
Schoolweging
De schoolweging van De Ratel is 30,76 , met een spreiding van 6,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,23% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 64,64% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft De Ratel de inspectienorm (45,5%) met ruim 19 procentpunt. Dit laat zien dat de school ondanks complexere omstandigheden hogere leerdoelen weet te realiseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 38,71% vmbo-(g)t of hoger tegenover 12,9% vmbo-b/k. Opvallend is het significant hogere aandeel havo/vwo-adviezen (12,9%) vergeleken met vergelijkbare scholen (10,93%). De 3,23% praktijkonderwijsadviezen liggen wel boven het regionale gemiddelde (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Ratel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Gedurende het schooljaar worden de resultaten van leerlingen gevolgd. Deze resultaten zijn de toetsresultaten van methodegebonden en citotoetsen maar ook de observaties in de klas of op de speelplaats. De leerlingresultaten worden een aantal keer per jaar besproken in de groepsbespreking tussen leerkracht en interne begeleider. Op school zijn deze overleggen opgenomen in het jaaroverzicht. Op schoolniveau worden de resultaten twee keer per jaar tijdens een studiedag (februari) besproken of in bouwoverleg (juni). Dan wordt besproken hoe de resultaten zijn, hoe resultaten verklaard kunnen worden en welke acties ondernomen moeten worden op individueel, groeps- of schoolniveau. Daarbij kijken we ook terug naar wat we ons voorgenomen hadden en wat de effecten daarvan zijn. In een cyclisch proces kijken we naar resultaten, bepalen we de stand van zaken, stellen we verbeterpunten vast en leggen we de acties vast en hoe en wanneer we die gaan evalueren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 13,64% zit onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 18,18% boven advies presteert. Dit reflecteert zorgvuldige advisering, mogelijk mede door de 'warme overdracht' naar het VO die in het schoolbeleid wordt benadrukt.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen op een goede manier met elkaar omgaan. Ieder kind willen wij in staat stellen op te komen voor zichzelf zonder een ander tot last te zijn of te kwetsen. We schenken veel aandacht aan het uiten van gevoelens en het vertouwen hebben in jezelf. Op De Ratel is er aandacht voor samenwerkend leren in de vorm van coöperatieve werkvormen. Met het inzetten van deze werkvormen wordt de actieve betrokkenheid van de kinderen bij hun eigen leren vergroot en leren ze tegelijkertijd vaardigheden als praten met elkaar, luisteren naar elkaar, met elkaar samenwerken en samen oplossingen bedenken. Dit gebeurt in groepen van vier waarbij iedereen afhankelijk is van elkaar en de groep samen verantwoordelijk is voor het resultaat. LEES MINDER
Veiligheid
Samenwerken
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Ratel voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Ratel leert kinderen al jong om conflicten zelf op te lossen met de stop-loop-praat methode. Gedragscoaches uit de groepen 6 tot en met 8 worden opgeleid om via een stappenplan in gesprek te gaan met kinderen die een conflict hebben, vanuit de principes van PBS (Positive Behavior Support).
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Ratel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Ratel gebruikt de Veiligheidsmonitor via Vensters PO en het IEP Leerlingvolgsysteem om sociale opbrengsten in kaart te brengen.