
Schoolweging
De schoolweging van Gaanderwijs is 30,58 , met een spreiding van 5,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90,6% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat boven de signaleringswaarde van 45,5% ligt maar onder het vergelijkingspercentage van 57,3%. De school zet extra in op maatwerk voor talentontwikkeling, zoals vermeld in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een nadruk op hogere onderwijsniveaus: 26,5% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 17,6% havo-advies. Het aandeel vmbo-k advies (20,6%) ligt ruim boven het regionale gemiddelde (9,2%), wat past bij de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Gaanderwijs | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 170.18 | 175.56 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenopbrengsten. Op Gaanderwijs werken we met methodes. Naast de methodegebonden toetsen volgen wij onze leerlingen met de LOVS toetsen van Cito. Deze landelijk genormeerde toetsen geven ons, naast de methodetoetsen, inzicht in de vaardigheden en groei van onze leerlingen. Twee keer per jaar , na afname van de LOVS toetsen, bespreken wij met het hele team de opbrengsten door middel van een trendanalyse. In deze besprekingen kijken we gezamenlijk naar de schoolontwikkeling en hoe wij deze, waar nodig, kunnen verbeteren. Om de continuïteit te waarborgen werken wij volgens de PCDA cyclus (plan-do-check-act ). Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben wordt een plan van aanpak gemaakt en deze wordt met de ouders besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
De sociale opbrengsten op onze school worden bereikt via de methode en de principes van " De Vreedzame School" . Deze methode is bij uitstek geschikt om samenwerking, burgerschap en sociale en emotionele ontwikkeling te stimuleren en aan te leren.
iedereen hoort erbij
we lossen conflicten samen op
we hebben hart voor elkaar
Wat is de werkwijze van Basisschool Gaanderwijs voor sociale ontwikkeling?
Om de sociaal-emotionele ontwikkeling te bevorderen, maakt Basisschool Gaanderwijs gebruik van 'De Vreedzame School'. Deze methode legt de nadruk op preventie en het creëren van een positieve groepssfeer waarin pesten niet wordt geaccepteerd. Kinderen staan voor elkaar in en conflicten worden samen opgelost. Het doel is om de aanpak van 'De Vreedzame School' uit te breiden naar ketenpartners, zodat de positieve effecten zich verder kunnen verspreiden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Gaanderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Gaanderwijs gebruikt 'De Vreedzame School' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.