
Schoolweging
De schoolweging van De Rots is 33,49 , met een spreiding van 6,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
88.8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, boven de inspectienorm van 85%. Desondanks ligt dit 5% onder het landelijk gemiddelde van 93.9%, wat samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
39.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact gelijk aan de inspectienorm van 38.7%. Dit is echter ruim onder het vergelijkingsgemiddelde van 50.2%. De focus op maatwerk voor een diverse populatie (schoolweging 33.49) lijkt hier een verklaring.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweesporig beeld: 2.86% praktijkonderwijs (iets boven regio 1.01%) tegenover 37.14% havo/vwo-adviezen. De vmbo-k-advisering springt eruit met 20%, terwijl het vwo-percentage (17.14%) dicht bij het landelijk gemiddelde (18.61%) ligt. Dit reflecteert de combinatie van kansrijk adviseren en realistische inschattingen voor de heterogene groep.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Rots | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 170.47 | 172.63 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We maken voor het inrichten van ons onderwijs gebruik van methodetoetsen en onze eigen observaties in de lessen; voortdurend controleren we of de leerlingen de lesstof hebben begrepen en wie extra uitleg, of juist extra uitdaging nodig heeft. Verder nemen wij de toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito Leerling in Beeld af. Deze resultaten zeggen ons iets over wat de leerlingen op de lange termijn hebben vastgehouden van hun kennis en hoe zij deze kennis kunnen toepassen. Ook kunnen we zien of de leerlingen individueel én als groep voldoende gegroeid zijn. Zo kunnen we steeds volgen of uw kind en de groep 'op koers' zitten. Al deze toetsen gebruiken wij om ons onderwijsleerproces aan te kunnen passen aan de onderwijsbehoeften van de leerling. Dat doen we door met de leerkrachten, intern begeleider en directie de resultaten te analyseren en op basis daarvan het onderwijs aan de groepen verder vorm te geven.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
23.08% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11.81%. Desondanks scoort 12.82% boven advies, wat de effectiviteit van de doorstroombegeleiding onderstreept. De school benadrukt in haar beleid het belang van continue monitoring, wat mogelijk de hoge 'op advies'-score van 64.1% verklaart.
Sociale ontwikkeling
We hebben een goed gedrag beleid. Hierin wordt beschreven hoe wij omgaan met elkaar en hoe wij de leerlingen leren om dit later ook te kunnen/doen. We benoemen het gedrag wat we van de leerlingen zien en wat we graag willen. We benaderen kinderen positief. Onze regels zijn positief verwoord. Ik, jij, hij en zij, iedereen hoort erbij Houd je mond als er niets aardigs uit komt Pesten is nooit goed, zorg dus dat je aardig doet Hand omhoog en stil, dan hoor je wat ik zeggen wil Hoe leuk het buiten ook was kom rustig in de klas Wij zorgen ervoor dat iedereen zich op zijn gemak voelt Eerst denken dan doen Stop houd op, ik wil niet dat je..... Samen spelen, samen delen Alle dingen hebben een doel, goed zorgen voor je spullen is cool LEES MINDER
Veilig
Samen
Wat is de werkwijze van Eenbes Basisschool De Rots voor sociale ontwikkeling?
Het schoolbeleid van Eenbes Basisschool De Rots is gericht op gewenst gedrag. De Rots wil een veilige en prettige school zijn voor alle leerlingen, ouders en leerkrachten. De school streeft naar preventief werken om pesten tegen te gaan en een veilig klimaat te creëren. Er wordt respectvol omgegaan met elkaar en de omgeving. De sfeer is open en vertrouwd. Regels en afspraken worden nageleefd en men spreekt elkaar hierop aan. Er is goede samenwerking tussen leerkracht, leerling en ouders. Online wordt op dezelfde respectvolle manier met elkaar omgegaan als offline. Om dit te bereiken is eenduidigheid in de aanpak van ongewenst gedrag nodig, evenals de medeverantwoordelijkheid van ouders en het structureel stimuleren van goed gedrag.
Welke registratievorm(en) gebruikt Eenbes Basisschool De Rots om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Eenbes Basisschool De Rots gebruikt Viseon, Leerling in beeld en leerlijnen Parnassys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.