
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op praktijkgericht onderwijs: 50% van de leerlingen krijgt een praktijkonderwijsadvies, ruim boven het vergelijkingsgemiddelde van 40.63%. Daarnaast ontvangt 29.31% een vmbo-basis advies. Opvallend is dat 5.17% een vmbo-(g)t advies krijgt, wat aansluit bij de individuele begeleiding van cognitieve talenten binnen het SBO.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Diamant Geleen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 158.03 | 158.03 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voor alle leerlingen is een ontwikkelingsperspectief opgesteld waarbij voor de vakken technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling de opbrengsten en mogelijkheden individueel worden bijgehouden. De leerkrachten streven naar het behalen van de resultaten passend bij het uitstroomperspectief van de leerling. De didactische voortgang wordt bijgehouden door middel van methodegebonden toetsen (veelal digitaal) en niet-methodegebonden toetsen. Methodegebonden toetsen worden na ieder blok/iedere periode afgenomen. Daarnaast wordt twee maal per jaar aan de hand van de CITO toetsen "Leerling in Beeld" nagegaan hoe de leerling zich ontwikkelt. Hieraan gekoppeld evalueert de leerkracht in het ontwikkelingsperspectief de ontwikkeling van de leerling voor begrijpend lezen, technisch lezen, rekenen en spelling. Op groepsniveau en schoolniveau worden de opbrengsten gebruikt om ons onderwijs te evalueren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
82.35% van de leerlingen presteert op adviesniveau, aanzienlijk hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 62.93%. Slechts 11.76% zit onder advies, vergelijkbaar met andere scholen. De lage score van 5.88% boven advies reflecteert het accuraat aansluiten van adviezen bij leermogelijkheden, mede dankzij het psychologisch onderzoek en de DIA-eindtoets.
Sociale ontwikkeling
De Onderwijsraad (2012) verstaat onder burgerschapsonderwijs: "Jongeren leren functioneren, vanuit eigen idealen, waarden en normen, in een pluriforme, democratische samenleving, en bij hen het vermogen ontwikkelen aan deze samenleving een eigen bijdrage te (willen) leveren". De Inspectie van het onderwijs (2006) beschrijft het zo: “De school bevordert basiswaarden en de kennis, houdingen en vaardigheden die nodig zijn voor participatie in de democratische rechtsstaat”. In de voorgaande jaren werd burgerschap op SBO de Blinker vormgegeven binnen de WOB-lessen (Wereld Oriëntatie Breed). In het schooljaar 2023-2024 wordt burgerschap opnieuw vorm gegeven binnen de school. In elk geval leren wij onze leerlingen: kennismaken met andere culturen: (wereld)burgerschap veilig samen te werken en spelen omgaan met onze omgeving democratisch burgerschap en participatie op schoolniveau LEES MINDER
Zelfvertrouwen
Zelfkennis
Positief gedrag
Wat is de werkwijze van SBO De Blinker met betrekking tot sociale ontwikkeling?
Burgerschap is bij SBO De Blinker geen losstaand vak, maar onderdeel van de dagelijkse praktijk, waarbij leerlingen bewust worden gemaakt van hun rol in de samenleving. Waarden worden bepaald en vertaald naar gewenst gedrag, dat positief wordt bekrachtigd. Ongewenst gedrag wordt geminimaliseerd en eenduidig begrensd. Er is actief en positief toezicht tijdens pauzes, met aandacht voor sociale veiligheid en diversiteit. Leerlingen oefenen democratische vaardigheden en ontwikkelen zich tot wereldburgers. SBO De Blinker professionaliseert burgerschap door de taak burgerschapscoördinator te beleggen bij leerkrachten en een burgerschapsmethode te implementeren.
Welke registratievormen gebruikt SBO De Blinker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
SBO De Blinker gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.