
Schoolweging
De schoolweging van Stella Nova Gennep is 31,09 , met een spreiding van 6,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft Stella Nova zowel de landelijke norm (85%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95.2%). Dit onderstreept de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveauscore van 62.0%, ruim boven de door de inspectie gestelde norm van 43.5%. Dit is 6.7 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen (55.4%), wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school vertoont een opvallende focus op hogere schooltypes: 31.25% havo/vwo-advies en 12.5% vwo-advies, tegenover respectievelijk 10.93% en 18.61% bij vergelijkbare scholen. Het percentage praktijkonderwijsadvies is met 0% juist lager dan regionaal (1.01%), wat past bij de relatief hoge citoscores.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Stella Nova Gennep | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De ontwikkeling van kinderen volgen wij in de eerste plaats door goed naar kinderen te kijken en met ze te praten. Daarnaast volgen we nauwgezet of de leerstof die we de kinderen aanbieden beklijft. Dit doen we onder andere door toetsen af te nemen. Ons (CITO) leerlingvolgsysteem gebruiken we om te toetsen hoe leerlingen zich ontwikkelen t.o.v. het landelijk gemiddelde. De toetsresultaten van onze school analyseren we met ons team. Gezamenlijk kijken wij kritisch naar verklaringen en bepalen samen acties tot verbetering.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Uit recente data blijkt dat 25% van de leerlingen boven hun advies presteert in het VO, tegenover slechts 5% die onder presteert. Dit succes is mogelijk te danken aan het intensieve overdrachtsprotocol met VO-scholen en de 'ontwerpend leren'-methode die zelfsturing stimuleert.
Sociale ontwikkeling
Onze school dient een plek te zijn waar álle kinderen zichzelf kunnen zijn en zich veilig en prettig voelen. Alleen dan kunnen ze leren. De visie van onze school (zie onderdeel visie, missie) is in een teamtraject bepaald en wordt ieder schooljaar opnieuw aan de orde gesteld en levend gehouden. Onze visie op sociale opbrengsten is in de dagelijkse praktijk van onze school duidelijk terug te zien. We dragen actief het gedachtengoed van de Vreedzame school uit dat in lijn ligt met de teamvisie. LEES MINDER
Veiligheid
Welbevinden
Sociale competenties
Wat is de werkwijze van Basisschool Stella Nova voor sociale ontwikkeling?
De sociale veiligheid en de ontwikkeling van sociale competenties worden op Basisschool Stella Nova op drie manieren gewaarborgd: structurele evaluatie van de doelen van De Vreedzame School met behulp van de Vragenlijst Groepsklimaat, sociogrammen (minimaal 3x per jaar per groep) en de jaarlijkse afname van de SCOL (Sociale Competentie Observatielijst). De resultaten worden besproken in de stuurgroep en gedeeld met het team, waarna verbeteracties worden geformuleerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Stella Nova om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Stella Nova gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.