
Schoolweging
De schoolweging van Het Fundament Genderen is 30,61 , met een spreiding van 5,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.4% score ruimschoots boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Alle leerlingen behalen vrijwel het basisniveau voor taal en rekenen, wat de degelijke basiskwaliteit van het onderwijs onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt ruim boven de inspectienorm voor het streefniveau: 55.21% van de leerlingen scoort op dit hogere niveau tegen een verwachte signaleringswaarde van 45.5%. Dit toont aan dat het onderwijs effectief aansluit bij de capaciteiten van leerlingen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische opleidingen: 44.44% havo/vwo-advies (vs. 10.93% bij vergelijkbare scholen) en 5.56% vwo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (5.56% vmbo-b/k tegen 4.04% regionaal gemiddeld), wat past bij de hogere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Fundament Genderen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5.56% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 27.78% boven het advies uitstroomt. Dit benadrukt de zorgvuldige advisering en mogelijk onderadvisering door de complexe leerlingenpopulatie. De school scoort hiermee beter dan veel vergelijkbare scholen.