So-vso Mikado

Het team van So-vso Mikado in Gennep

Current section: team
Stiemensweg 44
6591 Gennep

Zie hier hoe het team van So-vso Mikado is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van So-vso Mikado. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past So-vso Mikado bij jullie?

Ontdek hoe goed So-vso Mikado bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij So-vso Mikado zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.2%)
Man (12.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij So-vso Mikado. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.3%)
25-35 jaar (12.5%)
35-45 jaar (20.8%)
45-55 jaar (14.6%)
55-65 jaar (43.8%)
&ge;65 jaar (2.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (4.9%)
25-35 jaar (15.8%)
35-45 jaar (23.2%)
45-55 jaar (26.5%)
55-65 jaar (27%)
&ge;65 jaar (2.6%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij So-vso Mikado werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (40.4%)
Direct ondersteunend personeel (55.3%)
Management (4.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor So-vso Mikado gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Onderwijsaanvulling bij So-vso Mikado: Flexpunt

Bij So-vso Mikado Gennep zorgen we voor een stabiele leeromgeving, zelfs bij afwezigheid van eigen personeel. De Punt Speciaal Onderwijsgroep, waar Mikado deel van uitmaakt, hanteert een efficiënt systeem voor onderwijsaanvulling via onze interne vervangingspool: Flexpunt. Flexpunt is specifiek opgericht om alle vormen van personele vervanging, zowel langdurige als kortdurende, soepel te regelen voor de zes aangesloten scholen. Binnen deze pool werken ongeveer 60 toegewijde en gekwalificeerde leerkrachten en onderwijsassistenten, zowel vast als tijdelijk aangesteld. Daarnaast maakt Flexpunt ook gebruik van de expertise van parttimers en duo-collega's die reeds aan de eigen school verbonden zijn. Zij kunnen flexibel worden ingezet voor invalwerkzaamheden, wat zorgt voor continuïteit en bekendheid binnen de school. Bij elke vorm van afwezigheid, zoals ziekte, vraagt de schoolleiding direct een geschikte vervanger aan via het centrale boekingssysteem van Flexpunt. We streven ernaar om het aantal wisselende gezichten voor de leerlingen zoveel mogelijk te beperken. Hierbij houden we steeds rekening met de voorkeuren en de specifieke expertise van de invaller, evenals de behoeften van de betreffende groep en school, om de best passende match te garanderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De so afdeling is er voor leerlingen vanaf 4 jaar, die vanwege hun beperkingen gespecialiseerde ondersteuning nodig hebben. Wettelijk verlaten onze leerlingen de so afdeling in het schooljaar waarin ze 12 jaar zijn geworden. Indien de leerling hierbij gebaat is, wordt er, in overleg met het samenwerkingsverband, afgeweken van deze leeftijd en kan de leeftijd van schoolverlating worden verlengd. Daarbij kijken wij naar de leerbehoefte van de leerling en zijn of haar ontwikkelingsperspectief. De so afdeling is qua leeftijden vergelijkbaar met het reguliere basisonderwijs. De groepsgrootte in het so varieert. Voor elke leerling is het belangrijk dat hij in zijn eigen tempo en niveau kan leren en werken. De klassenleiding van de groep bestaat uit een leerkracht en een onderwijsassistente. Daarnaast kan er een medewerker van Dichterbij in de klas aanwezig zijn om zorg en begeleiding (ZBO) te bieden.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Overige leerjaren

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op So-vso Mikado

1

Taal- en Rekenhulp voor Succesvolle Schoolontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Logopedist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde logopedist voert vakkundige onderzoeken en screenings uit om de taal- en rekenvaardigheden van uw kind te beoordelen. Indien nodig wordt er tijdens schooltijd gerichte therapie aangeboden, afgestemd op de individuele behoeften van de leerling. Deze specialist helpt leerlingen om hun communicatieve en rekenkundige vaardigheden te optimaliseren voor betere schoolresultaten.

3

Sociaal-Emotionele Begeleiding voor een Positieve Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Orthopedagoog
Rots en Water specialisten

Toelichting van de school:

Met een team van drie gespecialiseerde professionals bieden we intensieve sociaal-emotionele ondersteuning. Onze gedragsspecialisten, orthopedagogen en Rots en Water specialisten voeren diagnostisch onderzoek uit en bieden therapie om leerlingen te helpen bij hun emotionele en sociale ontwikkeling. Deze begeleiding is cruciaal voor het welzijn en de algehele ontwikkeling van onze leerlingen binnen de schoolomgeving.

4

Gedragsmanagement en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Orthopedagoog
SI therapeut

Toelichting van de school:

Ons team van vier experts, waaronder gedragsspecialisten, intern begeleiders, orthopedagogen en SI therapeuten, richt zich op het verbeteren van gedrag en werkhouding. Door middel van grondige analyses en gerichte interventies, ondersteunen zij leerlingen bij het ontwikkelen van een positieve taakaanpak. Deze gespecialiseerde hulp zorgt voor een gestructureerde leeromgeving waarin elke leerling optimaal kan presteren.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Ergotherapeut
Logopedist
SI therapeut

Toelichting van de school:

Met een interdisciplinair team van vier specialisten bevorderen we de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Onze fysiotherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten en SI therapeuten bieden op maat gemaakte ondersteuning, inclusief onderzoek en therapie tijdens schooltijd. Deze aanpak is gericht op het verbeteren van fysieke vaardigheden en het bevorderen van de algehele gezondheid en participatie van de leerlingen.

3

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Medewerkers geschoold in medische handelingen
BHV-ers
Zorg Buitenschoolse Opvang (ZBO)

Toelichting van de school:

Ons toegewijde team van drie zorgprofessionals, waaronder gespecialiseerde medewerkers, BHV-ers en ZBO-medewerkers, zorgt voor optimale medische zorg en persoonlijke verzorging. Deze professionals zijn vakkundig opgeleid om specifieke medische handelingen veilig en effectief uit te voeren binnen de schoolomgeving. Wij garanderen dat leerlingen de noodzakelijke medische ondersteuning ontvangen, zodat zij zich volledig kunnen concentreren op hun educatieve ontwikkeling.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Kooklokaal
ZEDEMO
Verschoningsruimte/invalidetoilet
Wasverzorgingsruimte
Lokaal ingericht voor het aanleren van ADL-vaardigheden

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij So-vso Mikado

Ontdek Ons Unieke Onderwijsaanbod

So-vso Mikado in Gennep biedt een gespecialiseerd onderwijstraject voor leerlingen in het speciaal en voortgezet speciaal onderwijs. Wij geloven in een persoonlijke aanpak, waarbij het onderwijs nauwkeurig wordt afgestemd op de individuele mogelijkheden en behoeften van elke leerling, altijd in goed overleg met ouders. Naast onze kernondersteuning maken we gebruik van gespecialiseerde ondersteuningsarrangementen, zoals onderwijs-zorgarrangementen. Binnen deze arrangementen werken leerlingen en ouders nauw samen met ons onderwijsteam, jeugdhulpverleners en zorgprofessionals om optimale resultaten te behalen. Onze school onderscheidt zich door een breed scala aan specifieke ondersteuningsarrangementen, ontworpen voor diverse leerbehoeften. Dit omvat ondersteuning voor leerlingen met zeer beperkte cognitieve vaardigheden (IQ lager dan 35) en intensieve zorgbehoeften, evenals leerlingen die extra begeleiding nodig hebben bij gedragsregulatie door bijvoorbeeld autisme spectrum stoornissen of hechtingsproblematiek. Verder bieden wij specifieke programma's voor leerlingen met een verstandelijke beperking in combinatie met complexe psychiatrische stoornissen, zoals ernstige autisme, hechtingsstoornissen, ODD of ADHD. Ook leerlingen met een combinatie van cognitieve en ernstige lichamelijke beperkingen vinden bij ons de juiste, gespecialiseerde begeleiding. Wij blijven ons onderwijsaanbod continu ontwikkelen met een scherpe focus op toekomstgerichte doelen. Dit betekent het verfijnen van leerdoelen, het creëren van een betere doorgaande lijn van SO naar VSO, en een sterke nadruk op loopbaanoriëntatie, arbeidsparticipatie en dagbesteding. Door middel van maatwerk en de implementatie van methodieken zoals LACCS, kijken we nog gerichter naar de unieke leerbehoeften van elke leerling om hen te helpen hun persoonlijke doelen te bereiken met een consistente en deskundige begeleidingsstijl.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Uitstekende Kwaliteitszorg en Ontwikkelingsgericht Schoolplan bij So-vso Mikado

Welke ambitieuze doelen zijn vastgelegd in het schoolplan van So-vso Mikado?

Bij So-vso Mikado definiëren we kwaliteitszorg als 'de goede dingen goed doen'. Onze focus ligt op planmatige ontwikkeling, gebaseerd op ons meerjarenbeleidsplan 'Richtpunt'. We monitoren de leeropbrengsten van elke leerling nauwgezet en zorgen ervoor dat onze medewerkers professioneel handelen en uitblinken in vakbekwaamheid. Eigenaarschap is hierbij cruciaal, zowel voor ons team als voor de leerlingen. Jaarlijks stellen we gedetailleerde school- en jaarplannen op, afgeleid van 'Richtpunt'. Deze plannen worden continu geëvalueerd en bijgestuurd met behulp van leerlingresultaten, interne audits en feedback uit tevredenheidsonderzoeken van ouders, personeel en partners. De leerlingvolgsystemen geven ons waardevolle inzichten voor zowel individuele begeleiding als schoolbrede verbeteringen. We investeren continu in de vakbekwaamheid van onze medewerkers door middel van interne en externe scholing. Dit zorgt ervoor dat zij optimaal zijn toegerust voor de specifieke behoeften van onze leerlingen. De focus ligt op het ontwikkelen van expertise die direct toepasbaar is in de dagelijkse praktijk, wat resulteert in effectief en passend onderwijs voor elke leerling.

Hoe realiseert So-vso Mikado de gestelde onderwijsdoelen?

Onze onderwijsdoelen worden strategisch uitgewerkt vanuit ons meerjarenbeleidsplan 'Richtpunt', resulterend in een gedetailleerd schoolplan dat is opgedeeld in vier jaartrajecten. Elk jaar wordt hieruit een concreet jaarplan gecreëerd. Dit jaarplan specificeert onze doelen, de aanpak om deze te bereiken en de bijbehorende planning. Gedurende het schooljaar monitoren we nauwlettend of we op schema liggen en sturen we bij waar nodig. Halverwege het jaar voeren we een tussenevaluatie uit, gevolgd door een uitgebreide eindevaluatie aan het einde van het jaar. Tijdens deze evaluaties evalueren we gezamenlijk het behaalde jaarplan en stellen we het volgende jaarplan op. Dit cyclische proces garandeert dat ons onderwijs continu wordt geoptimaliseerd en aansluit bij de behoeften van onze leerlingen, met oog voor zowel individuele als collectieve vooruitgang.

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingsgebieden voor So-vso Mikado in de komende jaren?

Ons schoolplan 2022-2026, met de slogan 'Ons onderwijs, altijd in ontwikkeling', richt zich op cruciale verbeteringen. Op onderwijskundig vlak versterken we het burgerschap, de sociaal-emotionele ontwikkeling (SEO) en de creatieve vakken, met een sterke nadruk op vraaggestuurd onderwijs en individuele maatwerktrajecten die voorbereiden op de volgende stap. Voor personeelsbeleid hanteren we een consistente, professionele aanpak met de DOT-houding als basis voor optimale leerlingenbegeleiding. Nieuwe medewerkers doorlopen een gestructureerd inwerkbeleid en worden geschoold in digitale geletterdheid. Medewerkers ervaren een veilige werkomgeving en voelen zich verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit, ondersteund door methoden als feedback en intervisie. Op organisatorisch gebied werken we aan inclusiviteit en toekomstgerichte trajecten, in nauwe samenwerking met ouders, leerlingen en partners, en vergroten we onze zichtbaarheid naar buiten. We optimaliseren de doorgaande lijnen van speciaal basisonderwijs (so) naar voortgezet speciaal onderwijs (vso) en naar vervolgonderwijs of dagbesteding, met SEO en 'leren leren' als leidraad. De implementatie en monitoring van onze rekenmethodiek is eveneens een belangrijk aandachtspunt.

Speciaal Onderwijs voor Jonge Kinderen bij So-vso Mikado Gennep

Toelichting van de school

So-vso Mikado verwelkomt leerlingen vanaf 4 jaar in Gennep. Wij bieden een gespecialiseerde leeromgeving die is afgestemd op de unieke behoeften van jonge kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Onze focus ligt op het creëren van een veilige en stimulerende omgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Hoewel Mikado geen kinderopvang aanbiedt voor kinderen onder de vier jaar, werken we nauw samen met gespecialiseerde organisaties. Deze samenwerkingsverbanden, zoals met Dichterbij en Unik, zorgen voor een naadloze overgang en aanvullende ondersteuning, inclusief buitenschoolse opvang. Zo garanderen we een compleet pakket aan zorg en onderwijs voor uw kind.

Veelgestelde vragen

Biedt So-vso Mikado speciaal onderwijs voor jonge kinderen?

Ja, So-vso Mikado biedt speciaal onderwijs aan voor kinderen vanaf 4 jaar. Onze school is ingericht om de specifieke behoeften van jonge leerlingen met leer- en ontwikkelingsuitdagingen te ondersteunen. Wij bieden een gestructureerd en aangepast lesprogramma, gericht op de vroege ontwikkeling van basisvaardigheden. Ons team van toegewijde specialisten zorgt voor een veilige en stimulerende leeromgeving.

Met welke organisaties werkt So-vso Mikado samen voor het jonge kind?

So-vso Mikado werkt nauw samen met gespecialiseerde partners om een breder scala aan ondersteuning te bieden aan jonge kinderen en hun gezinnen. Deze samenwerkingen zijn essentieel voor een integrale aanpak. Onze partners, zoals Unik en Dichterbij, bieden aanvullende diensten, waaronder gespecialiseerde dagopvang en buitenschoolse opvang. Dit zorgt ervoor dat kinderen ook buiten schooltijd de juiste begeleiding en stimulatie ontvangen.

So-vso Mikado werkt nauw samen met gespecialiseerde partners om een breder scala aan ondersteuning te bieden aan jonge kinderen en hun gezinnen. Deze samenwerkingen zijn essentieel voor een integrale aanpak. Onze partners, zoals Unik en Dichterbij, bieden aanvullende diensten, waaronder gespecialiseerde dagopvang en buitenschoolse opvang. Dit zorgt ervoor dat kinderen ook buiten schooltijd de juiste begeleiding en stimulatie ontvangen.

Unik
Dichterbij
Team | So-vso Mikado in Gennep | [2025] Schoolregister