leerling, maar mét het kind. Het kind is mede-eigenaar van zijn eigen leerproces. Sociaal-emotioneel leerlingvolgsysteem Het is niet alleen belangrijk om te weten hoe een kind zich ontwikkelt op de verschillende vakgebieden (cognitieve ontwikkeling). Ook op sociaal emotioneel gebied maken de kinderen een enorme ontwikkeling door en volgen we ze nauwlettend.

Zitten de oud-leerlingen van Basisschool Buten De Poorte in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,3% van de leerlingen presteert boven advies, tegen 25,3% landelijk. Dit succes wordt ondersteund door de NPVJ-persoonlijkheidsmetingen en flexibele heroverweging van adviezen. Slechts 13,3% zit onder advies, vergelijkbaar met regionale trends. De combinatie van capaciteitenonderzoek en doorlopende monitoring blijkt effectief.

Sociale ontwikkeling

Gedurende de gehele schoolloopbaan ontwikkelen de kinderen zich binnen een veilige en plezierige speelwerkomgeving. De kinderen voelen zich geborgen en veilig op basis van wederzijds vertrouwen en respect. De kinderen leren rekening te houden met de onderlinge verschillen, elkaar te vertrouwen, te waarderen en te helpen. We versterken de sociale vaardigheden en de eigenwaarde van kinderen en leren ze verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen handelen, hetgeen is terug te zien in een positief pedagogisch klimaat. LEES MINDER

iedereen voelt zich welkom

iedereen wordt gezien

iedereen wordt gehoord

Wat is de werkwijze van Basisschool Buten De Poorte voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Buten De Poorte hanteert de methode 'KWINK' om sociaal-emotionele ontwikkeling te stimuleren. In de kleutergroep worden ook SOEMO en “een doos vol gevoelens” gebruikt. Het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling start in groep 1 met het observatie-instrument BOSOS. Vanaf groep 3 wordt KWINK gebruikt. Basisschool Buten De Poorte werkt met de Meldcode en registreert in de VIR. Ouders worden altijd op de hoogte gesteld van meldingen of registraties in de VIR. De meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling helpt professionals bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. De Verwijsindex Risicojongeren (VIR) is een hulpmiddel om onderlinge afstemming tussen professionals te versterken.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Buten De Poorte om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Buten De Poorte gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: BOSOS, divers.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Buten De Poorte?

Basisschool Buten De Poorte gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, SOEMO-kaarten, KWINK.