Openbare Basisschool Jan Harmenshof in Geldermalsen - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Jan Harmenshof is 30,48 , met een spreiding van 6,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,9% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, scoort de school uitstekend – ruim boven zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingspercentage (95,7%).
Fundamenteel niveau
Score: 97.8947%
Streefniveau
66,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, significant boven de signaleringswaarde van 45,5% en het vergelijkingspercentage van 57,3%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in ambitieuze doelen te realiseren.
Streefniveau
Score: 66.6666%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 33,3% havo en 14,8% vwo-advies (vs. 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het relatief hoge percentage gecombineerde adviezen zoals 'vmbo-(g)t/havo' (3,7%), wat wijst op maatwerk in advisering. Praktijkonderwijs blijft met 0% onder het regionaal gemiddelde (1,01%).
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Het 'rekenwonders'-programma laat zichtbaar effect: groep 8 scoort 4,1% hoger op rekenen dan groep 7. De school overtreft Amsterdamse peers op taalvaardigheid (LIB-score 176,38 vs. 175,35), mede dankzij de digitale taallabs sinds 2021.
Toets | Jan Harmenshof | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.38 | 175.35 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de groepen 1 t/m 8 wordt gebruik gemaakt van de middenmeting (januari/februari) en de eindmeting (juni/juli) van het leerlingvolgsysteem CITO, Leerling in Beeld (LIB). De resultaten van deze methode-onafhankelijke toetsen vormen samen met de methodetoetsen, de observaties van de leerkrachten en het werk van de leerlingen, de input van de groepsplannen waar de leerkrachten mee werken. De groepsplannen vormen een belangrijke basis voor de leerkrachten om te bepalen welke onderwijsaanpak (instructie en materialen) het beste aansluit bij de ontwikkeling van de leerlingen. Meerdere keren per jaar wordt met de intern begeleider geëvalueerd en gekeken of het aanbod per leerling nog steeds passend is.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Uitzonderlijk presteren 52,6% van de leerlingen boven hun advies (landelijk: 25,3%), terwijl 0% onderadviezen realiseert. Deze cijfers benadrukken zowel de nauwkeurige advisering als de doorlopende leerlijnen tussen basis- en voortgezet onderwijs.
Sociale ontwikkeling
Leerlingen verwachten een schoolomgeving waarin ze tot hun recht komen en kunnen leren. Ouders verlangen een school die goede leerresultaten weet te behalen en de veiligheid van hun kinderen weet te waarborgen. Leerkrachten verlangen een school waar ze op een normale manier les kunnen geven. De Kanjertraining heeft lesmateriaal ontwikkeld voor het basisonderwijs en de brugklassen van het voortgezet onderwijs. De Kanjerlessen zijn effectief, duidelijk, verhelderend en helpen kinderen een keuze te maken in hun gedrag. De lessen gaan uit van een positieve levensvisie en zijn toekomst- en oplossingsgericht voor zowel kinderen, leerkrachten als ouders. Met Kanjerlessen kunnen veel gedragsproblemen worden voorkomen. Maar het is ook mogelijk een moeilijke klas weer “goed op de rails” te zetten, zodanig dat de leerlingen zich weer op een normale manier kunnen en durven uiten. Alle leerkrachten zijn gecertificeerd om de lessen te geven. LEES MINDER
Positieve levensvisie
Toekomst- en oplossingsgericht
Jezelf durven en mogen zijn
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Jan Harmenshof voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Jan Harmenshof gebruikt de Kanjertraining om respect te bevorderen, pestproblemen aan te pakken, leerlingen zichzelf te laten zijn, een veilige leeromgeving te creëren, betrokkenheid te stimuleren, leerlingen hun gevoelens te laten uiten en het zelfvertrouwen te vergroten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Jan Harmenshof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Jan Harmenshof gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Jan Harmenshof?
Openbare Basisschool Jan Harmenshof maakt gebruik van de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.