
Schoolweging
De schoolweging van De Morgenster Genemuiden is 32,51 , met een spreiding van 4,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,12% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit resultaat is vergelijkbaar met landelijke tendensen (94,82%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel laat een opvallende 14,29% praktijkonderwijs zien, aanzienlijk hoger dan het regionale gemiddelde van 1,01%. Daarnaast valt de 21,43% vmbo-k/-(g)t op, wat samen met 14,29% vmbo-(g)t duidt op een evenwichtige mix tussen praktische en theoretische leerwegen. Havo/vwo-adviezen blijven beperkt tot 7,14%, iets onder regionale cijfers.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Morgenster Genemuiden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In januari en juni worden de IEP-toetsen afgenomen. De tussentijdse resultaten worden geanalyseerd en gebruikt om de groepsplannen voor het komende halfjaar te schrijven. De resultaten geven inzicht in waar de school staat qua opbrengsten, in de groep en in de individuele leerling en geven zo richting aan ons handelen. De trendanalyses worden in het team besproken en zichtbaar gemaakt in het kwaliteitszorgsysteem (Integraal).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 80% van de leerlingen op adviesniveau presteert de school bovengemiddeld t.o.v. landelijke cijfers (62,93%). Het percentage onder advies (13,33%) ligt iets hoger dan gemiddeld (11,81%), wat mogelijk samenhangt met de hogere schoolweging. De intensieve mentorbegeleiding, zoals beschreven in het schoolplan, lijkt hier een stabiliserende factor.
Sociale ontwikkeling
'Meer dan leren alleen', was jarenlang ons motto. Hoewel het niet meer op onze gevel staat, is het nog steeds waar we voor staan! Het motto hebben we vertaald in drie kernwaarden. Vanuit die kernwaarden handelen we en krijg ons onderwijs vorm.
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Groei
Wat is de werkwijze van CIKC De Morgenster voor sociale ontwikkeling?
CIKC De Morgenster werkt vanuit de kernwaarden VEILIGHEID, VERANTWOORDELIJKHEID en GROEI. Deze kernwaarden typeren de visie op opvang en onderwijs en de cultuur en sfeer. De kernwaarden van Scholengroep IJsselrijk (waar CIKC De Morgenster onder valt) zijn: ontdekken, leren en geloven. De school leert kinderen vanuit de Bijbel christelijke normen en waarden om zichzelf te zijn en zich te ontwikkelen tot evenwichtige wereldburgers. De school prikkelt elke leerling om te groeien en te bloeien in persoonlijkheid en talent.
Welke registratievorm(en) gebruikt CIKC De Morgenster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CIKC De Morgenster gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CIKC De Morgenster?
CIKC De Morgenster gebruikt 'Kinderen en… hun sociale talenten' en 'Kwink' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.