Oranje Nassauschool
Van Limburg Stirumstraat 1
4191 GM Geldermalsen

Schoolweging

Schoolweging
28.44
Spreiding
6.66

De schoolweging van Oranje Nassauschool Geldermalsen is 28,44 , met een spreiding van 6,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85% en het landelijk gemiddelde (96,4%). Dit benadrukt dat de school basisvaardigheden effectief garandeert, zelfs bij een dalende leerlingpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

68,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6% en het vergelijkingsniveau van 60,5%. Dit illustreert sterke onderwijsresultaten, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 45,5% van de leerlingen een havo- of vwo-advies (24,2% havo, 9,1% vwo, 12,1% havo/vwo), hoger dan de regio (16,1% havo, 18,6% vwo). Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan het regionaal gemiddelde (1,01%). De focus op theoretische doorstroom sluit aan bij de hoge streefniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOranje Nassauschool GeldermalsenGemeente AmsterdamNederland
LIB176.38175.23175.56

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerlingvolgsysteem We houden zorgvuldig bij welke resultaten de kinderen behalen. Dat doen we dagelijks door de kinderen te observeren en het gemaakte werk na te kijken, te analyseren en te bespreken. Ook worden dictees en toetsen afgenomen na een afgerond geheel van een leerstofgebied. Meestal worden daarbij de methodegebonden toetsen gebruikt, met de daarbij behorende normeringen. Daarnaast hanteren we een leerlingvolgsysteem, waarbij landelijk genormeerde toetsen horen. Op onze school zijn dat de Leerling in Beeld toetsen van Cito. Ons leerlingvolgsysteem ParnasSys is een belangrijk hulpmiddel om de vorderingen van de leerlingen in beeld te brengen. Het moet gezien worden als een belangrijke aanvulling op de dagelijkse voortgangscontrole. Op systematische wijze worden de vorderingen van leerlingen in beeld gebracht. Voor de school is het een instrument voor de bewaking van de kwaliteit van het onderwijs. Voor de groepen 1 en 2 gebruiken we Kleuterwijzer om de observaties t.a.v. de ontwikkeling van de kinderen logisch en overzichtelijk in beeld te brengen. In de groepen 3 t/m 8 hebben we een leerlingvolgsysteem voor de vakken rekenen, taalverzorging, spelling, technisch en begrijpend lezen. Bij leerlingvolgsystemen gaat het om het volgen van leerlingen en het regelmatig vaststellen van hun daadwerkelijke vooruitgang. We willen meten wat het verschil in niveau aan het begin en aan het einde van een bepaalde periode is. Het niveau is belangrijk, maar veel belangrijker is te weten of en in welke mate een leerling vooruitgaat (dus daadwerkelijk leert). Daarbij krijgen wij ook een vrij nauwkeurig beeld van de school als geheel. De resultaten worden gebruikt om het aanbod van de lesstof aan te passen aan het niveau van de kinderen. De uitkomsten zijn van invloed op het handelen van de leerkrachten. Soms is het nodig externe hulp in te roepen. Dit kan bij het samenwerkingsverband Betuws Passend Onderwijs. Wanneer dit voor een leerling noodzakelijk is, wordt u als ouder hier altijd van op de hoogte gesteld. Soms lukt het een kind niet om de gestelde doelen te halen. Dan kunnen we besluiten om het kind een groep over te laten doen. De sociaal-emotionele ontwikkeling speelt in het nemen van dit besluit een belangrijke rol. Hiervoor hanteren we een zorgvuldige procedure waarbij de ouders nauw betrokken worden. Deze procedure is in een protocol vastgelegd en kunt u opvragen bij de school. Het besluit tot doubleren wordt samen met de ouders genomen. Indien ouders en school geen overeenstemming bereiken, neemt de school het definitieve besluit tot het al dan niet doubleren. Dat besluit is bindend. Een andere mogelijkheid is een verwijzing naar een speciale school voor basisonderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,3% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). Het hoge percentage boven advies (36,7%) is opvallend: ruim een derde van de leerlingen overtreft verwachtingen. Dit reflecteert een mogelijk te voorzichtig adviesbeleid of juist uitmuntende begeleiding in het VO.

Sociale ontwikkeling

Onze school is een plaats waar leerlingen op een veilige manier hun burgerschapsvaardigheden kunnen oefenen en waar medewerkers van de school deze basiswaarden voorleven. Wij leven in een pluriforme samenleving. Een samenleving die gekenmerkt wordt door grote diversiteit. Onze samenleving staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van een groter geheel. We zijn wereldburgers. We moedigen onze leerlingen, en elkaar, aan om zich open te stellen, nieuwsgierig te zijn en zich te verwonderen. Verwondering stelt ons in staat om onbevangen naar dingen te kijken en hierdoor iets te leren over wie wij zijn in verhouding tot de wereld waarin wij leven. De verschillen tussen kinderen waarderen we als een bron van leren over jezelf en de ander. Dit is zichtbaar in de didactische en pedagogische praktijk in de scholen en voelbaar in de schoolcultuur. Wij willen onze kinderen laten groeien tot waardige en vaardige burgers. Dat we elkaar respecteren voor wie we zijn, in al onze diversiteit en verschillen. Dat we omzien naar elkaar en de wereld om ons heen en daarvoor verantwoordelijkheid nemen. Iedereen moet zich op onze school gerespecteerd en geaccepteerd voelen. Op onze school mogen kinderen fouten maken. Dat hoort bij groei en ontwikkeling. Wij willen een positief, gezond en sociaal veilig klimaat bieden waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen naar hun eigen mogelijkheden. Kinderen krijgen de vaardigheden aangeboden die ze nodig hebben om vreedzaam met elkaar samen te leven en actief mee kunnen doen in deze samenleving. We zien de school dan ook als oefenplaats voor democratisch burgerschap en actieve participatie. In 2024 heeft een commissie van deskundigen onze school, voor de tweede maal, het Gezonde Schoolcertificaat "Welbevinden" toegekend. Dat betekent dat onze school voldoet aan de kwaliteitscriteria die zijn opgesteld door deskundigen. LEES MINDER

Veilig en positief klimaat

Vertrouwen

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van de Oranje Nassauschool voor sociale ontwikkeling?

De Oranje Nassauschool integreert sociale competenties in de dagelijkse omgang en vormt een gemeenschap op school. De school gebruikt het programma Vreedzaam, een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Vreedzaam helpt de Oranje Nassauschool een gemeenschap te vormen waarin leerlingen actief worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, de omgeving, de schoolgemeenschap en de samenleving. De school besteedt aandacht aan sociale-emotionele en burgerschapscompetenties zoals inlevingsvermogen, democratische besluitvorming, openstaan voor verschillen, constructieve conflictoplossing, omgangsvaardigheden en verantwoordelijkheid nemen voor de gemeenschap. De Oranje Nassauschool wil bijdragen aan de sociale en maatschappelijke vorming van leerlingen en een school zijn waar kinderen zichzelf kunnen zijn, zich veilig voelen en kunnen leren. De school bevordert sociale veiligheid en voorkomt ongewenst gedrag zoals pesten.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Oranje Nassauschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Oranje Nassauschool gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Zien.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Oranje Nassauschool?

De Oranje Nassauschool gebruikt de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school.