
De resultaten van Basisschool Stella Nova in Gennep
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Stella Nova, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Stella Nova bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Stella Nova bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen Basisschool Stella Nova
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht wordt dit gemeten met de landelijke eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een strikte norm: minimaal 85% van alle leerlingen moet dit basisniveau halen. Dit percentage van 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die gelijk is voor alle basisscholen in Nederland. Op Basisschool Stella Nova streven we ernaar om dit essentiële niveau voor al onze leerlingen te waarborgen, met een focus op solide basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties: Meer dan de Basis op Stella Nova
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau en markeert een ambitieus doel voor onze leerlingen. We zetten ons in om een zo groot mogelijk aantal leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De inspectie bepaalt per basisschool, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie, welk percentage van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dit op maat gemaakte percentage geldt als de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Op Basisschool Stella Nova moedigen we onze leerlingen aan om hun potentieel volledig te benutten en streven we naar uitmuntendheid, met resultaten die vaak boven de verwachtingen uitstijgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Stella Nova?
Op Basisschool Stella Nova in Gennep hechten we grote waarde aan het bieden van een weloverwogen en passend schooladvies. Dit advies is cruciaal voor een succesvolle overstap naar het voortgezet onderwijs. Onze aanpak voor het schooladvies is veelzijdig. We baseren ons op een combinatie van leerresultaten uit zowel methodegebonden toetsen als het Cito leerlingvolgsysteem. Daarnaast nemen we observaties van de leerlingkenmerken, zoals werkhouding en persoonlijkheid, mee. Gesprekken met de leerling en de ouders, evenals informatie uit het zorgdossier, vormen eveneens belangrijke pijlers in dit proces. De focus ligt met name op begrijpend lezen en rekenen, omdat deze vakken de belangrijkste voorspellers zijn van schoolsucces. Echter, ook de resultaten van andere vakken worden zorgvuldig meegenomen, vooral wanneer er twijfel bestaat over het meest geschikte niveau. We streven ernaar een compleet beeld te krijgen van elke leerling. Voor een indicatie van de door Cito gehanteerde richtlijnen: een I/I+ score duidt op VWO-niveau, een II score op HAVO, een III score op MAVO, een IV score op VMBO-kader, en een V/V- score op VMBO-basis of praktijkonderwijs. Deze Cito-richtlijnen zijn echter slechts een deel van de analyse. Bij het bepalen van het advies houden we rekening met diverse factoren. We beoordelen of de Cito-toetsen een accuraat beeld geven van de leerling en vergelijken deze resultaten met methodegebonden toetsen. De groei die de leerling doormaakt, de zelfstandigheid, doorzettingsvermogen, taakgerichtheid en nauwkeurigheid zijn eveneens van belang. We kijken ook naar hoe de leerling omgaat met huiswerk, de zorg voor materialen, verantwoordelijkheidsgevoel, en de voorbereiding op toetsen. Persoonlijke interesses en welk onderwijsniveau de leerling gelukkig maakt, spelen een rol. Ook de wensen van de leerling en de visie van de ouders op een passende school worden meegenomen. We geloven dat kansrijk adviseren en hoge verwachtingen de leerling ten goede komen. Ouders worden vanaf groep 3 betrokken bij de leerresultaten via het Leer- en informatieboekje (LiB). Vanaf midden groep 7 ontvangen zij een voorlopig advies, dat we uitgebreid bespreken. We stimuleren zowel ouders als leerlingen om open dagen en informatieavonden van middelbare scholen te bezoeken. Informatie hierover delen we via het ouderportaal en tijdens oudergesprekken om het belang van deze oriëntatie te benadrukken. Het pré-advies in groep 7 wordt tot stand gebracht in overleg met de groepsleerkracht(en), de intern begeleider en de directie, en daarna afgestemd met het gehele team. Dit schooladvies wordt voorzichtig geformuleerd, met het oog op de motivatie van de leerling. We werken graag met dakpanadviezen om ruimte te bieden voor verdere ontwikkeling. Dit pré-advies wordt tijdens rapportgesprekken gedeeld met ouders. In groep 8 starten we met een drempeltoets en Cito-toetsen in november. Begin groep 8 bespreken we de resultaten van de drempeltoets met de leerlingen. Tussen 10 en 31 januari ontvangen leerlingen in een oudergesprek een voorlopig advies, gebaseerd op het pré-advies en de recente ontwikkeling. Na de doorstroomtoets in februari, die plaatsvindt in maart, heroverwegen we het advies als de resultaten hoger uitvallen. Mocht de school een afwijkend advies willen geven, dan wordt dit stevig onderbouwd en met ouders besproken. Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen hun definitief schooladvies. Dit advies wordt, samen met het ouder-kind rapport (OKR), in een gesloten envelop aan het voortgezet onderwijs doorgegeven. Veranderingen in het advies kunnen plaatsvinden bij significante didactische en/of werkhoudingssprongen, of bij uitzonderlijke toetsresultaten op hogere niveaus. Meer informatie over onze procedure schooladvies vindt u op onze website.
Grafiek
Grafiek laden...
Optimale Sociale Ontwikkeling op Basisschool Stella Nova
Basisschool Stella Nova in Gennep is dé plek waar elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt. Wij geloven dat een veilige omgeving essentieel is voor effectief leren en persoonlijke groei. Onze schoolvisie, die we jaarlijks evalueren en vernieuwen, vormt de basis voor al onze activiteiten. Onze toewijding aan sociale ontwikkeling is zichtbaar in onze dagelijkse praktijk. We hanteren de principes van 'De Vreedzame School', een aanpak die perfect aansluit bij onze teamvisie. Door de sociale opbrengsten nauwgezet te volgen en te analyseren, zetten we gerichte acties in om de ontwikkeling van elk kind te maximaliseren.
Veiligheid voorop in het leerproces
Bevorderen van welbevinden en zelfvertrouwen
Ontwikkelen van essentiële sociale competenties
Hoe bevordert Basisschool Stella Nova de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Op Basisschool Stella Nova waarborgen we sociale veiligheid en de ontwikkeling van sociale vaardigheden op drie kernmanieren. Jaarlijks meten we het groepsklimaat met de 'Vragenlijst Groepsklimaat' om de doelen van 'De Vreedzame School' te evalueren. Elke groep ondergaat bovendien minimaal driemaal per jaar een sociogram om sociale interacties in kaart te brengen. Daarnaast gebruiken we 'Kindbegrip', een gevalideerd instrument, om sociale competenties en het veiligheidsgevoel van kinderen te monitoren. De resultaten worden geanalyseerd, besproken in onze stuurgroep en met het voltallige team, waarna we concrete verbeteracties formuleren.
Welke methoden gebruikt Basisschool Stella Nova voor het monitoren van sociale opbrengsten?
Basisschool Stella Nova monitort sociale opbrengsten middels een gestructureerde aanpak met de volgende registratievormen:
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt onderwezen op Basisschool Stella Nova?
Op Basisschool Stella Nova zetten we de volgende effectieve methode in voor sociaal-emotioneel leren:
- Vreedzame school
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit Basisschool Stella Nova Gennep
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over Basisschool Stella Nova. Wij streven naar excellentie in onderwijs en een veilige leeromgeving voor alle leerlingen in Gennep. Lees meer over onze didactische aanpak, pedagogische visie en de resultaten die onze leerlingen behalen. De inspectie beoordeelt ons onderwijs op diverse kernaspecten. Op deze pagina vindt u alle officiële informatie en links naar het meest recente inspectierapport. Zo bent u volledig geïnformeerd over de kwaliteit en ontwikkeling van onze school.