Basisschool De Wissel

De resultaten van Basisschool De Wissel in Geffen

Current section: resultaten
Kloosterstraat 4
5386 AS Geffen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Wissel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Basisschool De Wissel

Schoolweging
28.99
Spreiding
6.01

De schoolweging van De Wissel Geffen is 28,99 , met een spreiding van 6,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Basisschool De Wissel bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Wissel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 95,7% van de leerlingen gehaald, vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (95,9%). Deze score overstijgt de signaleringswaarde van 85% aanzienlijk, wat wijst op stevige basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 56,7% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert De Wissel nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (57,8%). Dit ligt ruim boven de inspectienorm van 47,1%, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Wissel?

De adviezen tonen een focus op theoretische leerwegen: 31,8% vmbo-(g)t en 15,9% vwo. Opvallend is het relatief hoge praktijkonderwijsadvies (4,5% vs. 1,0% regio), passend bij de inclusieve visie. De 13,6% havo/vwo-adviezen benadrukken doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Wissel GeffenGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gemeten middels methodegebonden toetsen, de ontwikkellijnen Kijk bij groep 1/2, de CITO toetsen (groep 3 t/m 8) en de competentielijst SCOL (groep 3 t/m 8). Tijdens leerlingbesprekingen ( leerkracht en IB) en bordsessies (3x per jaar met leerkrachten in clusters van twee jaargroepen, bouwcoördinator en IB) komt de onderwijsbehoefte van de groep en de leerling aan de orde; Op groepsniveau: - n.a.v de toetsen/KIJK: In de gesprekken wordt er ingegaan op de toetsgegevens; welke groei is er doorgemaakt, welke leerlingen hebben welke instructie nodig? Welk aanbod is wenselijk? Herhaling/verrijking? - n.a.v. de vragenlijst SCOL; opvallendheden van een leerling, binnen de groep, of groepsoverstijgend, worden aan de orde gesteld. Op leerlingniveau: - middels het formulier leerlingbespreking wordt de leerkracht geholpen om te reflecteren op leerkrachthandelen en onderwijsbehoefte leerling.

Zitten de oud-leerlingen van Basisschool De Wissel in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,8% presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). Het hoge percentage bovenadvies (31,4% vs. 25,3%) reflecteert precisie in advisering, in lijn met het protocol voor 'doorgaande ontwikkelingslijnen'.

Sociale ontwikkeling

Basisschool De Wissel biedt een rijke leeromgeving waarin de nadruk ligt op de basisvakken en opbrengstgericht werken. Daarbij houden we rekening met individuele leerbehoeftes en -stijlen. We willen ons richten op ontwikkeling, groei en kracht op leerling- en leerkrachtniveau. We werken hierbij aan de totale ontwikkeling van het kind, waarbij de sociaal emotionele kant naast de basisvakken een belangrijke plek verdient. We vinden het belangrijk dat de leerkracht de leerlingen kan begeleiden in het herkennen en reguleren van emoties bij zichzelf en de ander. Naast specifieke vaardigheden en deskundigheden van de leerkrachten gaat het ook om het kunnen creëren van een prettig pedagogisch klimaat dat zich kenmerkt door veiligheid, vertrouwen en respect. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Respect

Wat is de werkwijze van Basisschool De Wissel voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Wissel maakt gebruik van de Sociale Competentie ObservatieLijst (SCOL) voor het volgen van de sociale competentie, het welbevinden en de sociale veiligheid van leerlingen. Daarnaast wordt er gewerkt met Rots & Water en The Leader in Me, met als doel leerlingen vaardigheden aan te leren om emoties te herkennen, te reguleren en grenzen te respecteren. Er wordt gericht gewerkt aan het vergroten van eigenaarschap bij leerlingen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Wissel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Wissel gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Wissel?

Basisschool De Wissel maakt gebruik van Taakspel, Covey (The Leader in Me) en Rots en Water voor sociaal-emotioneel leren.