Christelijke Basisschool De Hoeksteen
Johan de Kreijstraat 2
3381 DG Giessenburg

Schoolweging

Schoolweging
27.66
Spreiding
5.36

De schoolweging van De Hoeksteen Giessenburg is 27,66 , met een spreiding van 5,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school presteert hiermee 0.5% beter dan vergelijkbare scholen, wat consistentie in basisvaardigheden aantoont.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61.7% van de leerlingen haalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50.1%. Dit percentage ligt 0.5% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Hoog aandeel theoretische adviezen: 26.8% vwo en 19.5% havo (tegenover 18.6% en 16.1% regionaal). Opvallend is het beperkte praktijkonderwijsadvies (0.12% vs 1.01% regio), wat past bij de relatief lage schoolweging. De brede adviesrange van vmbo-b tot vwo onderstreept de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Hoeksteen GiessenburgGemeente AmsterdamNederland
LIB175.25175.34175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden de tussenresultaten van alle toetsen van alle groepen geanalyseerd en besproken met het team. We kijken dan naar de resultaten waar we tevreden over zijn en hoe het komt dat deze resultaten positief zijn. Daarnaast kijken we naar de scores die onder niveau zijn. We vragen ons met elkaar af wat de oorzaak hiervan kan zijn en wat we kunnen doen om deze scores te verbeteren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 2.8% presteert onder advies (tegen 11.8% landelijk), terwijl 27.8% boven het advies uitkomt. Deze cijfers benadrukken de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het intensieve monitoringstraject van de school.

Sociale ontwikkeling

CBS De Hoeksteen is een protestants christelijke school. Belangrijke waarden worden aan de bijbel ontleend. Het is voor ons vanzelfsprekend dat wij de identiteit van de school in de praktijk tot uiting brengen. Wij komen aan het unieke van kinderen tegemoet. Respect, openheid en vertrouwen zijn belangrijke elementen van het pedagogisch klimaat op onze school. Wij vinden het belangrijk om een omgeving te scheppen waarin kinderen zich goed kunnen ontwikkelen. Hierbij vinden wij veiligheid, structuur en regelmaat voor ons belangrijk. Zowel de cognitieve ontwikkeling (het aanbieden van kennis, het leren) als de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen vinden we belangrijk. Wij leren kinderen verantwoordelijkheid te dragen en bevorderen de zelfstandigheid. Kinderen verschillen van elkaar en deze verschillen zijn uitgangspunt voor het pedagogisch en didactisch handelen. LEES MINDER

Goede sfeer, fijn werkklimaat

Aandacht en zorg voor elkaar

Aandacht en zorg voor omgeving

Wat is de aanpak van Christelijke Basisschool De Hoeksteen voor sociale ontwikkeling?

De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen wordt bij Christelijke Basisschool De Hoeksteen ondersteund door vijf ontwikkeltaken: vriendschappen sluiten, ruzies oplossen, anderen helpen, samenwerken en aansluiting vinden bij de groep. De school maakt hierbij gebruik van de methode 'Leefstijl', gericht op de preventie en interventie van risicogedrag. Leefstijl werkt ervaringsgericht, waarbij niet alleen over gevoelens en ervaringen wordt gepraat, maar er ook actief mee aan de slag wordt gegaan.

Welke registratievormen gebruikt Christelijke Basisschool De Hoeksteen om sociale opbrengsten te meten?

Christelijke Basisschool De Hoeksteen gebruikt 'Zien' en ontwikkel-/leerlijnen vanuit ParnasSys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt bij Christelijke Basisschool De Hoeksteen?

Christelijke Basisschool De Hoeksteen gebruikt de methode 'Leefstijl' voor sociaal-emotioneel leren.