Eenbes Basisschool St. Jozef
Papenvoort 10
5663 AH Geldrop

Schoolweging

Schoolweging
25.63
Spreiding
5.66

De schoolweging van St. Jozef Geldrop is 25,63 , met een spreiding van 5,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,9% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks een licht lagere score dan het regionale gemiddelde (96,6%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 53,8%. Dit laat zien dat de school effectief inspeelt op de verschillen binnen haar leerlingenpopulatie, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies vertoont een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 22,22% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 14,81% gecombineerd havo/vwo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (5,56% vmbo-b/k), wat lager ligt dan het vergelijkingsgroepgemiddelde (9,17% vmbo-k). Dit past bij de academische oriëntatie van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente Geldrop-MierloGemeente AmsterdamNederland
200.6199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tweemaal per jaar worden teambreed de tussen- en eindresultaten besproken. Dit doen we aan de hand van een zelfevaluatie. In deze zelfevaluatie zitten de volgende onderdelen; analyse, verbeteractiviteiten en schoolafspraken. Afspraken worden vastgelegd in een verslag. Leerlingen- en groepsafspraken worden vastgelegd in LOVS CITO (Leerling in beeld) en in ParnasSys. Voor de leerlingen wordt op SEO gebied gebruik gemaakt van ZIEN! Daarnaast worden de leerlingen van de groepen 1-2 gevolgd a.d.h.v. 10 peilkaarten. De leerlingen van de groepen 3 t/m 8 maken methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen. De uitslagen van de toetsen worden besproken na de middentoetsen en eindtoetsen. Met elke groepsleerkracht worden groepsbesprekingen gevoerd. Afspraken worden vastgesteld in een groepsplan. Leerlingen kunnen leerdoelen vastleggen in hun persoonlijke plannen. Alle leerlingen worden met ingang van schooljaar 21-22 ook twee keer per jaar motorisch in beeld gebracht middels de MQscan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

21,74% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit mogelijk door de relatief hoge ambities in adviesgeving. Tegelijk blijft 65,22% van de leerlingen op adviesniveau, wat aansluit bij het beleid voor realistische plaatsing zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Wij helpen de kinderen van onze school om als zelfstandige en sociaalvaardige mensen in het leven te staan. We leren de kinderen samen te werken en respectvol zaken te bespreken, waarbij het kind leert te zien dat iedereen zijn eigen talenten heeft. Om dit proces te ondersteunen werkt de Sint-Jozefschool volgens de methode de Sociaal Sterke Groep. Deze methode hanteert drie basisregels: 1) Wij gaan correct met elkaar om 2) Wij gaan prettig met elkaar om 3) Ik verbeter de omgang met elkaar Om de kinderen hierin goed te begeleiden is het team van onze school erop gericht alle kinderen te zien en te horen. Onze school vindt het belangrijk dat ouders en school samenwerken in het begeleiden van de kinderen op sociaal-emotioneel gebied. Dit uit zich in het elkaar goed op de hoogte houden; ouders zijn bekend met de methode Sociaal Sterke groep. Ouders en leerkrachten besprekende sociaal emotionele ontwikkeling van/met het kind en stemmen zoveel mogelijk op elkaar af. Vijf maal per jaar wordt van elk kind het welbevinden gemeten. LEES MINDER

betrokken

coöperatief

authentiek

Wat is de werkwijze van Eenbes Basisschool St. Jozef voor sociale ontwikkeling?

Aan het begin van elk schooljaar besteedt de leerkracht extra aandacht aan groepsvorming en sfeer. Elke leerkracht stelt een plan van aanpak Sociaal-Emotionele Ontwikkeling (SEO) op. Vanuit de Sociaal Sterke Groep leren de kinderen prettig om te gaan met elkaar, ruzie te bespreken en op te lossen en zelf verantwoordelijk te zijn voor een prettige sfeer. Elke vrijdag houden de groepen een Sociokring, waarin de klas bespreekt wat goed is gegaan en wat verbeterd zou kunnen worden. Vanaf groep 3 zitten de kinderen in de klas in een groepje van vier of zes kinderen en krijgen na elke vakantie een nieuwe plek in de klas.

Welke registratievorm(en) gebruikt Eenbes Basisschool St. Jozef om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Eenbes Basisschool St. Jozef gebruikt CITO Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Eenbes Basisschool St. Jozef?

Eenbes Basisschool St. Jozef gebruikt SOEMO-kaarten en Prettig omgaan met elkaar (onderdeel GDO) voor sociaal-emotioneel leren.