Basisschool School voor Speciaal Basisonderwijs de Diamant in Geleen

Het team van School voor Speciaal Basisonderwijs de Diamant in Geleen

Current section: team
Eloystraat 1a
6166 Geleen

Zie hier hoe het team van School voor Speciaal Basisonderwijs de Diamant is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van School voor Speciaal Basisonderwijs de Diamant. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs de Diamant bij jullie?

Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs de Diamant bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs de Diamant zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 96.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (96.4%)
Man (3.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.2%)
Man (14.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij School voor Speciaal Basisonderwijs de Diamant. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.4%)
25-35 jaar (10.3%)
35-45 jaar (31%)
45-55 jaar (24.1%)
55-65 jaar (27.6%)
&ge;65 jaar (3.4%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (21.4%)
55-65 jaar (19.4%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs de Diamant werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (62.1%)
Direct ondersteunend personeel (27.6%)
Indirect ondersteunend personeel (6.9%)
Management (3.4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor School voor Speciaal Basisonderwijs de Diamant gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Onze Aanpak voor Continuïteit

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Diamant garanderen we de opvang van uw kind op de eerste dag van een leerkrachtafwezigheid. We zetten prioriteit op het vinden van interne oplossingen. Dit betekent dat we eerst kijken of collega's binnen onze school de les kunnen overnemen. Indien interne vervanging niet haalbaar is, worden de leerlingen verdeeld over andere klassen. Zij ontvangen dan zelfstandig verwerkingsmateriaal. Voor langdurige afwezigheid informeren wij u via Isy over de opvangregelingen. In uitzonderlijke gevallen, waarbij thuisopvang noodzakelijk is, bieden wij beperkte noodopvang binnen een andere groep. Bij langdurige uitval van een leerkracht zoeken we naar structurele oplossingen met ons beschikbare personeel. Soms kan dit betekenen dat een groep tijdelijk thuiswerk krijgt. Wij communiceren dergelijke situaties altijd proactief en tijdig met u als ouder.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op SBO De Diamant

4

Lezen, Spellen en Rekenen: Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingproblemen
Intern Begeleider voor brede ondersteuning
Orthopedagoog voor pedagogische en didactische advisering
Rekenspecialist voor rekenonderwijs

Toelichting van de school:

Onze school biedt gespecialiseerde hulp voor leerlingen met uitdagingen op het gebied van taal en rekenen. Met een team van toegewijde specialisten, waaronder een dyslexiespecialist en rekenspecialisten, zorgen we voor een op maat gemaakte aanpak. Leerlingen met lees- en spellingproblemen, zoals dyslexie, ontvangen extra begeleiding. We focussen niet alleen op het verbeteren van leesvaardigheden, maar ook op het ontwikkelen van strategieën om met deze uitdagingen om te gaan. Motivatie voor lezen en leren staat centraal, met inzet van speciale hulpmiddelen om de leerontwikkeling te stimuleren, zelfs bij significante leesproblemen. Daarnaast zetten onze rekenspecialisten zich actief in om het rekenonderwijs te optimaliseren. Zij ondersteunen leerkrachten met expertise, voeren observaties uit en adviseren over effectieve lesmethoden, zodat elke leerling succesvol kan zijn in rekenen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedragsondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsproblematiek
Intern Begeleider voor integrale begeleiding
Orthopedagoog voor sociaal-emotionele ontwikkeling

Toelichting van de school:

Speciaal Basisonderwijs De Diamant biedt intensieve begeleiding aan leerlingen met sociaal-emotionele uitdagingen, waaronder Autisme Spectrum Stoornissen (ASS) en ADHD. Ons doel is om elk kind te helpen floreren, zowel sociaal als emotioneel. We zetten de 'Rots en Water' weerbaarheidstraining in, gegeven door twee gecertificeerde leerkrachten. Deze training versterkt het zelfvertrouwen, leert kinderen voor zichzelf op te komen en helpt hen omgaan met moeilijke situaties. De training kan zowel individueel als in groepsverband worden ingezet. Daarnaast is er een gespecialiseerde kindcoach beschikbaar voor individuele begeleiding van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied. De focus ligt op het ontwikkelen van zelfinzicht en het aanleren van effectieve gedrags- en sociale vaardigheden.

3

Werkhouding, Taakaanpak en Gedrag: Focus op Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider voor leerlingondersteuning
Orthopedagoog voor didactische en gedragsanalyses

Toelichting van de school:

Onze leerkrachten besteden veel aandacht aan de werkhouding, taakaanpak en het gedrag van elke leerling. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, bieden we gespecialiseerde hulp om stagnatie te voorkomen en leerdoelen te bereiken. Leerlingen met kenmerken van autisme of ADHD kunnen rekenen op gerichte begeleiding van onze kindcoach. Deze begeleiding richt zich op het vergroten van zelfbewustzijn, het aanleren van gedragsalternatieven en het verbeteren van de taakaanpak. We creëren een voorspelbare leeromgeving die acceptatie en optimale functionering bevordert. Belangrijke aandachtspunten zijn het stimuleren van communicatieve vaardigheden, het ontwikkelen van zelfredzaamheid en het aanleren van functionele sociale vaardigheden. Dit alles draagt bij aan een positieve schoolervaring en succesvolle ontwikkeling.

1

Motorische Ontwikkeling: Beweging en Coördinatie

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Motorische Remedial Teacher (MRT)

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over een gecertificeerde vakdocent bewegingsonderwijs die gespecialiseerd is in Motorische Remedial Teaching (MRT). Deze expert biedt gespecialiseerde individuele en groepsbegeleiding voor leerlingen met specifieke motorische ontwikkelingsbehoeften. De begeleiding is gericht op het verbeteren van coördinatie, evenwicht en algemene motorische vaardigheden. Door middel van gerichte oefeningen en speelse activiteiten ondersteunen we leerlingen om hun fysieke potentieel volledig te benutten en met vertrouwen deel te nemen aan bewegingsactiviteiten.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke medische specialisten op locatie hebben voor dagelijkse medische handelingen of persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met externe zorgverleners en ouders om de welzijnsbehoeften van onze leerlingen te waarborgen. Indien nodig wordt passende ondersteuning geregeld in afstemming met de specifieke zorgvraag van het kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Gymlokaal
Keuken
Voedselbos

Ontdek Onze Aanpak: Extra Ondersteuning voor Elke Leerling

Kind-Centraal: Zorg en Onderwijs Geïntegreerd op De Diamant

Op Speciaal Basisonderwijs De Diamant geloven we in een geïntegreerde aanpak van zorg en onderwijs. Onze doelgroeparrangementen (DGA) vervangen de vroegere individuele beschikkingen, met de zorgvraag van de leerling als centraal uitgangspunt. Door zorg direct binnen de schoolmuren te bieden, garanderen we snelle, laagdrempelige en efficiënte hulp. Dit leidt tot een rustigere leeromgeving, waarin leerlingen optimaal ondersteund worden door een toegewijd zorgteam. Een essentieel onderdeel van onze DGA is het 'knooppunt'. Dit is een gezamenlijk overleg waarin ouders, school, zorgaanbieders (zoals Care4Kidz en Daelzicht) en de gemeente samenkomen. Tijdens dit overleg bespreken we de ontwikkeling, ondersteuningsbehoeften en gestelde doelen van de leerling. Het knooppunt zorgt voor een sterke verbinding tussen thuis, school en eventuele andere ondersteunende partijen, mede mogelijk gemaakt door subsidie van de samenwerkende gemeenten van Zuid-Limburg en de visie van Kindante. Onze zorg wordt primair ingezet voor leerlingen wiens zorgvraag de expertise van de school overstijgt. De focus ligt op het versterken van gedrag, zoals impulscontrole en zelfsturing, het verbeteren van sociale vaardigheden en het bevorderen van zelfredzaamheid. Preventief investeren we in jonge kinderen en hun ouders, zodat leerlingen vroegtijdig de juiste hulp ontvangen en ouders versterkt worden in hun opvoedkundige rol. Dit kan leiden tot een verminderde behoefte aan arrangementen in latere schooljaren of de mogelijkheid tot lichtere ondersteuning. Daarnaast bieden we groepstrainingen en -aanpakken voor leerlingen met lichtere hulpvragen. Hiermee kunnen we meer kinderen profiteren van de voordelen van onze doelgroeparrangementen. Vanaf het nieuwe schooljaar moeten aanvragen voor externe specialisten zoals logopedie, fysiotherapie en ergotherapie worden ingediend bij onze Commissie voor de Begeleiding (intern begeleiders, gedragswetenschappers en locatieleiding). Uw aanvraag voor externe ondersteuning wordt zorgvuldig besproken door de Commissie voor de Begeleiding. Bij goedkeuring is de inzet geldig voor één jaar, waarna verlenging aangevraagd kan worden. Bij afwijzing ontvangt u een duidelijke toelichting. Deze werkwijze, die ook op alle andere speciaal onderwijs scholen van Kindante wordt toegepast, is cruciaal voor het bewaken en verantwoorden van de onderwijstijd bij de inspectie. Daarom worden deze specialisten alleen ingezet als de doelen gekoppeld zijn aan het Ontwikkelingsperspectief (OPP) van de leerling. Toekomstplannen voor Optimale Ondersteuning: Onze ambities voor het komende schooljaar omvatten diverse initiatieven om de ondersteuning verder te verbeteren. We streven naar een schoolbrede implementatie van een extern ondersteuningstraject voor effectief rekenonderwijs. Daarnaast investeren we in verdiepende scholing voor onze rekenspecialisten, gericht op het aanpakken van ernstige rekenproblemen en dyscalculie. We oriënteren ons op en implementeren een nieuwe SEO-methode in combinatie met de methode executieve functies (Breinhelden). Verder staat de oriëntatie en selectie van een nieuwe methode voor technisch lezen op de planning, evenals de verdere ontwikkeling van ons kleuterplein.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ons Kwaliteitsbeleid: Schoolplan en Doorlopende Ontwikkeling

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan stelt duidelijke doelen voor zowel didactische als pedagogische vooruitgang. Didactisch focussen we op hoogwaardige instructie met het EDI-model voor rekenen, lezen en taal. We versterken de vakdidactische kennis en moderne lesmethoden voor het basisonderwijs, groep 1 tot en met 8. Hierbij optimaliseren we dagelijkse lesmodellen met routines voor effectieve leerkrachtinteractie en flexibele leermomenten. Daarnaast verkennen we een burgerschapsleerlijn en streven we naar inclusief kleuteronderwijs voor kinderen van 4-6 jaar met speciale onderwijsbehoeften. Hierbij creëren we een stimulerende leeromgeving die overprikkeling voorkomt. Pedagogisch zetten we in op een nieuwe SEL-methode en de ontwikkeling van executieve functies met Breinhelden. We ontwikkelen een gedragsmatrix voor duidelijke regels en routines, en verbeteren de ondersteuning via doelgroepenarrangementen (DGA) voor directe transfer naar de klaspraktijk.

Hoe waarborgt SBO de Diamant onderwijskwaliteit?

SBO de Diamant waarborgt onderwijskwaliteit door systematische, transparante en planmatige evaluatie. We controleren of we 'de goede dingen' doen en 'de dingen goed doen' met behulp van diverse meetinstrumenten en feedback van betrokkenen. Onze evaluaties meten cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden van leerlingen. De resultaten analyseren we om concrete acties en doelstellingen te formuleren voor de toekomst, gebaseerd op Handelingsgericht en Opbrengstgericht Werken (HGW/OGW). Ontwikkelpunten worden vastgelegd in een koersplan, jaarplan en jaarverslag, waarbij we de PDCA-cyclus hanteren. We gebruiken toetssystemen zoals 'Leerling in Beeld', klassenbezoeken, observaties door specialisten en werkgroepen. Samenwerking met externe experts (Topwijs, Helder Onderwijs, Breinhelden) en jeugdhulp via doelgroepenarrangementen en MaatKRACHT versterken onze kwaliteitsaanpak. Ons tweejarige plan beschrijft nauwkeurig onze doelen, succescriteria en activiteiten.

Downloaden

Speciaal Onderwijs voor Jonge Kinderen: Ontdek de Mogelijkheden

Toelichting van de school

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs de Diamant bieden we gespecialiseerde zorg en begeleiding aan kinderen van 4 tot 7 jaar met specifieke ondersteuningsbehoeften. Onze expertise richt zich op sociaal-emotionele ontwikkeling, spraak- en taalvaardigheden, grove en fijne motoriek, zelfsturing en zelfstandigheid, en didactische leergebieden. Onze toegewijde leerkrachten werken nauw samen met onderwijsassistenten en gespecialiseerde medewerkers, zoals DGA of externe logopedisten, om een rijke en stimulerende leeromgeving te creëren. Elk kind krijgt de individuele aandacht en begeleiding die nodig is om zijn of haar potentieel volledig te benutten. We zetten in op een breed scala aan spelactiviteiten die de sociale vaardigheden en taalontwikkeling bevorderen. Met speciaal ontwikkelde materialen stimuleren we geletterdheid en rekenvaardigheden, afgestemd op het niveau en de doelen van elk kind. Een gestructureerde, duidelijke en voorspelbare aanpak is essentieel voor alle kinderen, waarbij we oog hebben voor de unieke leerbehoeften van ieder individueel kind. Vanaf zes jaar starten we met het aanleren van lezen en beoordelen we de toelaatbaarheid tot rekenonderwijs conform groep drie. Indien nodig, passen we het onderwijs aan op basis van de specifieke leerbehoeften. Kinderen ontvangen instructie in kleine groepen, ondersteund door visuele hulpmiddelen en herhaling. Ons team beschikt over brede expertise in het omgaan met leer-, gedrags- en ontwikkelingsstoornissen, waardoor we een veilige en effectieve leeromgeving garanderen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod is er voor jonge kinderen op SBO de Diamant?

School voor Speciaal Basisonderwijs de Diamant biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen met extra ondersteuningsbehoeften. Dit programma richt zich op diverse ontwikkelingsgebieden, waaronder sociaal-emotionele vaardigheden, taalontwikkeling en motorische vaardigheden, met een individuele aanpak voor elk kind.

Met welke partners werkt SBO de Diamant samen voor het jonge kind programma?

Voor het optimaliseren van het onderwijs aan jonge kinderen werkt School voor Speciaal Basisonderwijs de Diamant samen met onderwijsassistenten en externe specialisten zoals DGA en logopedisten. Deze samenwerking zorgt voor een brede expertise en een compleet ondersteuningsaanbod.
Team | School voor Speciaal Basisonderwijs de Diamant in Geleen | [2025] Schoolregister