Basisschool Sterrenrijk
Molenstraat 42A
6161 CV Geleen

Schoolweging

Schoolweging
32.22
Spreiding
6.21

De schoolweging van Sterrenrijk is 32,22 , met een spreiding van 6,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is consistent hoger dan bij vergelijkbare scholen (95,23%). De school slaagt er goed in basisvaardigheden te borgen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een inspectienorm van 43,5%. Hoewel dit 7,3% lager is dan vergelijkbare scholen (55,36%), overtreft de school haar eigen signaleringswaarde. Dit weerspiegelt de focus op maatwerk voor leerlingen met verschillende uitgangsniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont sterke verschillen: 16,67% praktijkgerichte VMBO-adviezen (vs. 5,64% regio) versus 30% havo/vwo-advies (16,67% vwo + 13,33% havo/vwo). Dit duale beeld past bij de hoge spreiding in schoolweging. Opvallend is het hoge percentage combinatieadviezen (40% vmbo-(g)t/havo + havo/vwo), wat wijst op zorgvuldige doorstroomkeuzes.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSterrenrijkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We brengen resultaten in kaart door observaties van de leerkracht, methodetoetsen en de toetsen uit het leerlingvolgsysteem van Cito (groepen 3 t/m 8). In de groepen 1-2 werken we met leerlijnen van kindvolgsysteem Parnassys. De totale ontwikkeling van onze basisschoolleerlingen volgen we gedurende de gehele periode met het kindvolgsysteem van Parnassys. Tijdens de groepsbesprekingen van leerkracht en onderwijscoördinator, wordt de planning gemaakt voor het verzamelen van gegevens en worden de resultaten tussentijds gevolgd en besproken. Wanneer nodig passen we het aanbod aan. De leerkrachten richten zich in de groep op het geven van effectief onderwijs. Dat wil zeggen dat de leerkracht kwalitatief goed passend onderwijs geeft en een positief werkklimaat realiseert. De leerkracht houdt de onderwijscoördinator op de hoogte van de algemene preventieve zorg in de groep. Tijdens oudergesprekken informeert de leerkracht de ouder(s)/verzorger(s) over aanbod, interventies en de daarbij behorende resultaten. Indien nodig zorgt de leerkracht ervoor dat er aanvullende onderwijsondersteuning binnen de groep gegeven wordt en bespreekt dat plan met de ouder(s)/verzorger(s). Als blijkt dat interventies niet voldoende resultaat opleveren, bespreekt de leerkracht dit met de onderwijscoördinator en eventueel een interne specialist. Ook dan wordt er een plan gemaakt dat we met ouder(s)/verzorger(s) delen. Soms is het nodig dat wij een externe specialist inschakelen. Uiteraard worden ouder(s)/verzorger(s) hier altijd in betrokken. Op basis van een analyse en een voorlopige diagnose van de systematisch verzamelde informatie stellen de betrokkenen (leerkracht, ouders, onderwijscoördinator, specialist) dan samen een plan van handelen op.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

29,03% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan landelijk (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Toch presteert 38,71% boven advies – ruim boven het gemiddelde (25,27%). De school lijkt risicovolle adviezen te durven geven, met goede opwaartse doorstroommogelijkheden.

Sociale ontwikkeling

Goed gedrag kun je leren. We zetten hiervoor schoolbreed PBS (positive behavior support) in. We werken zo aan een positieve, sociale schoolomgeving die voorspelbaar en duidelijk is voor leerlingen, ouders en teamleden. PBS is gericht op het versterken van gewenst leerlinggedrag. De benadering helpt ons bij het scheppen van een positieve pedagogische omgeving en het behalen van optimale resultaten voor zowel sociaal gedrag als cognitieve ontwikkeling. De sociale ontwikkeling volgen we in de groepen 1 en 2 met de leerlijn sociaal-emotionele ontwikkeling. In de groepen 3 t/m 8 gebruiken we het instrument ZIEN. LEES MINDER

Respectvolle omgang

Positieve benadering

Goed gedrag kun je leren

Wat is de werkwijze van Basisschool Sterrenrijk voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Sterrenrijk werkt met SWPBS (School Wide Positive Behavior Support), waarbij gewenst gedrag wordt benoemd en beschreven in verschillende situaties en op verschillende plekken in de school. Kinderen leren welk gedrag in welke situatie verwacht wordt. Verwachtingen zijn helder en eenduidig geformuleerd en het hele team gebruikt dezelfde bewoordingen. Gewenst gedrag wordt positief gestimuleerd, waarbij het groepsgevoel en samen-schoolgevoel wordt versterkt. Dit gebeurt met een waarderingssysteem waarbij kinderen 'sterren' kunnen verdienen als individu, als groep en als school, met zelfbedachte groeps- en schoolbeloningen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sterrenrijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Sterrenrijk gebruikt Zien en de Leerlijn sociaal-emotionele ontwikkeling om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sterrenrijk?

Basisschool Sterrenrijk gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) als methode voor sociaal-emotioneel leren.