Basisschool Basisschool De Vogelaar in Genemuiden

Het team van Basisschool De Vogelaar in Genemuiden

Current section: team
Tureluur 2
8281 Genemuiden

Zie hier hoe het team van Basisschool De Vogelaar is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Vogelaar. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Vogelaar bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Vogelaar bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Vogelaar zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Vogelaar. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (11.1%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (55.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Vogelaar werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Vogelaar gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool De Vogelaar

Op Basisschool De Vogelaar garanderen we continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Bij ziekte of andere oorzaken van afwezigheid zetten we direct alles op alles om een gekwalificeerde vervanger te vinden. Ons doel is dat uw kind altijd les kan krijgen van een bevoegde leerkracht. Wanneer een directe vervanger niet beschikbaar is, zetten we interne oplossingen in. Kinderen kunnen dan tijdelijk verdeeld worden over andere groepen, zodat de lesdoelen behaald blijven. Dit doen we op een manier die de werkdruk voor onze leerkrachten beheersbaar houdt en de onderwijskwaliteit waarborgt. In zeldzame uitzonderingsgevallen, waarbij een structurele onderbezetting dreigt en verdeling niet haalbaar is, kan het voorkomen dat een specifieke groep voor een dag naar huis moet. Deze beslissing nemen we enkel als laatste redmiddel, met als prioriteit het welzijn en de educatie van alle leerlingen. De selectie van de betreffende groep gebeurt altijd op een eerlijke en weloverwogen manier, met minimale impact op het leerproces.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten bij Basisschool De Vogelaar

3

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Begeleiding voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerde Intern Begeleider
Gespecialiseerde Rekencoach
Ervaren Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Basisschool De Vogelaar ontvangt financiële ondersteuning van de gemeente Zwartewaterland. Deze subsidie stelt ons in staat om extra begeleiding te bieden aan onze nieuwkomers en leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij de Nederlandse taal (NT2). Onze toegewijde specialisten werken nauw samen om ervoor te zorgen dat elke leerling de best mogelijke start krijgt en zich optimaal kan ontwikkelen op zowel taal- als rekengebied.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: De Kanjertraining voor een Positieve Sfeer

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerde Kanjertrainer

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Vogelaar hechten we enorm veel waarde aan een veilige en positieve leeromgeving. Dit schooljaar worden al onze teamleden verder geschoold voor hun A-licentie van de Kanjertraining. Deze training biedt praktische handvatten om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen, sociale vaardigheden en een gezonde manier om met uitdagingen om te gaan.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Optimale Prestaties

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we momenteel geen specifieke gedragsspecialisten in dienst hebben, integreren we effectieve strategieën voor gedragsmanagement en taakaanpak in ons dagelijks onderwijs. Onze leerkrachten zetten zich in om een gestructureerde leeromgeving te creëren waarin elke leerling zich kan concentreren en zijn of haar potentieel kan bereiken. We richten ons op het bevorderen van een positieve werkhouding en het aanleren van effectieve studiemethoden voor alle leerlingen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren en Groeien

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Vogelaar stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen door middel van diverse bewegingsactiviteiten en spel. Hoewel we geen gespecialiseerde motorische therapeuten hebben, zorgen onze gymlessen en buitenschoolse activiteiten voor een gezonde fysieke ontwikkeling. We geloven dat beweging essentieel is voor zowel de fysieke als de cognitieve groei van kinderen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop bij Basisschool De Vogelaar. Hoewel we geen medisch personeel in dienst hebben, werken we nauw samen met ouders en externe zorgverleners indien nodig. We zorgen voor een veilige omgeving en bieden ondersteuning bij persoonlijke verzorging, zodat elk kind zich comfortabel en verzorgd voelt gedurende de schooldag.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontdek de Ondersteuningsgebieden op Basisschool De Vogelaar

Ons Toelatings- en Ondersteuningsbeleid

Toelatingsbeleid: Uw kind verdient het beste onderwijs. Bij Basisschool De Vogelaar evalueren we zorgvuldig of onze school de ideale leeromgeving biedt voor uw kind. We kijken samen met u naar de unieke behoeften van uw kind en hoe wij hieraan kunnen voldoen. Onze school draagt een zorgplicht, wat betekent dat we onderzoeken of wij passend onderwijs kunnen verzorgen. Indien nodig, assisteren wij actief bij het vinden van een geschikte alternatieve school. Zo garanderen we dat uw kind de optimale ontwikkelingsmogelijkheden krijgt. Het volledige toelatingsbeleid is opvraagbaar via de schooldirectie. Toekomstig Aanbod Extra Ondersteuning: Handelingsgericht werken (HGW) vormt de kern van ons onderwijs, gericht op het organiseren van passend onderwijs. We focussen op de leer- en ontwikkelbehoeften van elk kind. Deze methode helpt ons om gerichte ondersteuning te bieden, de juiste professionals in te schakelen en de voortgang nauwkeurig te volgen. We hanteren vier ondersteuningsniveaus: basisondersteuning, lichte ondersteuning, extra ondersteuning en, indien nodig, verwijzing naar speciaal (basis)onderwijs (S(B)O). Elk niveau is ontworpen om een optimale leerervaring te garanderen, afgestemd op de individuele ontwikkeling van uw kind. Basisondersteuning: Passend onderwijs betekent dat ieder kind onderwijs krijgt dat aansluit bij zijn of haar unieke behoeften en mogelijkheden. Onze school biedt hiervoor basisondersteuning, de ondersteuning die voor alle leerlingen beschikbaar is. Hiermee creëren we een veilige, stimulerende leer- en ontwikkelomgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ons team is toegewijd aan het creëren van een positief leerklimaat waarin elke leerling kan excelleren. Om effectieve basisondersteuning te garanderen, richt ons team zich op: diepgaande kennis van leerprocessen, differentiatie- en instructievaardigheden, analytisch vermogen voor toetsanalyses, effectieve communicatie met alle betrokkenen, sterk pedagogisch en didactisch klassenmanagement, reflectief vermogen en kennis van de zorgstructuur. We zetten in op digitale geletterdheid en het welzijn van onze leerlingen. In de kleuterklassen (groep 1-2) werken we met observaties en een kleutervolgsysteem, aangevuld met ontwikkelgesprekken. Vanaf groep 3 tot en met 8 maken we gebruik van zowel methodegebonden als methodeonafhankelijke toetsen, en sociaal-emotionele leerlingvolgsystemen. Alle gegevens worden gedocumenteerd in ParnasSys, inclusief analyses, onderwijsbehoeften en overdrachtsgegevens. Lichte Ondersteuning: Lichte ondersteuning is bedoeld voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften die binnen de reguliere klasomgeving kunnen functioneren. Deze ondersteuning wordt voornamelijk binnen de eigen groep verleend en kan bestaan uit aangepast lesmateriaal, extra instructie, de inzet van een onderwijsassistent, of aanpassingen in het klassenmanagement. Extra Ondersteuning: Wanneer basisondersteuning en lichte ondersteuning ontoereikend zijn, kan extra ondersteuning worden ingezet. Binnen Stichting Op Kop passen we handelingsgericht werken (HGW) toe met handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD). Een HGPD-gesprek brengt school, ouders en andere betrokkenen samen om de behoeften van uw kind te identificeren en concrete ondersteuningsafspraken te maken. Deze gesprekken focussen op de sterke punten van het kind, de onderwijsbehoeften en een duidelijke taakverdeling. Dit zorgt voor een optimale afstemming tussen onderwijs, zorg en thuis. Na een HGPD-gesprek, eventueel met onze orthopedagoog, kunnen afspraken worden gemaakt voor verdere begeleiding, zoals een handelingsplan, een ontwikkelingsperspectief (OPP), inzet van ons ondersteuningsteam, ambulante begeleiding of externe expertise via het samenwerkingsverband. Grenzen aan de Zorg: Basisschool De Vogelaar streeft ernaar om elke leerling een veilige en passende leeromgeving te bieden, met focus op preventie, pedagogische sensitiviteit en een professioneel zorgteam. Echter, de door de school geboden ondersteuning kent bepaalde grenzen. Deze grenzen omvatten: de fysieke en sociale veiligheid (indien gedrag structureel de veiligheid bedreigt), de aansluiting bij ons onderwijsaanbod (wanneer een andere setting beter past), de expertise en bevoegdheden van ons schoolteam (wij zijn geen therapeuten), en de beschikbare tijd en capaciteit (om de kwaliteit voor alle leerlingen te waarborgen)., Bij overschrijding van deze grenzen, zoeken we in overleg met ouders en het samenwerkingsverband naar geschikte vervolgstappen, zoals het inschakelen van externe hulp of het onderzoeken van een overstap naar een andere onderwijssetting. Samenwerking met Ketenpartners: Om onze leerlingen de best mogelijke ondersteuning te bieden, onderhoudt Basisschool De Vogelaar actieve samenwerkingsverbanden met diverse ketenpartners. Deze samenwerking is cruciaal bij complexe hulpvragen die verder reiken dan het onderwijs of die meerdere zorgdomeinen omvatten. Onze kernpartners zijn het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs (voor advies en toelaatbaarheidsverklaringen), Jeugdzorg (voor integrale hulp), GGD en jeugdgezondheidszorg (voor gezondheids- en gedragsvragen), de Gemeente (voor jeugdhulp en leerplichtzaken) en andere onderwijsinstellingen voor een soepele overdracht. De samenwerking is gebaseerd op open communicatie, gedeelde verantwoordelijkheid en zorgvuldige afstemming met ouders, waarbij de school betrokken blijft zolang uw kind bij ons onderwijs volgt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan

Welke Strategische Schoolplan Doelen Stellen Wij? Ontdek Onze Ambitie!

Basisschool De Vogelaar werkt continu aan verbetering. Dit schooljaar focussen we op diverse kerndoelen. We zetten vol in op het verder ontwikkelen van ons aanbod voor groep 1 en 2, met een sterke nadruk op speelse en betekenisvolle leerervaringen. Daarnaast versterken we actief het beleid rondom sociale veiligheid door middel van gerichte teamscholing, zoals het Kanjer-programma. Een ander belangrijk punt is de evoluerende rol van onze intern begeleider naar een kindcentrum coördinator. Dit stelt ons in staat diepere analyses te maken van de ondersteuningsstructuur, om zo elk kind optimaal te begeleiden. We geven ook vorm aan onze Daltonvisie en werken aan kwaliteitskaarten voor Digitale geletterdheid en Burgerschap, gebaseerd op de nieuwste inzichten. De doorlopende lijn van Close Reading wordt eveneens doorontwikkeld. Tot slot ronden we de verbouwing af en intensiveren we de inhoudelijke samenwerking met SKZ om onze missie en visie optimaal op elkaar af te stemmen. Voor de gedetailleerde uitwerking van deze ambitieuze verbeterplannen, verwijzen wij u graag naar ons Jaarplan 2025-2026.

Hoe Realiseren Wij Onze Educatieve Doelen? Ontdek Onze Werkwijze!

Bij Basisschool De Vogelaar monitoren we de voortgang van onze schoolplan doelen nauwgezet. Tweemaal per jaar vindt er een strategisch Schooljaarplan gesprek plaats met de bestuurder en de kwaliteitsmedewerker van St. Op Kop. Tijdens deze bijeenkomsten bespreken we de behaalde resultaten en zoeken we gezamenlijk naar effectieve oplossingen voor eventuele uitdagingen. Deze systematische aanpak zorgt ervoor dat we onze ambitieuze doelen blijven nastreven. Bovendien wordt de medezeggenschapsraad (MR) als cruciale gesprekspartner betrokken bij alle schoolontwikkelingen, wat bijdraagt aan een gedragen visie. Ook tijdens onze reguliere teamvergaderingen besteden we structureel aandacht aan de voortgang en realisatie van onze kwaliteitsdoelen. Dit commitment aan continue verbetering is de kern van ons onderwijs.

Ontdek het Unieke Jonge Kind Programma op Basisschool De Vogelaar

Toelichting van de school

Basisschool De Vogelaar in Genemuiden biedt een inspirerende en veilige leeromgeving voor kinderen vanaf de jongste jaren. Ons onderwijs is gericht op de brede ontwikkeling van elk kind, met aandacht voor zowel cognitieve als sociaal-emotionele vaardigheden. We geloven in een persoonlijke aanpak, waarbij we de natuurlijke nieuwsgierigheid van jonge kinderen stimuleren en hen stap voor stap begeleiden naar zelfstandigheid en leerplezier. Ons team van toegewijde leerkrachten creëert een stimulerende omgeving waar kinderen zich welkom en gewaardeerd voelen. Door middel van speelse activiteiten, creatieve projecten en gerichte aandacht besteden we veel zorg aan de vroege ontwikkeling. Ontdek hoe Basisschool De Vogelaar de basis legt voor een leven lang leren en groeien.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod heeft Basisschool De Vogelaar voor jonge kinderen?

Basisschool De Vogelaar biedt meer dan alleen regulier basisonderwijs. Voor onze jongste leerlingen hebben we een speciaal programma ontwikkeld dat aansluit bij hun ontwikkelingsfase. Dit programma is gericht op spelenderwijs leren en het stimuleren van de brede ontwikkeling. Wij bieden extra activiteiten die de woordenschat vergroten, de fijne motoriek ontwikkelen en de sociale interactie bevorderen. Deze activiteiten zijn zorgvuldig samengesteld om een soepele overgang naar de basisschool te garanderen en een vliegende start te maken met het leerproces.

Basisschool De Vogelaar biedt meer dan alleen regulier basisonderwijs. Voor onze jongste leerlingen hebben we een speciaal programma ontwikkeld dat aansluit bij hun ontwikkelingsfase. Dit programma is gericht op spelenderwijs leren en het stimuleren van de brede ontwikkeling. Wij bieden extra activiteiten die de woordenschat vergroten, de fijne motoriek ontwikkelen en de sociale interactie bevorderen. Deze activiteiten zijn zorgvuldig samengesteld om een soepele overgang naar de basisschool te garanderen en een vliegende start te maken met het leerproces.

Peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool De Vogelaar samen voor het jonge kind programma?

Om een naadloze en kwalitatieve doorlopende lijn te waarborgen, werkt Basisschool De Vogelaar nauw samen met erkende kinderopvangorganisaties. Een van onze belangrijkste partners is Stichting Kinderopvang Zwartewaterland (SKZ). Deze samenwerking zorgt ervoor dat de pedagogische visies op elkaar zijn afgestemd en dat de overgang van kinderopvang naar basisschool zo soepel mogelijk verloopt. Via SKZ bieden we kinderen een vertrouwde omgeving waarin ze zich verder kunnen ontwikkelen.

Om een naadloze en kwalitatieve doorlopende lijn te waarborgen, werkt Basisschool De Vogelaar nauw samen met erkende kinderopvangorganisaties. Een van onze belangrijkste partners is Stichting Kinderopvang Zwartewaterland (SKZ). Deze samenwerking zorgt ervoor dat de pedagogische visies op elkaar zijn afgestemd en dat de overgang van kinderopvang naar basisschool zo soepel mogelijk verloopt. Via SKZ bieden we kinderen een vertrouwde omgeving waarin ze zich verder kunnen ontwikkelen.

Team | Basisschool De Vogelaar in Genemuiden | [2025] Schoolregister