Kindcentrum Het Venster
Churchill-laan 18
5421 HA Gemert

Schoolweging

Schoolweging
29.35
Spreiding
6.58

De schoolweging van Het Venster is 29,35 , met een spreiding van 6,58 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,4% van de leerlingen op het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt een sterke basiskwaliteit in rekenen en taal, ook in vergelijking met het nationale gemiddelde van 96,4%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 64,0% van de leerlingen gehaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit laat zien dat de school effectief inzet op verdieping, vooral bij analytisch denken en taalvaardigheid. Ter vergelijking: landelijk behaalt 60,5% van de leerlingen dit niveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen twee duidelijke pieken: 20,8% havo en 20,8% vwo (vs. 16,1% en 18,6% regionaal). Tegelijk krijgen 8,3% van de leerlingen een praktijkonderwijsadvies (regio: 1,0%), wat past bij de diverse leerlingenpopulatie. De brede spreiding – van vmbo-b/k (8,3%) tot havo/vwo (4,2%) – reflecteert de maatwerkaanpak beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet VensterGemeente AmsterdamNederland
LIB175.05173.93175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We volgen de resultaten van de kinderen op twee manieren: · Via methodegebonden toetsen, om de vorderingen van ieder kind te volgen. · Via de niet-methodegebonden toetsen (o.a. Cito-toetsen) en de observatie-instrumenten (‘Kijk’ in de kleutergroepen). Dit zijn landelijke toetsen, waarmee we het resultaat van óns onderwijs vergelijken met het onderwijs in Nederland. De toetsen worden op vaste momenten in het schooljaar afgenomen, zodat er een goede vergelijking gemaakt kan worden. Het didactisch handelen van de leerkrachten is gebaseerd op de principes van het Groepsplanloos Werken (ofwel: Opbrengstgericht Passend Onderwijs). Zie hiervoor de bijlage.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

14,3% van de leerlingen presteert onder advies, iets hoger dan landelijk (11,8%). Dit hangt mogelijk samen met de complexere leerlingenpopulatie. Desondanks scoort 21,4% boven advies, wat aansluit bij de intensieve monitoring en doorlopende leerlijnen zoals vermeld in het schoolplan. Het percentage ‘op advies’ (64,3%) ligt in lijn met het nationale gemiddelde.